En av anledningarna att det blir svårt i ditt fall är att du är lite ospecifik när det gäller matningen. Är det 230V AC eller 12V DC. Förmodligen är det väl 12V DC. Isåfall är det liten marginal till 10V. Vilket innebär att man måste veta hur exakt 12V är. Är det ett 12V batteri? Isåfall varierar den spänningen väldigt mycket. Detta innebär att vi behöver en avancerad driver. Är det en väldigt exakt 12V skulle man nästan kunna ta en resistor. Varierar 12V +/-10% har vi inte marginaler att använda enkla analoga konstantströmsgeneratorer.
Ska du bygga en switchad konstruktion så är det inte så väldigt lätt. Utan erfarenhet så är det lätt att misslyckas och bränna dyra LED.
Tillbaka till din fråga. Ohms lag gäller även om matningen sker med konstant ström. Matar strömgeneratorn ut 0,9A och du har en resistans som är för hög. Kommer resistansen att begränsa strömmen. I så fall är det ett prov utan värde du har gjort, och det är enkelt att dra fel slutsats (att drivern ger ut den begränsade strömmen du fick då) och kanske sedan bränna en dyr LED. Låt säga att du har en resistans på 15 ohm!
Isåfall behöver du en spänning som driver på minst 0,9 * 15 = 13,5V. Använder du 12V kommer du att få en mindre ström eftersom de flesta drivers inte klarar av att driva ut med en för låg matningsspänning. Använder du ett lägre värde på resistansen begränsar inte resistansen strömmen utan det är drivern som får begränsa, precis det vi vill. Eller hur? En 12V 10W lampa anser jag ligga på gränsen. Du kan räkna själv och se vilka värden du får med en sådan.
Skulle jag testa och hade begränsat med komponenter, skulle jag koppla 2st 12V 10W lampor i parallell, för att få en lägre resistans.
Annars normalt sett när jag testar strömgeneratorer till LED använder jag vanliga dioder i serie tills jag kommer upp till det spänningsfall som den LED jag använder har. I ditt fall blir det en hel massa dioder.
Bygga 10W led-drivare, byggbeskrivning?
-
-
Re: Bygga 10W led-drivare, byggbeskrivning?
Bygger jag en drivare blir det antingen med 230V eller 12V matning för det kan jag enkelt fixa med sånt jag har hemma.En av anledningarna att det blir svårt i ditt fall är att du är lite ospecifik när det gäller matningen. Är det 230V AC eller 12V DC.
12V 1.5A transformator för extern hårddisk, har inte spänningsmätt den men torde ligga rätt stabilt med en stabil belastning.Förmodligen är det väl 12V DC. Isåfall är det liten marginal till 10V. Vilket innebär att man måste veta hur exakt 12V är. Är det ett 12V batteri? Isåfall varierar den spänningen väldigt mycket. Detta innebär att vi behöver en avancerad driver. Är det en väldigt exakt 12V skulle man nästan kunna ta en resistor.
Glödlampor är lite svåra att räkna på då resistansen är temperaturberoende, kall är den under 1ohm för en 12V 18W lampa men tänd är den 8ohm.En 12V 10W lampa anser jag ligga på gränsen. Du kan räkna själv och se vilka värden du får med en sådan.
Men testade med en 12V 18W lampa på den drivaren jag hade hemma och enligt multimetern låg strömmen på 0.90-0.92A
Problem är till för att lösas, dioder finns billigt på ebay för den som har tålamod.Annars normalt sett när jag testar strömgeneratorer till LED använder jag vanliga dioder i serie tills jag kommer upp till det spänningsfall som den LED jag använder har. I ditt fall blir det en hel massa dioder.
Hur känsliga är lysdioder för överström? går det köra en max 900mA med 920mA utan att den brinner upp efter en timme?
Det är inga problem, speciellt inte om du kör kortare stunder. Jag har kört dioder gjorda för 1A på 1,8A under några sekunder. Det handlar väl om att de inte ska hinna bli för varma, så har man rejäl kylning kan man även köra de konstant på högre strömstyrka.
-
Ok, kommer använda cpu kylare i aluminium med polerad "botten" och fläkten kopplad till en 5-6V strömkälla så kylningen torde duga.så har man rejäl kylning kan man även köra de konstant på högre strömstyrka.

http://www.ebay.co.uk/itm/140522099912? ... 1439.l2649
-
18W lampa är vettigare än en 10W lampa. Utan strömbegränsning borde den ju ha 1,25A. Dessutom får du en test av att den orkar med att hålla emot i början innan lampan blivit varm. Det är väl inte riktigt bra med så låg resistans från start, men ger ändå en positiv feedback när drivern har klarat av den persen.användarnamn skrev:Bygger jag en drivare blir det antingen med 230V eller 12V matning för det kan jag enkelt fixa med sånt jag har hemma.En av anledningarna att det blir svårt i ditt fall är att du är lite ospecifik när det gäller matningen. Är det 230V AC eller 12V DC.12V 1.5A transformator för extern hårddisk, har inte spänningsmätt den men torde ligga rätt stabilt med en stabil belastning.Förmodligen är det väl 12V DC. Isåfall är det liten marginal till 10V. Vilket innebär att man måste veta hur exakt 12V är. Är det ett 12V batteri? Isåfall varierar den spänningen väldigt mycket. Detta innebär att vi behöver en avancerad driver. Är det en väldigt exakt 12V skulle man nästan kunna ta en resistor.Glödlampor är lite svåra att räkna på då resistansen är temperaturberoende, kall är den under 1ohm för en 12V 18W lampa men tänd är den 8ohm.En 12V 10W lampa anser jag ligga på gränsen. Du kan räkna själv och se vilka värden du får med en sådan.
Men testade med en 12V 18W lampa på den drivaren jag hade hemma och enligt multimetern låg strömmen på 0.90-0.92AProblem är till för att lösas, dioder finns billigt på ebay för den som har tålamod.Annars normalt sett när jag testar strömgeneratorer till LED använder jag vanliga dioder i serie tills jag kommer upp till det spänningsfall som den LED jag använder har. I ditt fall blir det en hel massa dioder.
Hur känsliga är lysdioder för överström? går det köra en max 900mA med 920mA utan att den brinner upp efter en timme?
Som sagt en liten högre ström kommer inte att inverka nämnvärt på livslängden. Temperaturen har nog större inverkan på livslängden än den höjd strömmen. Utan strömbegränsning skulle däremot en förändring av temperatur eller spänning innebära stora svängningar i ström och därmed äventyra livslängden.
Datoraggregatet bör vara så pass bra att det inte avviker mycket i spänning. Dessutom bör det inte släppa igenom en massa transienter om det är av en vettig kvalitet. Med driverns förmåga att ta bort strömspikar bör du ha en "ljus"