Bygga elmotorcykel

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Thorped

Re: Bygga elmotorcykel

Inlägg av Thorped »

Hmm, Vem är MC-experten på forumet egentligen... :whoho:

Om man vill ha gott om plats för batterier bör man nog ha en CBX 1000, plockar man bort den 6-cylindriga motorn så borde man få plats med hur många som helst :wink: Jag tror att Aprilian kommer gå jätte fint.

Jag hade dock inte valt en nav-motor om jag var du, lätt bakhjul är alltid en fördel.

Angående batterierna så har jag själv skissat lite på en hoj med A123 systems AMP20 celler dessa är nästan 3ggr dyrare än Thunder skys LiFeYPO4 celler men AMP20 cellen har MYCKET bättre energikapacitet. Data följer nedan:

A123 Systems AMP20:

137,5Wh/kg
250Wh/l
1,2Wh/$

Thunder sky LiFeYPO4 100Ah:

100Wh/kg
131Wh/l
3Wh/$

Min hoj skulle haft 13,2kWh batteri som skulle räckt drygt 20mil så du skulle kunna ha hälften och ändå komma längre än du behöver. Dessutom behöver du troligtvis inte modifiera någon ram då AMP20 cellen inte tar speciellt mycket plats och du kan troligtvis även knö in motorn i ramen om så skulle önskas.

Slänger upp lite länkar till batterier och motorer nedan:

AMP20 Cellen
LiFeYPO4 Cellen

L.M.C. eller LEMCO:s motorer är av världsklass, dom är lätta och starka dock klarar de inte att leverera "Peak-effekten" i mer än 5 sek och dom är satans dyra. Fakta om motorerna: http://www.lmcltd.net/uploads/files/130_table.pdf och du kan köpa dom här.
Ett billigare alternativ är att du använder samma typ av motor som Fagge har gjort i sitt elcykelbygge. Dom finns bl a att köpa här & här.

Det jag dock skulle rekommendera mest av allt är att du bygger en egen motor, finns en svensk kille som har skrivit en lätt förstådd bok om hur man går till väga: http://www.amazingdiyprojects.com/electric_motor.html den motorn som förklaras i boken skulle eventuellt kunna användas som nav-motor men jag skulle vilja testa att göra flera små motorer och sedan sätta dom efter varandra på samma axel. Någon mer elektronik kunnig borde veta vad detta resulterar i?
Senast redigerad av Thorped 3 september 2011, 11:02:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

En till fördel med A123-cellen är att den har MYCKET högre effektdensitet också. Den klarar av att peta ut 15C utan problem medan thundersky kanske ligger runt 3C? Vilket resulterar i att du måste ha 5 ggr fler Ah i ett thundersky-batteri för att få ut lika många ampere eller watt.

A123-cellen ska enligt uppgift klara av att misshandlas ganska grovt innan den börjar må dåligt med.

Men som sagt, de är inte billiga!
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Så sant, Thunder sky cellen klarar 3C kontinuerligt och 20C tillfälligt, har inga uppgifter på AMP20 cellen men kan gott tänka mig att den är mycket bättre.
Skriv svar