Använda en kamera från en karaokemaskin till nåt annat?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Re: Använda en kamera från en karaokemaskin till nåt annat?

Inlägg av teljemo »

hur då diod mätning mellan alla kablar?..
vet att de finns en diod inställning på multimetern.. men va ska jag mäta.. ? var ska jag mäta.. .. man kopplar ingen matning när man mäter diod mätning va?

ja tycker de e kosting att svaert som ni tror en gnd inte är issolerad som dom 2 andra sladdarna.. (gnd är minus/jord va om jag fattat rätt)

EDIT: mätte lite.. fick fram detta:
med plus på den svarta sladden och minus på den vita fick jag sifran 588
med plus på den svarta sladden och minus på den röda fick jag siffran 750

alla andra kombinationer va noll...

en annan grej.. när jag skalade en kul rgb sladd så hade den ju såna lösa trådar som säkert är gnd och sen en liten isolerad i mitten..
men om jag ska koppla kameran till ett 9v batteri så behöver väll gne va kopplad till minus på batteriet.. ??.. eller?.. så ska man dra gnd från sladden till minus på batteriet oxå då eller?...

Ett helt korrekt kopplings schema här då... kände att jag sög på att förklara skriftligt... men stämmer detta?
Bild
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

>vet att de finns en diod inställning på multimetern.. men va ska jag mäta.. ?

Jag är bra på att komma på idéer, sämre på att följa upp.

Man får fundera lite när man gjort en diodmätning.... för att se om det kan ge en ledtråd.

oftast i IC-kretsar finns dioder från minus till plus. Det brukar också finnas från signal till plus, och ibland från gnd till signal.

Du får utslag enbart från svart, vilket antyder att den är GND, vilket också stämmer väl med färgen på kabeln och att den är skärm. Sen att den gav "siffror" på både vit och röd gör ju att man fortfarande inte vet vilken som är signal. Traditionellt är ju matningen röd, och då borde signalen vara den vita. Men det är ju inte säkert att det är så. Återvändsgränd igen!

Du kopplar GND till signalsladden och till batteriet. Men inte som på bilden där GND går från kretskortet via batteriet till signalkablen! Du ska ha GND på videokabeln direkt anslutet till kretskoret och en separat GND-kabel till batteriets minus. (I "GND"-tråden i signalkabeln går det nämligen högfrekventa signaler också - det är "returen" och ska inte gå några omvägar - de ska gå exakt samma väg som signalen.)
choppertony

Inlägg av choppertony »

Med en liten varning för att det inte är rätt så har jag ide'
det sitter kondingpå 10v på ena bilden. Om man mäter från
plus på den, bör man inte då kunna få
reda på vilken kabel som är plus in?
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

men de finns ingen separat gnd kabel som jag kan sätta direkt till batteriet?....
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Nej, det blir nog till att använda samma jord som till videosignalen... Som många andra tipsat om är det nog enklast att försöka följa signaler "bakvägen" för att på så sätt gissa sig till vad som är vad... Man ser t.ex. en TO92-kapsel på kortet, vad står det på den? Kan vara en spänningsstabb som antytts tidigare i tråden. Att följa signaler från kondingar är också ett bra tips, eller från kretsar under föutsättning att man vet vilket ben som är vad (syns i datablad för kretsen).
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

hmm..
ja löder dit en till sladd vid den svarta då o drar till minus på batteriet...
o sen mäter jag en diod mätning mellan + på kondingen till röd och vit sladd o ser vilken som reagerar...

testade att koppla som på bilden igår.. men de hände inget.. kanske för att de va fel helt enkelt.. men funderar på om ett sånt 9v batteri duger.. ?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Svårt att veta vilken spänning det skall vara utan att mäta i den maskin den kommer ifrån... Det kan ju vara så att 9V är för mycket och att du därför haft sönder modulen... :vissla:
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

kom ni inte fram till att vit var spänningsmatning? kopplade du enl bilden så vart röd spänningsmatning...

den lilla svarta komponenten som sitter på undersidan av kretskortet skulle kunna vara en regulator, vik ner den och läs vad som står på framsidan

Bild
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

ja har testat att koppla med vit som matning och med en annan sladd från gnd till minus... funkar inte någe bra inte..
kanske får börja kolla på nya kameror dom går att koppla till små skärmar..
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Nu lusläste jag inte hela tråden, men jag tyckte det gick lite fort att bestämma att den skulle ha 9V.
Fel spänningsmatning kan ju antingen få den att paja eller att inte funka.

De flesta jag sett vill ha 5V eller 12V.

Annars ser det ju ut som du kopplat rätt.
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

jag tycker du ska kolla vad de står på komponenten jag ritade pil till, är detta en regulator och du matar med 9volt är det inte säkert den fungerar som den ska...

läs texten på den och skriv sedan här! de skulle underlätta en hel del :wink:
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

Text på komponenten:

LM
78L05
-C442
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

okej, då är det som jag befarade det är en regulator, går den vita kabeln in på ett av benen? isf är det den du ska mata ström på. 9v borde då räcka, om inte batteriet är dåligt då
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Vad jag tror:
Svart är -/jord (Anslut till skärm på RCA samt - på 9v batteri)
Vit är spänning + (Anslut till + på 9v batteri)
Röd är signal (Anslut till mittledare på RCA)

Säger tror då jag hellre hade sett röd som spänning, men med tanke på placeringen rent fysiskt vid 7805 så är nog vit spänning.
Sen är det bara att knöka in till TV'n, de flesta moderna löser det själva, annars kan man få välja vilken signal som kommer in, och vilken standard. (NTSC, PAL mfl)

Har labbat en hel del och aldrig lyckats döda tv eller kamera trots ordentliga tankevurpor. Men jag lovar inte så har jag inget lovat. :wink:
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

78L05 ser ut så här underifrån:
Bild

Då vet du att plus 8-12 volt ska in på "INPUT" och GND ska in på "GND". Kolla med multimeter vilken tråd som leder till vilken pinne. Anslut sedan 9V där. Då mäter du "OUTPUT" och kontrollerar att där är 5 volt i förhållande till GND.

Den tredje kabeln är då videosignalen eller datasignalen.
Skriv svar