Svarvning av kopplingshuvud
- CNC Viking
- Kontakt:
Re: Svarvning av kopplingshuvud
Är det inte väldigt tunnt gods i vissa delar? Om man jämför bara en bit bort.
Känns som otroligt mycket material...
Vad väger biten?
Känns som otroligt mycket material...
Vad väger biten?
- DW
- Kontakt:
Nu sitter ämnet i svarven och ditt tillverkade verktyg verkar rejält men utan att ha belägg för min idén, så blir det en fråga.
Du har inget drivet verktyg som kan vinklas i någon av dina fräsmaskiner? För jag utgår att du inte har det på svarven.
Tanken var bara för att fixa grovkörningen.
Du har inget drivet verktyg som kan vinklas i någon av dina fräsmaskiner? För jag utgår att du inte har det på svarven.
Tanken var bara för att fixa grovkörningen.
Det där gick över förväntan.
Perfekt spånbrytning och inga vibrationer.
Lite kort utslitningstid på plattan bara, ska sänka varvtalet ett par snäpp till nästa.
Jag kör ur 20mm på diametern åt gången, sedan drar jag ur bommen för spånrensing.
Det vart totalt 142st pass.
Nu återstår ett finslick, jag sparat 0.5mm runt hela.
zeus:
Jo visst är det tunnt gods. Det är bara 11mm.
Jag är lite orolig inför finsvarvningen av konan, att det ska vibrera på grund av detta.
Rundstången väger 440kg, färdig detalj 201kg.
DW:
Några drivna verktyg finns inte på svarven.
Jag tror inte grovbearbetning i fräsmaskinen är någon höjdare, utligget måste ju vara över 360mm.
Fina spånor.

Perfekt spånbrytning och inga vibrationer.
Lite kort utslitningstid på plattan bara, ska sänka varvtalet ett par snäpp till nästa.
Jag kör ur 20mm på diametern åt gången, sedan drar jag ur bommen för spånrensing.
Det vart totalt 142st pass.
Nu återstår ett finslick, jag sparat 0.5mm runt hela.
zeus:
Jo visst är det tunnt gods. Det är bara 11mm.
Jag är lite orolig inför finsvarvningen av konan, att det ska vibrera på grund av detta.
Rundstången väger 440kg, färdig detalj 201kg.
DW:
Några drivna verktyg finns inte på svarven.
Jag tror inte grovbearbetning i fräsmaskinen är någon höjdare, utligget måste ju vara över 360mm.
Fina spånor.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av säter 20 september 2011, 02:43:42, redigerad totalt 1 gång.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Det ser ju bra ut, men det blir en 7-jä-a massa spån att hantera.
Fortsätt med det fina arbetet
Fortsätt med det fina arbetet

Snyggt!
Nu vet ju inte jag vad det är för något och vad för krav.
Men troligare billigare att ha delen delad.
Nu löste du det bra iaf, så jag är ute och cyklar som vanligt.
Nu vet ju inte jag vad det är för något och vad för krav.
Men troligare billigare att ha delen delad.
Nu löste du det bra iaf, så jag är ute och cyklar som vanligt.

#Det ser ju bra ut, men det blir en 7-jä-a massa spån att hantera.#
Inte så farligt ändå.
Man kan tänka sig om man kört med stickstål istället, då hade det blivit spånvolymer.
#Hur är SS 2244 att svarva i.#
Skärbarheten är likvärdig med SS2541.
Dvs ett kanska fint material att köra i.
Inte så farligt ändå.
Man kan tänka sig om man kört med stickstål istället, då hade det blivit spånvolymer.
#Hur är SS 2244 att svarva i.#
Skärbarheten är likvärdig med SS2541.
Dvs ett kanska fint material att köra i.
Har också kört en del i 2541 och 2244 till rotator / vågenheter. Som sagt ganska bra att köra i men har du inte "problem" med att det blir magnetiskt?
Stödbricka i änden på biten, är du lite feg för att svarva med fri ände?
Vi har gjutna klumpar i något ton JM7 hängande i en manuell svarv för invändig svarvning precis just nu. Fast då är den nog en 100x1000mm solid HM bom eller en 130x1500mm dämpad bom som gäller. De är lite dyra då den första kostar närmare en halv mille och den andra fick vi på rea för 120'kr
Vi har också stödbricka.

Vi har gjutna klumpar i något ton JM7 hängande i en manuell svarv för invändig svarvning precis just nu. Fast då är den nog en 100x1000mm solid HM bom eller en 130x1500mm dämpad bom som gäller. De är lite dyra då den första kostar närmare en halv mille och den andra fick vi på rea för 120'kr
Vi har också stödbricka.

Senast redigerad av Micke_71 21 september 2011, 08:13:39, redigerad totalt 1 gång.
Skillnaden här är "vi" och "jag"... Säter kör i egna maskiner och står för allt skälv vilket jag förmodar du Micke_71 inte gör?
Tror säkert Säter också hade kunnat svarvat med en stor dämpad bom om någon "annan" stod för inköpet...
Sådana inköp är inte helt lätt att finansiera för en liten egenföretagare på fritiden?
Nä, väldigt imponerande att hemmapulare ger sig på sånt här med små (gamla) medel!
Tror säkert Säter också hade kunnat svarvat med en stor dämpad bom om någon "annan" stod för inköpet...

Nä, väldigt imponerande att hemmapulare ger sig på sånt här med små (gamla) medel!

En sak är dock helt säker, Säters kund är gladare eftersom denne slipper vara med och betala för ett verktyg som kostar över en miljon.
Micke_71:
Det är lite lurt när man använder mjukbackar.
Jag är inte rädd att biten ska ramla ur, utan blir det en liten vibration kan biten krypa ut någon millimeter.
Har man ringen på, kan man vara helt säker.
Det är väl som så, att både svarv och chuck är i minsta laget.
Det här "vi" och "jag" är inte så mycket att haka upp sig på.
Jag tycker det intressant att läsa vad ni använder för grejer på en "riktig" verkstad.
En annan är ju bara källarpulare.
Det är lite lurt när man använder mjukbackar.
Jag är inte rädd att biten ska ramla ur, utan blir det en liten vibration kan biten krypa ut någon millimeter.
Har man ringen på, kan man vara helt säker.
Det är väl som så, att både svarv och chuck är i minsta laget.
Det här "vi" och "jag" är inte så mycket att haka upp sig på.
Jag tycker det intressant att läsa vad ni använder för grejer på en "riktig" verkstad.
En annan är ju bara källarpulare.
Kanske något OT, men hur ser dina mätresurser ut Säter? *Nyfiken*
Jag vill påstå att det är skillnad men jag menade inte att det var något att hänga upp sig på. Det jag syftade främst på var som just här att ta sig på ett jobb som både maskin och verktyg är för små för. Det är väl de flesta åtminstonne för "bekväma" för att göra det!?
Tycker också det är kul att läsa om olika sätt att "hantera" projekten på! Många anställda hade nog "hoppat över" vissa arbete om de själv skulle bestämma, men att det inte skulle va någon skillnad är ju lätt att påstå...
Tycker också det är kul att läsa om olika sätt att "hantera" projekten på! Många anställda hade nog "hoppat över" vissa arbete om de själv skulle bestämma, men att det inte skulle va någon skillnad är ju lätt att påstå...