Jag har mycket framgångsrikt använt mig av arbiträr tongenerator, en vanlig (ena kanalen trasig) uttjänt 2*120W stereoförstärkare och en fast transformator körd "baklänges". Det gav mig 40-2000Hz 50-500V och maximalt ca 90W uttagbar effekt under kortare tider eller ca 30W kontinuerligt.
Enkelt billigt och sånt "man har hemma"...
Det är helt klart en lösning med hjälp av ”på hyllan” grejor. Det faller dock på att i mitt fall finns ingen extra arbetsbänk för en sådan layout.
Hade tänkt mig att få till en liten kompakt enhet på ca 100 x 100 x 200 mm som får plats bland allt annat på bänken och är lätt att ta med i fält vid behov.
Tänkte inte på det (jag vet strängt taget knappt hur de funkar), men en omvänd trafo på utgången som nämndes tidigare kanske kan sålla bort det värsta?
Halvvägs tillbaka till audio-förstärkarspåret:
Ett monoslutsteg baserat på LM3886 får plats på ca 100 x 100 x 200 mm (trafon tar mest plats), lådan som kylfläns. Låter bra också, och inte många yttre komponenter, lättbyggt.
Vågform från datorns ljudkort, eller tongenerator i burken om du inte vill blanda in dator.
Kan det vara något?
jesse skrev:Det blir ingen snygg utsignal. Du får bara halva vågen ut.
Din ritning bygger ju på idén att du ska ta en sinusformad signal (fast det blir det ju inte) och förstärka den med en vanlig förstärkare (vilket det i princip är). Kanske det går att göra med andra principer? Jag tänker att man på något sätt tar ursprungliga AC-spänningen och dämpar den på något linjärt sätt?
Beror på vad man menar med en massa. Inget nämvärt i hörbara området i alla fall. "Mina" ligger på mikrovolt rippel i hörbara området. Eller bättre än -100dB. Däremot mer uppemot 0.2MHz-1MHz men det går att filtrera om det är viktigt. Värmeförlusterna är ofta mer eller mindre försummbara. Körde senaste modellen med 50W RMS / 8 ohm kontinuerligt helt utan kylflänsar och effekttrissorna (TO-220) höll typ 40 grader.