Mitt projektarbete i 3:an. Bygge av analogsynth
Kom på att man skulle ju faktiskt kunna höja spänningen lite grann och lägga en zenerdiod på 5V så får man ju exakt spänning till 4024:an. Tack för tipset! måste bara komma på ett bra sätt att ta bort minus spänningen
edit: med hjälp av en diod kopplad i backriktning mot utgången i serie med en resistor lyckades jag få ner signalen mellan +5V och -1V istället för -5V...
edit: med hjälp av en diod kopplad i backriktning mot utgången i serie med en resistor lyckades jag få ner signalen mellan +5V och -1V istället för -5V...
Bah, finns det inga som bygger digitala synthar nuförtiden? Är jag den enda!? 
Även jag skulle nog råda dig att använda en (eller fler) VCO istället för att krångla med massa andra konstiga lösningar. Däremot är det ju kul att folk hittar på egna lösningar istället för att bara sno från andra. Eller ännu värre, bara bygga en hel grej rakt av efter ett schema.

Även jag skulle nog råda dig att använda en (eller fler) VCO istället för att krångla med massa andra konstiga lösningar. Däremot är det ju kul att folk hittar på egna lösningar istället för att bara sno från andra. Eller ännu värre, bara bygga en hel grej rakt av efter ett schema.
Jag programmerar enklare grejer med PIC och använder även PIC för användarinterface/minneshantering/annat skumt i synthväg! Jag gillar hederliga analoga byggblock med märkliga digitala inblandningar.chille skrev:Bah, finns det inga som bygger digitala synthar nuförtiden? Är jag den enda!? :)
Fin inspiration kan man få av Buchla-synthar, jag har en Buchla 259 programmable complex waveformgenerator liggande i labbet nu för reparation, tre handritade A3 med scheman!
chille skrev:Även jag skulle nog råda dig att använda en (eller fler) VCO istället för att krångla med massa andra konstiga lösningar. Däremot är det ju kul att folk hittar på egna lösningar istället för att bara sno från andra. Eller ännu värre, bara bygga en hel grej rakt av efter ett schema.
Om jag skulle göra en synth i specialarbete nu så skulle jag antingen göra en med uC-styrning/DCO eller en som bygger på gamla hederliga VCO/VCF/VCA:er, dock håller jag med att det är coolt att köra sitt eget race och bygga nåt nytt!
/d
Hehe hejsan tack för visat intresse. Jo det vore coolt att lära sig mer om VCO och allt vad det heter för det är väldigt intressant. Dock har jag absolut ingen aning överhuvudtaget hur det funkar och ännu har jag inte hittat nån literatur som beskriver det så pass bra så man kan lära sig att konstruera en egen. Dessutom är tiden begränsad också. Men jag är öppen för förslag. Det enda kravet är att det är analogt 
håller med om att det är kul om man kan göra något eget och i bästa fall vara med om att det fungerar. Att bygga rätt av från ett schema vill jag definitivt inte göra. Målet är att förstå _hur_ det fungerrar. Dessutom underlättar det felsökning m.m Specialarbetet skall ju trots allt vara en fördjupning.

håller med om att det är kul om man kan göra något eget och i bästa fall vara med om att det fungerar. Att bygga rätt av från ett schema vill jag definitivt inte göra. Målet är att förstå _hur_ det fungerrar. Dessutom underlättar det felsökning m.m Specialarbetet skall ju trots allt vara en fördjupning.