Lite om el i järnvägsvagnar
Re: Lite om el i järnvägsvagnar
Det är bara en miljöbomb ifall man slänger skrotade batterier i skogen, varför man försöker undvika NiCd för konsumenter.
I tåg, elbilar och annat som hanteras lite ordnat så blir givetvis materialet i batterierna återvunnet.
I tåg, elbilar och annat som hanteras lite ordnat så blir givetvis materialet i batterierna återvunnet.
Har man lagt av helt med inbyggd generator i vagnarna, som var vanligt förr?
En lösning som jag tycker verkar bra.
En lösning som jag tycker verkar bra.
Axeltappsgenerator är jag ingen höjdare på med vad jag förstått så slutades det byggas nya vagnar med det i sverige på 40/50 talet, en nackdel med det är ju att om vagnen stannar så får du ingen batteri laddning och om du blir stående så slocknar belysngen efter en stund och så även numera toaletter.
Jag gillar att det står betaltelefon på ritningen 
Allt det här blir krångligare på internationella tåg som går kors och tvärs på kontinenten i Europa. Starta t.ex. i Tyskland med 16kV 16,7Hz ungefär som i Sverige, kör genom Tjeckien med 3kV DC och vidare genom Ungern ner mot Rumänien med 25kV 50Hz AC...

Allt det här blir krångligare på internationella tåg som går kors och tvärs på kontinenten i Europa. Starta t.ex. i Tyskland med 16kV 16,7Hz ungefär som i Sverige, kör genom Tjeckien med 3kV DC och vidare genom Ungern ner mot Rumänien med 25kV 50Hz AC...
25 kV 50 Hz är väl den "nya" systemelen. Men med switchade omvandlare så är det inte så stort problem med floran av eltyper.
Med 16 2/3Hz kan man köra enfas allströms/likströmsmotorer på växelström. Vid högre frekvens så blir det plågsamt mycket gnistbildning i kolen, och vid DC så kan man givetvis inte använda transformatorer.
Från nån gång på 50-60-talet så har i princip alla järnvägsfordon (för AC-järnväg) använt nån slags elektronik mellan matning och motorer. Först körde man likströmsmotorer, nu för tiden är det trefas asynkronmotorer med växelriktare som gäller.
edit: Det här är också förklaringen till varför Sverige, Norge, Tyskland, Österrike och Schweiz kör 16 2/3Hz medan andra länder kör 50Hz. 16Hz-länderna började med järnväg med växelströmsel redan före andra världskriget, medan 50Hz-länderna började efter andra världskriget.
(Det har funnits länder som kört trefas, Italien hade två kontaktledningar och använde spåren som den tredje fasen, fast de bytte system för rätt många år sen).
Anekdot:
ASEA köpte på prov feta dioder från nåt företag i USA (tror det var GE) för att bygga provlok med likströmsmotor och växelströmsmatning. Dioderna höll inget vidare, tillverkaren skyllde till och med på "kosmisk strålning" eller om det var "jordstrålning". Det resulterade i att ASEA började tillverka egna effekthalvledare och blev ett av de stora världsmärkena på detta!
Från nån gång på 50-60-talet så har i princip alla järnvägsfordon (för AC-järnväg) använt nån slags elektronik mellan matning och motorer. Först körde man likströmsmotorer, nu för tiden är det trefas asynkronmotorer med växelriktare som gäller.
edit: Det här är också förklaringen till varför Sverige, Norge, Tyskland, Österrike och Schweiz kör 16 2/3Hz medan andra länder kör 50Hz. 16Hz-länderna började med järnväg med växelströmsel redan före andra världskriget, medan 50Hz-länderna började efter andra världskriget.
(Det har funnits länder som kört trefas, Italien hade två kontaktledningar och använde spåren som den tredje fasen, fast de bytte system för rätt många år sen).
Anekdot:
ASEA köpte på prov feta dioder från nåt företag i USA (tror det var GE) för att bygga provlok med likströmsmotor och växelströmsmatning. Dioderna höll inget vidare, tillverkaren skyllde till och med på "kosmisk strålning" eller om det var "jordstrålning". Det resulterade i att ASEA började tillverka egna effekthalvledare och blev ett av de stora världsmärkena på detta!
Går väl tillbaka till el-tågens födelse, man kunde inte bygga motorer för högre frekvens
Sen är 16 2/3Hz exakt en tredjedel av 50Hz, är lätt att omforma
50Hz -> 16 2/3Hz.
50Hz -> 16 2/3Hz.
Jo det är vad det blev, i början använde man 15 Hz, vilket producerades i egna kraftstationer, när man sedan tog det från 50 Hz nätet blev det just 16 2/3 Hz.
MiaM: betaltelefonen är en kvarleva från innan mobiltelefonerna, fans en telefonkiosk i vissa vagnar försvann för ca 10 år sen, men kul att den står kvar faktiskt.
Vissa vagnar klarar av tysk tågvärme spänning också som är på 1500 volt.
Vissa X2000 tåg och nya lok klarar av flera olika kontaktledinsspänningar och frekvenser men hur det fungerar är jag inte rikigt haj på.
Vissa vagnar klarar av tysk tågvärme spänning också som är på 1500 volt.
Vissa X2000 tåg och nya lok klarar av flera olika kontaktledinsspänningar och frekvenser men hur det fungerar är jag inte rikigt haj på.
Systemet som helhet har det för att man i början hadde svårigheter att konstruera transformator och motorkärnor som klarade högre frekvenser utan att dessa blev alltför varma. Ev har det också att göra med motorrotationshastighet vs antal poler osv.
Innuti tåget så kostar det helt enkelt på att omforma. Förut var det motorgeneratorer som gällde och därefter alltmet effektiva halvledarkonstruktioner.
Innuti tåget så kostar det helt enkelt på att omforma. Förut var det motorgeneratorer som gällde och därefter alltmet effektiva halvledarkonstruktioner.
Lite ot: Ingen som har elritning över en postvagn med generator modell F04 från 40-talet någon gång?
Micke_s: Jag kan leta inte helt omöjligt att jag kan hitta det.
Lite nyfiken fråga på, varför vill du ha det?
Lite nyfiken fråga på, varför vill du ha det?