Ghost_rider's Boris 3M cnc
Re: Ghost_rider's Boris 3M cnc
Jag har haft liknande symptom när optokopplaren har gått sönder på min drivare. Men jag kör inte Gecko.
Jag tror också på fel vid anslutning.
Jag tror också på fel vid anslutning.
Just ja Cano, det skulle jag fråga dig. Har du satt externa motstånd till optokopplarna nu trots att du kör dem på 5V? Hur stora? De skriver ju att man inte behöver vid 5V, men uppenbarligen har det ju gått åt h-vete för dig.
EDIT:Ursäkta OT
EDIT:Ursäkta OT
Ja det har jag gjort. Jag kommer inte ihåg vilket värde. Jag har för mig att jag provade med ett ganska lågt, typ 200-300ohm men efter att en optokopplare till gick sönder gick jag över till ett med mer motstånd. Men minnet kanske sviker.
Nu fungerar iallafall allt som det ska, även om jag inte haft så mycket tid med maskinen.
Nu fungerar iallafall allt som det ska, även om jag inte haft så mycket tid med maskinen.
- ghost_rider
Får kolla över sladdarna igen då. Har inga optokopplare, så det är det de som spökar.
Det konstiga är att det funkade sist.
Det konstiga är att det funkade sist.

Har inte du G540? Den har väl optokopplare på anslutningarna?
För att förtydliga mina tidigare inlägg. Det är optokopplarna inuti mina drivare som jag har haft problem med.
För att förtydliga mina tidigare inlägg. Det är optokopplarna inuti mina drivare som jag har haft problem med.
- ghost_rider
Jaha, ok. Nu är jag med.
Hittade ifall en kass lödning som låg o glappade, tror det är det som är felet.
Imed att problemet hängde kvar till samma motor trots jag ändrade om anslutningarna så tror jag på den taskiga lödningen.
Hittade ifall en kass lödning som låg o glappade, tror det är det som är felet.
Imed att problemet hängde kvar till samma motor trots jag ändrade om anslutningarna så tror jag på den taskiga lödningen.
Hoppas det löser sig.
Problem med drivarna kan ge en många gråa hår eller hårbortfall.
Problem med drivarna kan ge en många gråa hår eller hårbortfall.
- ghost_rider
Usch, säg inte så
Fick ifall rätsida på det nu, verkade som en ny lödning gjorde susen

Fick ifall rätsida på det nu, verkade som en ny lödning gjorde susen
- ghost_rider
Äh, jag bli så trött.
Varför vill inte kressens on knapp stanna i on läget? Ngt jag har missat? Den fjädrar bara tillbaka till off
Äh, det var inget...
Varför vill inte kressens on knapp stanna i on läget? Ngt jag har missat? Den fjädrar bara tillbaka till off
Äh, det var inget...

Jag använde en kass USB-förlängare och fick helknäppa symptom, omstarter, axlar som inte röde sig mm. Kan vara bra att komma ihåg om det är spöken i maskinen!
- ghost_rider
taa daaa , de första skären.
0,8mm per varv, 1500mm/s o 1500v/m
0,8mm per varv, 1500mm/s o 1500v/m
- ghost_rider
Körde även lite aluminium idag. Gick som smör och fort...Mer än dubbelt så fort än min gamle maskin. 
[edit]
Uppdaterade första inlägget med lite fler bilder

[edit]
Uppdaterade första inlägget med lite fler bilder
- ghost_rider
Fick tag i ett par sjyssta linjärlagar i 'skrotbingen' i förra veckan.
Tänkte ha dem för ett senare projekt
Tänkte fixa till z och ge den lite mer höjd, samt försöka få till en stabilare z portal.
Tänkte ha dem för ett senare projekt

Tänkte fixa till z och ge den lite mer höjd, samt försöka få till en stabilare z portal.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tror inte det är själv z som är mest problem, kolla infästningen till din kress så är det väldigt vekt i förhållande till annat. Fästa på 1 punkt är aldrig bra. minst 2 ställen med så mycket avstånd imellan
Nej Morgons,
Hans infästning av spindelmotorn är inget problem. Jag har en liknande konstruktion på min CNC-fräs och genom mätning kan jag konstatera att det inte bidrar till någon vekhet. En satsning på riktiga linjärskenor är en bättre insats än att ge sig på motorfästet.
Hans infästning av spindelmotorn är inget problem. Jag har en liknande konstruktion på min CNC-fräs och genom mätning kan jag konstatera att det inte bidrar till någon vekhet. En satsning på riktiga linjärskenor är en bättre insats än att ge sig på motorfästet.