kortslutningsskydd (LÖST)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
el34

Re: kortslutningsskydd

Inlägg av el34 »

Ska passa på att mäta vad trafon ger i utspänning och oxå kolla upp likriktaren. Likritaren är av kraftigare (kabelskotyp) och sitter monterad på kylplåt. Återkommer med mera fakta inom kort. Att parallelkoppla två TIP35 kanske skulle vara nått,behöver då bygga om kylningen en del.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det där var väl över huvud taget kanske inte den bästa konstruktionen, där man vid "max kräm" ut alltid tappar ett diodspänningsfall i TIP32A, ett i TIP35A/C och ett i 1N5402. Dessutom ger amperemetern efter reglerkretsen sämre stabilisering i onödan, den borde sitta före reglerkretsen för att spänningsfallet över mätaren inte ska påverka kretsen. Pluspoäng dock för att de använder zenerdiod på 5,6V som referens, det är "bästa" zenerdiodspänningen, minst temperaturberoende, om jag inte minns galet.

Nåväl, skit samma, bygget ska fungera som avsett ändå.

Jag skulle nog vilja säga att felet är att det inte finns något överhettningsskydd. Den snyggaste lösningen är förstås något elektroniskt, men annars kan man använda termostaten från t.ex. en skrotad disk/tvättmaskin.

Om det är TIP32A som blir varm men TIP35A/C håller sig sval så är det nog som Rolf Zetterberg föreslår fel på TIP35A/C, kortslutning mellan bas och emitter. Det felet borde gå att mäta även utan att löda loss transistorn. Koppla in halogenlampan eller någon annan last som drar mer än några enstaka milliampere, och voltmät mellan bas och emitter på TIP35 (kan antagligen enklast göras genom att mäta över R22).

Å andra sidan så borde nätagget knappt orka ge 1,67A om TIP35 inte bidrar med någon förstärkning. Om man teoretiskt räknar med 45V över R18-T3-R21 och räknar med att T3 är fullt bottnad och dessutom struntar i strömmen i R19 så får man 14mA basström på TIP32 och med en förstärkning på mellan 10 och 50 (iofs vid 3A, max förstärkning vid lägre ström anges inte) ger 0,7A. Kan förstärkningen kanske vara så hög som 120 eller mer vid 1,67A?

Sitter både TIP35 och TIP32 på kylfläns?

Fungerar reglaget för max ström (och även för max spänning) på vettigt sätt och som de alltid gjort?

Ett sånthär nätagg är egentligen mest bara lämpligt att ge full ström när man har nära full utspänning, annars blir kylflänsen rejält varm.
ghu

Inlägg av ghu »

Om du ska bygga om nätaggregatet så att det inte brinner upp så lätt vid kortslutning så föreslår jag att du byter ut TIP35 mot 2 stycken parallellkopplade transistorer av tåligare sort.
Om du köper från ELFA så kan t ex BDT87 vara ett alternativ.
Om du tittar på utdraget från databladet som jag bifogat så tål BDT87 ca 2.7 A då Uce=45 V vilket är mycket bättre än TIP35.
OBS. Detta är vid 25 graders kapseltemperatur. Om du inte har extrema kylflänsar så krävs det 2 transistorer för att hantera effekten vid kortslutning eller vid låga utspänningar.
Glöm inte 2 emittermotstånd då du parallellkopplar transistorerna förslagsvis 0,47 ohm 2W.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
el34

Re: kortslutningsskydd (LÖST)

Inlägg av el34 »

Har nu mätt upp lite och det tog inte många minuter (ca 2) innan TIP32 brann upp! Så här gjorde jag: Kopplade in samma halogenlampa och började mäta. Mätte på R22 och det gav 5.6V från minus och ena benet. Mätte från plus och då blev det 1.2V. Sedan blev det som en fotoblixt och TIP32 var borta. TIP35 blir inte ens varm,så då sitter felet där? TIP 32 blir varm som i he**te! TIP32 har i ingen kylning i original utförande. Har däremot satt en stor klyfläns på den. Mätte även upp trafon utan att vara inkopplad till kretskortet och där var det 48V (Likspänning). Kan man nu misstänka att TIP35 är boven i dramat? Skulle nog mätt upp 35:an först innan jag gjorde testet :cry: Obelastat fungerar spänning och strömberänsaren (då genom att kortsluta och se att att stömbegränsaren jobbar) Testet genomfört under kort tid. Tack alla som hjälper mig med denna apparat :bravo:
Användarvisningsbild
el34

Re: kortslutningsskydd (LÖST)

Inlägg av el34 »

Nu har jag satt mig ner och bytt ut TIP32 och TIP35.TIP32 var kortsluten så jag bytte ut den. Felet visade sig sitta i 35:an(kortis),bytte den mot en ny och nu blev det drag i agget :D TIP32 blir inte alls lika varm längre. Testade att åter ansluta samma halogenlampa och har fortfarande en prick framför ögonen :mrgreen: Vill passa på att tacka en engång för alla tips och vägledning i felsökandet! Har nu ett agg som fungerar igen och jag är nöjd :D
Skriv svar