Igensatta frässtål vid fräsning i alu
Re: Igensatta frässtål vid fräsning i alu
Vid 15krpm skulle jag köra med 1500mm/min i matning (0,05mm/egg).
Använd ny fräs. Vid 15krpm ligger du på en skärhastighet på ca 112m/min vilket kan utveckla för hög värme i ren Alu.
Kylning skulle jag bara dutta på lite T-röd.
Använd ny fräs. Vid 15krpm ligger du på en skärhastighet på ca 112m/min vilket kan utveckla för hög värme i ren Alu.
Kylning skulle jag bara dutta på lite T-röd.
Det är säkert en kombination av flera orsaker som leder till det resultat du får av fräsningen. Om man tittar på strukturen i spåren så ser det ut som om du har vibrationer och det kan i sin tur bero på att du kör för fort. Prova att sänka till 10 000 RPM och drygt 200 mm/min. 15kRPM och 1500 mm/min kan vara för hög hastighet för din fräs såsom Cano föreslår.
Det kan också vara avgörande för hur du fräser bort materialet med den lilla fräsen på 2,38 mm. Hur ser toolpath:en ut?
Det kan också vara avgörande för hur du fräser bort materialet med den lilla fräsen på 2,38 mm. Hur ser toolpath:en ut?
- ghost_rider
Såhära ser mina toolpaths ut.
Är lite rädd att köra fortare än 700, är inte risken att man knäcker stålen vid högre hastighet? Såklart kan man inte ta samma djup som vid 250mm/mm, men hur räknar man ut detta?
Hm, ska testa sänka till 10k och 250mm/mm o se hur det blir. Det tar bara så ohyggligt med tid, denna biten tar nästan 30 min att skära ut. Är lite rädd att köra fortare än 700, är inte risken att man knäcker stålen vid högre hastighet? Såklart kan man inte ta samma djup som vid 250mm/mm, men hur räknar man ut detta?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Förlåt en dum fråga, men varför inte rita om så du kan tex köra med en 4mm pinne? Kan inte se varför det inte kunde göras så, du får stabilare verktyg. Sen kan man ju göra om verktygsbanorna så du kör skrotning för sig innan du ger dig in på finliret.
Grovfräs med 8mm är mitt tips.
De där inre flärparna skulle kunna borras först för att få mindre att fräsa.
Sen sänk hastigheten på spindeln!
Alldeles för snabbt enligt mig, ger alltid problem med så höga hastigheter för mig.
De där inre flärparna skulle kunna borras först för att få mindre att fräsa.
Sen sänk hastigheten på spindeln!
Alldeles för snabbt enligt mig, ger alltid problem med så höga hastigheter för mig.
- ghost_rider
så du menar att köra en 8mm runtom o sedan köra efter med den smala. skulle kunna funka.
Att sitta rita om designen vill jag inte, är riktigt nöjd hur det ser ut.

Nu är jag ju inte den på forumet som knäckts minst fräsar, men har aldrig kört av någon under körning, bara när jag klantat mig med manuell körning...
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 7&start=90
Det är de värde jag brukar fräsa alu med i min boris, 800 mm/min och typ 8000 rpm, med en 3mm (senaste tiden har det blivit en hel del 3.175 dock) fräs från sorotec.de. Kör ca 1mm djupt per tag, än har jag inte knäckt några om jag verkligen kört de parametrarna. Glömmer man nolla Z och bränner ner fräsen massa mm ner och sen börjar köra, går de av.... Kyler med tröd + vatten i blomsterspruta
Jag börjar fundera på att höja mina 1mm per gång till mer då det tar för lång tid

http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 7&start=90
Det är de värde jag brukar fräsa alu med i min boris, 800 mm/min och typ 8000 rpm, med en 3mm (senaste tiden har det blivit en hel del 3.175 dock) fräs från sorotec.de. Kör ca 1mm djupt per tag, än har jag inte knäckt några om jag verkligen kört de parametrarna. Glömmer man nolla Z och bränner ner fräsen massa mm ner och sen börjar köra, går de av.... Kyler med tröd + vatten i blomsterspruta
Jag börjar fundera på att höja mina 1mm per gång till mer då det tar för lång tid

