Dimma 4 x 1 kW infravärmare
Re: Dimma 4 x 1 kW infravärmare
Nerre, i princip är det en sådan lösning farsan använde (jo det var på förra altanen, nuvarande har annan uppvärmning) och det fungerade alldeles utmärkt. Men det skulle nog fungera lika bra, om inte bättre, med ställbar av/på-tid bara.
Och nätverksinterface...
Det finns (eller fanns, det är ett tag sedan jag kollade detta) halvledarrelän på Elfa med nollvoltsdetektering (Du slipper emc-problem) och optokopplare på styringången. Tyvärr är de inte billiga men en färdig modul sparar en massa strul och arbete.
Troligen kommer det funka tillräckligt bra med pwm. Det finns många termostater till gamla elelement som funkar på detta sätt. Jag har för mig att cykeltiden är ungefär 40 sekunder, så halvt utstyr skulle vara 20 till 20 från.
Jag tittade på detta för några år sedan då jag funderade på värmen i kåken, elementen i ett rum ligger på olika grupper och olika faser. Detta kan ju faktiskt vara intressant då du skulle kunna ha värmarna på olika faser om det skulle behövas.
Det finns (eller fanns, det är ett tag sedan jag kollade detta) halvledarrelän på Elfa med nollvoltsdetektering (Du slipper emc-problem) och optokopplare på styringången. Tyvärr är de inte billiga men en färdig modul sparar en massa strul och arbete.
Troligen kommer det funka tillräckligt bra med pwm. Det finns många termostater till gamla elelement som funkar på detta sätt. Jag har för mig att cykeltiden är ungefär 40 sekunder, så halvt utstyr skulle vara 20 till 20 från.
Jag tittade på detta för några år sedan då jag funderade på värmen i kåken, elementen i ett rum ligger på olika grupper och olika faser. Detta kan ju faktiskt vara intressant då du skulle kunna ha värmarna på olika faser om det skulle behövas.
När du ändå bygger något högteknologiskt så måste du ha en timer också.. (om du ska styra med PIC så är det ju inga problem med det).... Det är ju onödigt att man upptäcker på söndag eftermiddag att värmen visst varit på hela natten...
när killarna har deckat på vardagsrumsgolvet och glömt stänga av värmen , så stängs den av automatiskt efter en timme. Den kan ju ge en liten signal vid avstängning, så att man kan trycka på startknappen igen om man fortfarande vill ha värme.
när killarna har deckat på vardagsrumsgolvet och glömt stänga av värmen , så stängs den av automatiskt efter en timme. Den kan ju ge en liten signal vid avstängning, så att man kan trycka på startknappen igen om man fortfarande vill ha värme.
> Det finns [...] halvledarrelän på Elfa med nollvoltsdetektering...
Du behöver inte gå ända vägen till ELFA:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 9&p=425304

Du behöver inte gå ända vägen till ELFA:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 9&p=425304

Och billigare! 
Men du har väl inte 400V liggandes?
Hoppas inte, det är tillräckligt med projekt just nu!

