Mätarmen är nu mer eller mindre klar, programvara skriven och den fungerar också mer eller mindre bra.
På den mekaniska biten har det inte skett några genombrytande förändringar. Alla givarna är i alla fall monterade. En mätspets och en "fot" åt armen har tillverkats, samt ett inriktningsverktyg (i princip en linjal) för att kunna avgöra när armarna från en led är parallella. Den största bristen verkar vara axlarna på endast 8 mm som sitter i lederna och ger upphov till en viss flexibiltet. Inga nya bilder på armen i detta inlägg, det är för mörkt i rummet jag har den för att få vettiga bilder...
Programvaran för att hämta in data från givarna är som sagt fungerande, om än inte komplett. Det är skrivet i C++ och utnyttjar Qt till det mesta och Phidgets c-bibliotek för kommunikation med encoderelektroniken. Totalt ligger det på ca. 1000 rader kod i dagsläget, så inte förskräckligt stort, men däremot bra mycket större än man kunde ha gjort utan ett GUI. Nedan en bild på programmet.
gui.png
Nästa steg blir att göra lite mätningar på kända referenser och att göra om mätdatan till något mer användbart. Som det är nu så sparar programmet koordinaterna för mätspetsen som x-, y- och z-värden. Det jag har tänkt mäta kommer i princip att vara 2D konturer, vilket innebär att jag har en koordinat för mycket. Jag måste ännu alltså göra någonting som läser in dessa tre koordinater och projecerar dem på det plan som ligger bäst i linje med alla (relevanta) mätpunkter för att få ut 2D konturen. Förhoppningsvis går detta ganska lätt i Excel. En bild från den första mätningen finns här under (inte helt korrekt, men tillräckligt bra då golvet ligger i samma plan som mätarmens xy-axel). I denna mätning rörde jag endast mätspetsen runt ett varv på golvet. Höjdskillnaden till det plan som bäst motsvarar mätpunkterna (i princip höjden och "vinkeln" på golvet) var som mest -2,3 ... 2,4 mm. Detta är lite högre än jag hade siktat på, men jag har inte kollat närmare på mätdatan, så det är möjligt att den är tillfälliga kast som försvinner i det stora hela.
floor.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.