LM3886-förstärkare med preamp

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: LM3886-förstärkare med preamp

Inlägg av 4kTRB »

Säg att du vill öka basen +20dB då drar det med alla andra
frekvenser upp till 1kHz och det ofta mer än man vill.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Du läste aldrig länken ser jag :).
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

psynoise:
Bra länk! :tumupp: Tackar!
Tekko

Inlägg av Tekko »

Ska man ha en equalizer so ska det va en riktig 30 bandare, 2-5 band som på stereoanläggningar duger icke till rumskorrigering å sånnt = då är det bättre att va helt utan.

Varför tonkontroller finns kvar idag är så att alla basnarkomaner(vanligen ungdomar, men även vissa äldre) som ska ha sin badkarskurva dvs mycket bas och/eller mycket diskant men lite eller inget mellanregister.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Låter även som du inte heller är riktigt på läst vad det finns för olika equalizer. Ett shelvingfilter på en HIFI-förstärkare fungerar alldeles utmärkt för att kompensera för dålig bandbredd eller låg lyssningsnivå. Ytterligare går det utmärkt att rumskorrigera med t.ex en parametrisk equalizer vilket jag ser som bäst, dock kan det bli dyrt om måste kompensera på flera olika ställen. Till sist kan jag hålla med grafik equalizer är det måste mångsidiga men knappast det ända alternativet.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Tekko skrev:Ska man ha en equalizer so ska det va en riktig 30 bandare, 2-5 band som på stereoanläggningar duger icke till rumskorrigering å sånnt = då är det bättre att va helt utan.

Varför tonkontroller finns kvar idag är så att alla basnarkomaner(vanligen ungdomar, men även vissa äldre) som ska ha sin badkarskurva dvs mycket bas och/eller mycket diskant men lite eller inget mellanregister.
Men mellanregister låter ju som klockradio :wink:
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag föredrar att köra helt utan någe tonkontroller/equalizers öht, direkt från källa till slutsteg med bara en volympot.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

kankki:

Fast många ovana lyssnar tänker inte på att överdriven bas eller diskant skuggar över andra detaljer eller instrument. Alla som har mixat musikinspelningar har nog stått inför problemet när man försökt framhäva ett instrument genom att höja volymen.
Användarvisningsbild
Argtomte
Kontakt:

Inlägg av Argtomte »

Hoppsan, roligt att tråden råkade spraka igång en diskussion, hehe. Jag kan inte se så jättemycket konkret poäng i att helt avstå från tonkontroll om man ändå ska bygga en komplett enhet. Komponenterna är billiga och tar inte upp så jättemycket plats på kortet, och bidrar inte nämnvärt till brusnivå eller distorsion. Kanske om förstärkardesignen till det yttre vinner på att vara minimalistisk. Däremot låter det ganska vettigt att ha lägre reglerområden som du påpekar 4kTRB, jag kan inte heller se så mycket behov av att kunna öka upp bas eller diskant med 20dB. Mer precision över ett mindre område är nog bättre.

Samtidigt är jag inte en ljudmänniska direkt och kommer antagligen inte utnyttja tonkontrollerna så värst mycket, utan hade mest med kretsarna för att de är intressanta och för att det är kul att prova saker man läst om! :)
psynoise skrev:Snyggt presenterat med kretsscheman samt var desigen kommer ifrån och varför. Roligt att se denna sorts presentationen i projektkategorin.
Tack! Kul att du gillade det!
Tekko

Inlägg av Tekko »

Det med tonkontroller är att även i noll läge så ger de en viss höjning av bas och diskant, helt "flat from 20hz to 20khz" får man aldrig med dessa kontroller i signalvägen, därav anledningen till att jag ratar dem + att jag helt enkelt inte har något behov av att ha dem.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jag har Butterworth filter i min gainclone. Låter och fungerar kanonbra! :)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Tekko skrev:Det med tonkontroller är att även i noll läge så ger de en viss höjning av bas och diskant, helt "flat from 20hz to 20khz" får man aldrig med dessa kontroller i signalvägen, därav anledningen till att jag ratar dem + att jag helt enkelt inte har något behov av att ha dem.
Det är faktiskt inte helt sant, med one-capacitor Baxandall tone control kan man få helt rakt frekvenssvar, dock kommer man få en liten peak om man använder two-capacitor Baxandall tone control. Att sedan den senare är vanligare i HIFI är en annan sak.

EDIT:

Även jag kan ha fel, mitt påstående stämmer nog inte helt ovan, dock tror jag att båda versionerna av Baxandall tonkontroll kan ge rakt frekvenssvar. Kanske blir det en annan tråd senare där jag utreder detta.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Nu är jag till 99% säker att man kan få helt rakt frekvenssvar med Baxandall tonkontroll, se följande tråd

http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=54215

Tekko får gärna förklara med förtydligande varför detta inte skulle gå.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Det e stor skilland på simulation och verklighet då simulation alltid använder ideella komponenter i en ideell miljö med stenstabil temperatur. I verkligheten har man toleranser på resistor och kondensatorvärden samt påverkan av temperatur osv vilket påverkar frekvenssvaret.

Sen är det en massa extra komponenter i signalvägen som degraderar signalen genom intermodulation bland annat, extra pottar som börjar glappa med tiden vilket ställer till med oljud och andra irritationsmoment. Jag har en gammal tysk förstärkare som pga saker som dessa är i det närmaste obrukbar då man får kliva upp flera gånger i minuten å motionera pottar å hammra på knappar för att få ljud i båda kanalerna igen, dessa pottar och brytare är helt enkelt helt och hållet utslitna och behöver bytas.

Enda stället jag använder tonkontroller på är i mitt sovrum där jag dragit ner basreglaget till minimum då jag tycker det dundrar på för mycket med tonkontrollerna på "flat"
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Sen är ju frågan hur förstärkarens komponenter beter sig när temperaturer och toleranser spelar in. Kan ju bli en askrokig kurva lik förbannat.
Skriv svar