Hur håller ni hålmonterade komponenter under lödning?

sneaky

Re: Hur håller ni hålmonterade komponenter under lödning?

Inlägg av sneaky »

Så besvärligt är det inte och om man kan göra det snyggt OCH funktionellt, varför inte? Det är klart, om man ska göra hundratals lödningar var och varannan dag så är det en sak men om man som jag mest hemmapular så lägger jag gärna några extra minuter på att få det så snyggt jag kan.

Fast numera kör jag ytat så mycket jag kan så man slipper böket med att borra. Och med en ny fantastisk lödstation så har jag inga problem med för heta lödningar som gör kladdet kladdigare på de få hålade lödningarna heller :)
Användarvisningsbild
SkunkFunk

Inlägg av SkunkFunk »

Brukar börja med de minsta komponenterna med undantag för motstånd och keramiska kondensatorer som jag sparar till sist. Först IC-socklar, sen små plastfilmare, och sen elektronlyter. Allt detta tillåter att korten vilar på komponenterna, så man bara kan lägga det uppochner och mula på med tennet. Sist tar jag motstånd och böjer ut benen lite grand bara, så att de inte glider iväg. Sen är jag också tacksam att jag är dubbelhänt och kan hålla komponenter och tenn i samma hand om det skulle behövas någonstans, även om det blir ganska pilligt.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Det jag tycker är smidigt med svamp o gummisnodd är att man kan placera alla komponenter på en gång och sedan löda.
Eller om man så vill, lägga experimentplatta på en Bread board, dit med alla komponenter, kolla så att kopplingen fungerar, dit med svamp o snodd, ta bort paketet från Bread boarden och sedan löda.
:humm: Blev en lång och mysko mening, hoppas någon förstod.
Seroster

Inlägg av Seroster »

När jag löder resistorer för jag igenom, böjer ena benet, löder det raka, rätar ut det böjda benet och lödar det.
:tumupp:
Skriv svar