Plana ändar på balk?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Thorped

Re: Plana ändar på balk?

Inlägg av Thorped »

tecno skrev:Känns lite som att jaga myggor med elefantbössa :mrgreen:

Är det inte enklare att du svetsar och avspännings glödgar för att sen plansfräsa stommen alt bygg i marmor eller granit.
Undrar hur du har tänkt dig att få det hela temperatur stabilt då du jagar så många decimaler, har du temperatur kontrollerat maskinrum som skapelsen ska stå i?
Jo det är enklare om man gör småsaker men vet du någon som har en maskin som kan plana 1,5 x 1,5meter i stål? Japp alltid 20 grader där.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Finns säkert många såna maskiner i vårt avlånga land, du får väl ta och börja söka. Är du uppe i 1500 igen? Nyss var det ju 'bara' 800 :D

Allvarligt, har du några skisser på hur du har tänkt dig bygget så kanske flera par ögon kan se nåt som du kanske har missat.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Haha så sant :D Jag ska rita ihop nått på Inventor med en gång, visar en skiss om några timmar.. :sleepy:
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Bild
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

inte en chans att du får den precisionen du nämnt med den konstruktionen. Byt till strängpressade alu-profiler.
Det finns ju många som byggt med de men inte med 0.05mm som tolerance. De flesta har tumstock men mäter tusendelar ändå :wink:
Pakko

Inlägg av Pakko »

personligen tycker jag att det är helt onödigt att jaga ens tiondelar på ramen.... Du kommer ju ändå att justera in alla skenor sen.

Men som svar på din fråga så är det nog bara att gå till närmaste mekaniska verkstad och be dom plana till balkarna. Dom blir garanterat vinkelräta, men den toleransen kostar nog mer än de smakar.
Senast redigerad av Pakko 10 september 2011, 00:26:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Att aluminium är så överlägset ändå... jag ger fan upp! Allt jag vill är att fräsa lite rostfria plåtar och att göra det i en alu-fräs känns lite bakvänt. BETONG säger jag bara!

Pakko: Det var ju det jag sa i något inlägg på förra sidan...
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

DW skrev:inte en chans att du får den precisionen du nämnt med den konstruktionen. Byt till strängpressade alu-profiler.
Det finns ju många som byggt med de men inte med 0.05mm som tolerance. De flesta har tumstock men mäter tusendelar ändå :wink:
Nej, jag vet ville bara ge tecno nått att glo på :mrgreen:
Pakko

Inlägg av Pakko »

hehe, oki läste slarvigt... sorry. :wink:
bearing

Inlägg av bearing »

Varför skulle aluminium vara överlägset?
Det förstår jag inte alls. Den enda anledningen till att folk bygger i alu tror jag är att det är enkelt att sätta ihop profilerna. Men jag har ingen specifik kunskap om fräsmaskiner.

Aluminium har ju bara 1/3 av stålets elasticitetsmodul, så aluminiumkonstruktion måste ju ha betydligt grövre dimensioner för att få samma flex.

Jag tror också på betong.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Ska sova på saken gubbs! Vaknar väl upp imorgon och inser borde lägga pistolerna på en ny dator istället... :eh:
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Thorped skrev:
DW skrev:inte en chans att du får den precisionen du nämnt med den konstruktionen. Byt till strängpressade alu-profiler.
Nej, jag vet ville bara ge tecno nått att glo på :mrgreen:

Jahaja, nu har jag glanat och med det benranglet kommer du inte långt eller rättare sagt du kommer längre med alu-profiler till lägre kostnad.

Betong, säger som lilltjejen på TV reklamen varför? eller som killen med skivstången sluta nojja nu och bygg i granit om du ska ha det tungt och stabilt.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Eller så nobbar man tullen och den dyra frakten: http://www.smt-montagetechnik.de/produkte/k-1.htm

Edit: Meeen det får nog bli en dator istället...(också).
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Har cadat ihop något gjort av alu-profiler nu så jag hoppas på bättre respons den här gången, dom svarta skenorna är 25mm och dom blåa är 16mm från cnc-plus. Skruven för X är tänkt att gå bakom portalen och motorn för Y-skruven är tänkt att sitta inuti ramen.Bild
Skriv svar