- ghost_rider
hm. ok . hur blir din snittyta med de inställningarna?
- tecno
- Kontakt:
ghost_rider skrev:så du menar att köra en 8mm runtom o sedan köra efter med den smala. skulle kunna funka.
Det lilla att ändra från 2.9 till 4.1-4.2 ser man knappt på den biten men du får ett helt annat läge att berabeta med ett stabilare verktyg som du bör kunna köra hela djupet på dvs ha fräs med skärande yta hela vägen.
- ghost_rider
Nu hänger jag inte med, är redigt seg i kolan idag känner jag.
Kör med ett 3/32 (2,38mm) stål nu som har ~15mm långa skär om jag nu skulle byta ut den till 4mm i dia. så kommer jag inte mellan flänsarna? O om jag skulle komma igenom så syns - 2mm på varje sida en hel del, ifall på min design.
Kör med ett 3/32 (2,38mm) stål nu som har ~15mm långa skär om jag nu skulle byta ut den till 4mm i dia. så kommer jag inte mellan flänsarna? O om jag skulle komma igenom så syns - 2mm på varje sida en hel del, ifall på min design.
- tecno
- Kontakt:
Vet inte vad du har för matematik men säg 4.2-2.9/2= 0.65mm på var fläns sida om du kör med 4mm pinne. Det sista du bearbetar är just öppningen mellan flänsarna så det bör inte ställa till det. Det är klart att du får jobba lite extra för att få till en vettig beredning. Ett tips i all vämening, designa utifrån material och vettigt tillgängliga verktyg.
- ghost_rider
som sagt, seg i kolan.
0,65mm per fläns är såklart rätt räknat.
Tänker testa lite till med rätt skärdata, det har funkat bra tidigare.

0,65mm per fläns är såklart rätt räknat.
Tänker testa lite till med rätt skärdata, det har funkat bra tidigare.

- tecno
- Kontakt:
Seg i kolan är lätt hänt, har haft en 7-he-s pannknack idag och då funkar man inte så bra.
Som tidigare tagits upp så verkar du ha bra mycket vibrationer så frågan är varifrån kommer dessa. Försök att alltid använda så stort verktyg du bara kan för stabiliteten i verktyget.
Som tidigare tagits upp så verkar du ha bra mycket vibrationer så frågan är varifrån kommer dessa. Försök att alltid använda så stort verktyg du bara kan för stabiliteten i verktyget.
Rätt okej tycker jag nog, plattan på bilden är utfräst.ghost_rider skrev:hm. ok . hur blir din snittyta med de inställningarna?
Jag skulle nog tycka att fräsen egentligen är för kort för det jobbet då spåren slutar under materialet på de sista varven, men det verkar inte skapa några direkta problem. En damsugare hade varit mer rätt än en stållinjal tror jag

Jag knäcker fräsarna av klumpighet innan jag märker att de är slöa...
- DW
- Kontakt:
Mer sprit och en dammsugare. Öppna fönstret innan, för du åker samma väg oavsett om det är öppet eller inte 
Brännbarhetsområdet är 3-19% och etanol kräver betydligt mindre energi än bensin att tända.
Så en liten varning kanske är på sin plats. Du dimmar på rätt bra, några deciliter?
Får du inga vibrationsmärken. Tycker fräsen verkar vara i längsta laget i prop. till diametern.

Brännbarhetsområdet är 3-19% och etanol kräver betydligt mindre energi än bensin att tända.
Så en liten varning kanske är på sin plats. Du dimmar på rätt bra, några deciliter?
Får du inga vibrationsmärken. Tycker fräsen verkar vara i längsta laget i prop. till diametern.