Men du har väl inte 400V liggandes?
Hoppas inte, det är tillräckligt med projekt just nu!
He he, nej. Det är bara denna typ som jag råkade
komma över några kartongar av. Har väl 4-500 kvar.
komma över några kartongar av. Har väl 4-500 kvar.
Räcker ju med väldigt långsam pwm som period räcker säkert 10 sekundersintervall.
Kan du programmera är det i stort sett bara en pic/avr och några SSR som behövs.
Men sen är det ju det med elsäkerhet osv och den diskussionen låter jag vara.
Kan du programmera är det i stort sett bara en pic/avr och några SSR som behövs.
Men sen är det ju det med elsäkerhet osv och den diskussionen låter jag vara.
Alltså, nu sysslar ju jag med IR på ett helt annat sätt, men det kanske är därför som jag tycker det rimligtvis borde gå att fixa en termostat som reagerar i alla fall i närheten av hur kall en människa skulle känna sig under en IR-värmare.
Stoppa in din tempsensor i en klump av valfritt material som är lite människolikt och leder värme skapligt, gör inte klumpen skitliten, men gör den definitivt större än en sensor som bara är gjord för att känna lufttemperatur så fort som möjligt. Fixa på nåt sätt så att IR-emissiviteten blir lik hud. (Viktigt. Och eltejp är riktigt nära. Jag skojar inte, det är helt sant.) Sätt din nu troligtvis ganska skitfula sensor nånstans i närheten av var folk sitter, om du vågar. Reglera på den. Funkar det? Om inte, prova att tweaka storleken på klumpen i fråga.
Dessutom, i "riktiga" byggen för dom effekterna så får man tyvärr inte reglera med halvperioder (eller ens helperioder) längre. Det finns flicker-normer numera som man inte har en sportmössa att uppfylla om man inte antingen PWM:ar med hög frekvens (med dom problem det innebär) eller fisvinkelstyr och stoppar dit ett halvt skrotupplag med järn och koppar. Fast det behöver vi verkligen inte bry oss om i den här applikationen.
Stoppa in din tempsensor i en klump av valfritt material som är lite människolikt och leder värme skapligt, gör inte klumpen skitliten, men gör den definitivt större än en sensor som bara är gjord för att känna lufttemperatur så fort som möjligt. Fixa på nåt sätt så att IR-emissiviteten blir lik hud. (Viktigt. Och eltejp är riktigt nära. Jag skojar inte, det är helt sant.) Sätt din nu troligtvis ganska skitfula sensor nånstans i närheten av var folk sitter, om du vågar. Reglera på den. Funkar det? Om inte, prova att tweaka storleken på klumpen i fråga.
Dessutom, i "riktiga" byggen för dom effekterna så får man tyvärr inte reglera med halvperioder (eller ens helperioder) längre. Det finns flicker-normer numera som man inte har en sportmössa att uppfylla om man inte antingen PWM:ar med hög frekvens (med dom problem det innebär) eller fisvinkelstyr och stoppar dit ett halvt skrotupplag med järn och koppar. Fast det behöver vi verkligen inte bry oss om i den här applikationen.
-
Naturligtvis ska du ha IR-dekare som känner när en person sätter sig under en strålare och slår på densamma automatiskt. Fyra zoner alltså. För att komma igång snabbt så använd termostater som kortsluter dioden du kopplar in för att halvvågslikrikta. Tänk på att vända dioderna åt olika håll så att du får så jämt som möjligt med positiva och negativa halvperioder som förbrukas.
Glöm inte att sända bygget till myndigheten som typgodkänner denna typ av apparater. Om du bränner ned kåken och de finner att brandorsaken är ett hembygge för reglering av infravärme kan försäkringsbolaget vara lite kinkig och du riskerar att förlora en del av försäkringspengarna.
Om du tar tex en dubbeltrap strömbrytare och kopplar den ena som on/off med en diod i serie. Och den andra hel/halv effekt som byglar dioden.
Så får du iallafall två lägen.
Så får du iallafall två lägen.
En infravärmare borde vara trög nog att inte vidarekoppla ev periodreglering som flimmer?kasfrosk skrev:Dessutom, i "riktiga" byggen för dom effekterna så får man tyvärr inte reglera med halvperioder (eller ens helperioder) längre. Det finns flicker-normer numera som man inte har en sportmössa att uppfylla om man inte antingen PWM:ar med hög frekvens (med dom problem det innebär) eller fisvinkelstyr och stoppar dit ett halvt skrotupplag med järn och koppar. Fast det behöver vi verkligen inte bry oss om i den här applikationen.
Hur kommer man runt detta utan att det kostar skjortan?labmaster skrev:Glöm inte att sända bygget till myndigheten som typgodkänner denna typ av apparater. Om du bränner ned kåken och de finner att brandorsaken är ett hembygge för reglering av infravärme kan försäkringsbolaget vara lite kinkig och du riskerar att förlora en del av försäkringspengarna.
Vilken myndighet skulle detta vara? Och enligt vilket typgodkännande?labmaster skrev:Glöm inte att sända bygget till myndigheten som typgodkänner denna typ av apparater. Om du bränner ned kåken och de finner att brandorsaken är ett hembygge för reglering av infravärme kan försäkringsbolaget vara lite kinkig och du riskerar att förlora en del av försäkringspengarna.
Frågan är väl vad försäkringsbolaget ställer för krav på egenkonstruerade produkter för eget bruk?
-
En liten not bara.
Chansen att man skall lyckas bygga sin reglerutrustning på ett sådant sätt att man LYCKAS elda ner huset är väl mindre än noll
Torde vara större chans att man skulle lyckas med motsvarande bedrift med grillen som står nära huset.
Sen så finns det väl en generell regel som säger att egenkonstruerad utrustning för eget bruk inte omfattas av CE reglerna men att man måste åtgärda störningar som andra påtalar.
Chansen att man skall lyckas bygga sin reglerutrustning på ett sådant sätt att man LYCKAS elda ner huset är väl mindre än noll

Torde vara större chans att man skulle lyckas med motsvarande bedrift med grillen som står nära huset.
Sen så finns det väl en generell regel som säger att egenkonstruerad utrustning för eget bruk inte omfattas av CE reglerna men att man måste åtgärda störningar som andra påtalar.