T: ett annorlunda objekt

Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: T: ett annorlunda objekt

Inlägg av tecno »

men slutprodukten skulle behöva vara en enhet.
En ljuddämpare skall/bör vara demonterbar, hur har du då tänkt dig att detta ska kunna göras i en ihopsvetsad enhet? Rengöring är ett absolut måste så ihopsvetsat/limmat funkar definitivt inte.

Varför ge sig in i denna djungel då marknaden redan översvämmas av en massa olika konstruktioner och dra på sig kostnader.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag tror ingen menar nåt illa, vi är bara lite försiktiga då det ibland dyker upp "odågor" som vill tillverka vapen, kraftiga lasrar eller olagliga FM-radiosändare mm och att detta då kan drabba hela forumet om någon olycka sker.
Lycka till med ditt projekt!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Man tillverkar medelst ett över och ett undersänke, aluminium är ju dock litet mer plastiskt än stål så det kanske blir bättre. men det blir ju ingen 100 dels precicion utan efterarbete om man så säger, Sammantaget är väl fördelarna att det är billigt att tillverka en serie när man väl kört igång och att det går att plastiskt kall/hetforma material uan större materialförlust men verktygen blir rätt dyrbara.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

anoren
jag är inte polis men precis som labbmaster påtalar så ingen tror att det är fritt fram och tillverka vapendelar.
Andra läser detta, kanske i ett annat sammanhang och gör ett flagrant misstag, som Kalle Billt skulle sagt :lol:
Men skissa o fundera får man väl. Någon som vet vad det blir för övertryck i kammarna.
Om den är låg kanske en överdimmensionerad bricka/brickor (munkarna) kan pressas in/ur med tanke på rengöring.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Aluminium kommer inte heller bli långlivat, krutgaserna är inte att leka med.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Borde vara någon typ av korrosionsbeständigt härdat fjäderstål måhända? :humm:
Frågan är om vanliga kvaliteter rostfritt(läs syrafast, A2 (ej syrafast)kvaliteter är skit till i princip allt utom köksknivar och diskbänkar) fungerar då det brukar bete sig skumt om det utsätts för extrema belastningar. Så vet ej om det fungerar här. Tror dock inte det är rostfritt i de kommersiella som finns idag normalt, eller?
Jag vet nte riktigt vad det borde vara men känns ju som att det borde bli tekniskt svårt att rengöra denna invändigt så vet inte om vanliga kolstål fungerar?

(Edit: Snackar mest av intresse)
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Jag är också bara intresserad tekniskt, och ville gärna posta förra gången jag läste... men nu verkar ju tråden gå åt det hållet. =)
En gång surfade jag runt på ljuddämpare, och tyckte det verkade lite dyrt för den simpla konstruktionen, ja iallafall lätt att kopiera för en hemmapulare.
Så finns det mer avancerad version(och bättre)?

Krutbeläggningar lär det bli, så isärtagbar måste en vara. Men materialvalet är intressant problem.
När den sitter utsatt längst ut och man går i skogen med ett jaktgevär, tror jag att man skulle göra fastsättning och ytterrör i stål, där kanske vanligt konstruktionsstål räcker... en svarvad muff med ett påpressat rör kanske?
Dämpningsbrickorna kunde man dra upp sidorna på, så att sidorna fungerade som distanser. Då skulle det vara lätt att "halka in" dem lösa, och bara göra ett pressande lock längst ut?
Om brickorna var lösa, skulle de förmodligen vara så billiga att man kan fundera på att de kan vara "engångs", och slängas när smutsen blir för svår, och då kan kanske aluminium funkar ändå? Aluminium är väl så mycket billigare att stansa att materialkostnaden tas ut?
Johanb

Inlägg av Johanb »

Med lösa bafflar kan man tänka sig att ha olika långa rör för olika behov. Man lär väl kunna ha (generellt sett) lite mildare dämpning till en klenare klass 2 än vad man behöver till en het klass 1.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Finns det kurvor på tex förhållandet dämpning/utgångshastighet?
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Dämpningen har inte så mycket att göra med kulans utgångshastighet. Det man dämpar bort är krutgasernas expansion när kulan lämnar pipan.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Ok, jag hade för mig att jag har läst någonstans att med ljuddämpare är det mindre påverkan med tyngre kula och lägre hastighet än tvärtom?
mikebike
Kontakt:

Inlägg av mikebike »

Det finns numera ganska många ljuddämpare på marknaden. För att konkurrera krävs att man har en bättre produkt och/eller kan tillverka den billigare än andra.

Känns det som om de kraven är uppfyllda?

Däremot kan det ju vara kul att tillverka en egen ljuddämpare, utan hänsyn till arbetstiden.
Jag har själv tillverkat armborst och luftgevär, det är bara att ansöka om licens innan man börjar.
Tillverkarlicens är betydligt svårare (och dyrare) att få.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Köp senaste Vapentidningen som har en test på 25 av marknadens dämpare.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Bra tips =)
Skriv svar