Hörlursförstärkare av elektronrör
Re: Hörlursförstärkare av elektronrör
I mitt yrke som servicetekniker (pensionär sedan 2004) sysslade jag både med rör och transistorer.
Jag reagerar därför när jag ser vilken "kärlek" för rör det finns bland hemmabyggare.
Jag ställer nu en fråga till er som bygger med dessa glödande glasbubblor.
Kan ni se något egendomligt på det bifogade schemat?
Jag menar alltså i förstärkardelen, inte nätdelen.
Jag reagerar därför när jag ser vilken "kärlek" för rör det finns bland hemmabyggare.
Jag ställer nu en fråga till er som bygger med dessa glödande glasbubblor.
Kan ni se något egendomligt på det bifogade schemat?
Jag menar alltså i förstärkardelen, inte nätdelen.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kan inte så mycket om rör...
men ett försök:
strömgeneratorn som inte är närmare beskrivet och borde gallret inte ha någon form av stabil biaseringsnät - som det är byggt nu så går ev. självbiaseringsström genom gallermotstånden 2.2k//2.2k genom volympoten vilket lär ge kraftigt varierande egenskaper beroende på volyminställning och skrapig potentiometer pga. svaga DC-strömmen när man justerar.
med andra ord är det tveksamt om det ger låg dist i alla lägen...
men ett försök:
strömgeneratorn som inte är närmare beskrivet och borde gallret inte ha någon form av stabil biaseringsnät - som det är byggt nu så går ev. självbiaseringsström genom gallermotstånden 2.2k//2.2k genom volympoten vilket lär ge kraftigt varierande egenskaper beroende på volyminställning och skrapig potentiometer pga. svaga DC-strömmen när man justerar.
med andra ord är det tveksamt om det ger låg dist i alla lägen...
- Radioman
- Kontakt:
Tjena SM7CZR
Jag jobbade inte med så mycket rör när jag var Radio TV tekniker i början av -80 talet även om det kom in en hel del TV apparater för service, som hade rör.
Katodavkopplingskondensatorn skall väl sitta parallellt med katodmotståndet och inte inne i glödströmmen.
Det blir rätt stor belastning på glöden om den är växelspänning, med en kondensator på 100u.
Ha en go helg.
Jag jobbade inte med så mycket rör när jag var Radio TV tekniker i början av -80 talet även om det kom in en hel del TV apparater för service, som hade rör.
Katodavkopplingskondensatorn skall väl sitta parallellt med katodmotståndet och inte inne i glödströmmen.

Ha en go helg.
Ni har ögonen med er!
Både kondingen som fattas vid pot:en och elektrolyten på glödtråden som inte kommer att bli långlivad...
Det finns ytterigare en grej...det funkar men ser konstigt ut!

Både kondingen som fattas vid pot:en och elektrolyten på glödtråden som inte kommer att bli långlivad...
Det finns ytterigare en grej...det funkar men ser konstigt ut!
nu börja det bli svårt utan att koppla upp/simulera detta 
tittar man på strömförsörjningen så står det "pin3/L" resp. "pin3/R" med en spänning som är spänningdelad till 2/3-del av anodspänning - menar man att det skall kopplas in på pin 3 på röret dvs. mittjordningen på glödtråden och som dessutom har en kondensator som bara tål 100 Volt när matningsnätets spänningar ligger på både 400V och 600V kondingar - så får jag inte ihop hur det är tänkt....
känns som att det är mycket 'cut and paste' fel i den ritningen

tittar man på strömförsörjningen så står det "pin3/L" resp. "pin3/R" med en spänning som är spänningdelad till 2/3-del av anodspänning - menar man att det skall kopplas in på pin 3 på röret dvs. mittjordningen på glödtråden och som dessutom har en kondensator som bara tål 100 Volt när matningsnätets spänningar ligger på både 400V och 600V kondingar - så får jag inte ihop hur det är tänkt....

känns som att det är mycket 'cut and paste' fel i den ritningen

L/R hänvisar till vänster/höger kanal antagligen. Jo, elektrolyten på glöden är fel, men det är avklarat.
Nej, det jag tänker på är att styrgallret är anslutet till två ben (2 och7) i sockeln. Det hade räckt med ett motstånd.
Nu blir det två parallellkopplade motstånd.
Nej, det jag tänker på är att styrgallret är anslutet till två ben (2 och7) i sockeln. Det hade räckt med ett motstånd.
Nu blir det två parallellkopplade motstånd.

Man brukar ansluta alla ben som går till galler på ett rör till ett motstånd på drygt 1k för att motverka självsvängningar, det är inge bra att ha ett ben oanslutet i luften, så det blir ju ganska bra med två 2,2 parallellkopplade
Spänningsdelaren är till för att lyfta potentialen på glöden så att det inte blir några överslag i röret
här är kurvorna för 12B4
Spänningsdelaren är till för att lyfta potentialen på glöden så att det inte blir några överslag i röret
här är kurvorna för 12B4
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kondingen till glödtråden skall nog dessutom vara kvar det är bara en elyt för att stabba högspänningen som appliceras på glöden
den har inget med katodmotståndet att göra
den har inget med katodmotståndet att göra
Så kallad "gallerläcka" har man ofta på styrgaller. Här ligger negativ bias i förhållande till katoden. Har ingenting med självsvängningar att göra. Ingenting "hänger i luften".
Beträffande glöden så blir det ju hög potentialskillnad mellan glöd och katod med den kopplingen.
Beträffande glöden så blir det ju hög potentialskillnad mellan glöd och katod med den kopplingen.
Nä precis, inget hänger i luften då båda pinnarna är anslutna till varsitt 2,2k motstånd, bättre så än att lämna ett ben oanslutet och koppla ett 1k motstånd till det ena bara.
du har förmodligen rätt i att den förhöjda potentialen av glödspänningen är onödig och felaktig, även spänningståligheten på den kondingen är lite låg
du har förmodligen rätt i att den förhöjda potentialen av glödspänningen är onödig och felaktig, även spänningståligheten på den kondingen är lite låg
Fast det verkar vara ett vanligt sätt att minska brus i kopplingar att lyfta potentialen i glöden över katoden.
http://www.diytube.com/phpBB2/viewtopic ... c5ce366e29
http://www.diytube.com/phpBB2/viewtopic ... c5ce366e29

Kan verkligen inte någon ha ett schema för en liten lättbyggd stärkare med max 4 rör så jag äntligen kan börja bygga. Hade tänkt att köra med ECC80 och EL84 om det går.
En liten fundering, om man har en 30 rör där markeringen är borta är det lönt att spara dom eller hur tar man reda på vad det är för rör?
Jag ser bara namnet på tex Ediswatt. Men modellnumret har gått bort.
du kan skicka dem till mig
det krävs nog tyvärr en viss vana att identifiera okända elektronrör, med en rörprovare och en databok är det en enkel match i de flesta fall. men utan vanan så skulle jag säga att det är svårt
många smårör ser i princip exakt likadana ut utan sin märkning, då krävs det en rörprovare för att lista ut vilket rör det är

det krävs nog tyvärr en viss vana att identifiera okända elektronrör, med en rörprovare och en databok är det en enkel match i de flesta fall. men utan vanan så skulle jag säga att det är svårt
många smårör ser i princip exakt likadana ut utan sin märkning, då krävs det en rörprovare för att lista ut vilket rör det är