Stencilprinter, Pågående projekt. Nu lite bilder
Re: Stencilprinter, Pågående projekt.
Sen ska vi ha bilder på när du lägger på pasta också... gärna video 

Re: Stencilprinter, Pågående projekt.
Så här blev det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Stencilprinter, Pågående projekt. Nu lite bilder
Du vet att man kan köpa stencilerna redan inspända i en aluminiumram?
För övrigt, ett tips är att ha två hål i layouten, t.ex. viahål som du även låter
stencilen ha hål för. Så centrerar du upp plåten med ett kort och en nål.
Swech
För övrigt, ett tips är att ha två hål i layouten, t.ex. viahål som du även låter
Swech
Jag tror klockan är för mycket, men jag fattar inte vad den är till för? Ser inga rörliga delar?
Men jag tror den gör något väldigt användbart?
Men jag tror den gör något väldigt användbart?
adent: som du ser så har plåten små fyrkantiga hål. Man lägger ett kretskort under plåten. Med skruvarna justerar man så att plåt och kretskort passar ihop exakt, så hålen kommer över de paddar som ska ha tennpasta. Sedan stryker man på pasta ovanifrån med någon lämplig gummiskrapa eller liknande.
Jag har en betydligt primitivare variant här: Ytmontering av komponenter med reflow.
Jag har en betydligt primitivare variant här: Ytmontering av komponenter med reflow.
Det var ett bra tips det där med nålen, skall testa det i nästa version.Swech skrev:Du vet att man kan köpa stencilerna redan inspända i en aluminiumram?
Swech
Ramar är också något jag funderat på.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jag har tagit hem stenciler från Kina med ram billigare än du kan köpa lösa i Sverige
Swech
Swech
Aha, då är jag med. Min fräs kan ju fräsa sådana hålplattor (Bara jag kan köpa det 0,1mm-i-diameter cylindriska frässtålet) (spindeln klarar 100krpm!) Hur tjockt är det lämpligt att materialet är? Duger OH-film? För tunnt? och var köper jag sån lödpasta? Swech?
CNC-dispenser vore ju coolt förstås.
MVH: Mikael
CNC-dispenser vore ju coolt förstås.
MVH: Mikael
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det går att fräsa, men inte mindre delningar än vad du har på en SO-x kapsel 1.27mm delning.
0.10 - 0.15mm tjock mässing / stålplåt.
Lödpasta finns lite överallt, det är färskvara så jag har inte tagit in det i sortimentet ännu.
Swech
0.10 - 0.15mm tjock mässing / stålplåt.
Lödpasta finns lite överallt, det är färskvara så jag har inte tagit in det i sortimentet ännu.
Swech
Det där har jag visat/förklarat på nån EF-träff. Fast jag använde stiftlist istället för nålar.TomasL skrev:Det var ett bra tips det där med nålen, skall testa det i nästa version.