Antik dator restaureras
Re: Antik dator restaureras
Jodå, det kunde man då med. Eller kanske bättre då än nu då de lagt ner/gjort om IDT. Gjorde mitt exjobb i Västerås på MDH, var skönt att slippa pendla sista terminen. Själv tog jag mina 160 poäng på de fyra åren, ville verkligen inte plugga mer sen.
- anders_bzn
- Kontakt:
Hej och välkommen!
Fler PDP-er som skall igång, trevligt!
Jag håller ju på med en PDP-8/L, PDP-12 är inte alls olik PDP-8/L och delar faktiskt en massa flipchip moduler med denna. PDP-12 har ju många fler moduler. Jag har lagat massor av flipchippar i vinter/vår och hittade en kass IC så sent som för en timme sedan. Har också en tråd här.
Jag måste säga att er PDP-12 ser enormt fint ut och jag hoppas ni får igång den. Jag kommer förbi och tittar när jag får möjlighet till det...
Har ni några reservdelar till den?
Lycka till (jag blir glad av sådant här)!
EDIT: 8/L kom ett år före PDP-12, så min dator är äldre än er
Fler PDP-er som skall igång, trevligt!
Jag håller ju på med en PDP-8/L, PDP-12 är inte alls olik PDP-8/L och delar faktiskt en massa flipchip moduler med denna. PDP-12 har ju många fler moduler. Jag har lagat massor av flipchippar i vinter/vår och hittade en kass IC så sent som för en timme sedan. Har också en tråd här.
Jag måste säga att er PDP-12 ser enormt fint ut och jag hoppas ni får igång den. Jag kommer förbi och tittar när jag får möjlighet till det...
Har ni några reservdelar till den?
Lycka till (jag blir glad av sådant här)!
EDIT: 8/L kom ett år före PDP-12, så min dator är äldre än er

Kul projekt och den gröna maskinens design är ju riktigt snygg. Dåtidens Macbook Air?
anders_bzn: Tack tack! Hejda din mallighet, vi har en PDP-8/I också! Den är i betydligt sämre skick dock, den brann för några år sen. Jag har reparerat den lite grann sen dess, så man kan slå på den nu, men det är lampor som inte lyser och jag har inte felsökt vidare. Vi flyttade den nyligen från källarförrådet till datorhallen, så kanske tar vi oss an den också nån dag. Jag har lite vaga minnesbilder av hur mycket av alla våra flip-chips som är till PDP-8, men flip-chip har vi i hyllor, i lådor och i travar på golvet, även om det är mer PDP-11 än PDP-8. Elsa är i väldigt bra skick, knappt en repa eller buckla nånstans, och den fungerade alltså innan nätagget pajade. Enda felet var bandarna, men dem har vi inte tittat mycket på alls. Jätteroligt att du meckar 8, jag får ta och kolla på din tråd! Givetvis är du hjärtligt välkommen om du vill se på samlingarna! :)
swesysmgr: Tja på sätt och vis, den är ju verkligen gjord för att vara liten och lättanvänd. :) Dock är den också gjord för att vara billig och kunna interfaceas med mycket hårdvara...
pbgp var här idag och hade visst kollat lite på hur konsolen sitter fast. Vi kommer att behöva skruva loss den för att få in datorn i hissen på museet. Det är en del sladdar till bakplanet, men i vanlig DEC-ordning så är det ett fåtal skruvar och sedan sitter allting föredömligt lätt åtkomligt och välordnat. Tror inte ens man behöver märka var sladdarna ska sitta, men det gör vi förstås ändå.
swesysmgr: Tja på sätt och vis, den är ju verkligen gjord för att vara liten och lättanvänd. :) Dock är den också gjord för att vara billig och kunna interfaceas med mycket hårdvara...
pbgp var här idag och hade visst kollat lite på hur konsolen sitter fast. Vi kommer att behöva skruva loss den för att få in datorn i hissen på museet. Det är en del sladdar till bakplanet, men i vanlig DEC-ordning så är det ett fåtal skruvar och sedan sitter allting föredömligt lätt åtkomligt och välordnat. Tror inte ens man behöver märka var sladdarna ska sitta, men det gör vi förstås ändå.
Var kommer Elsa ifrån? Var har den använts?
pbgp: Hoppas man är i närheten av Uppsala snart, det hade varit riktigt kul att se Update!
pbgp: Hoppas man är i närheten av Uppsala snart, det hade varit riktigt kul att se Update!

-
Ja, av alla idiotiska beslut cheferna tagit under mina år på Univeristetet så tar nog nerläggningen av elektronikförrådet priset. Efter att dom hastigt sålt/skänkt saker var ju fortfarande det mesta kvar, så jag erbjöd mig att gå igenom det som var kvar lite noggrannare och hjälpa till att slänga saker. Då spärrade dom mitt kort så att jag inte kom in där längre och sedan hyrde dom en stor container och dumpade allt i den. En hel del var skräp, men mycket användbart också, till exempel tusentals oanvända trådlindade pottar.bjarni skrev: Anders: Oj, det vore ju fenomenalt om de hade en där! Ja, det var ett otroligt dåligt beslut att stänga det offentliga elektronikförrådet/labbet som de hade innan, känns tvärt emot god universitetsanda. Jag var där och köpte på mig så mycket av lagret jag bara kunde när de slumpade ut det. Fick låna en vagn och gå två vändor.
Sedan stod lokalerna oanvända i två år, det där caféet hade inte så bråttom att flytta in som cheferna uppgav.. Tur att ni inte såg när de slängde sakerna för det hade fått den mest härdade elektroniknörd att gråta

Senare konstaterade cheferna att utförsäljningen blev en ekonomisk katastrof..

Jaja, nog om det, jag ska inte klaga. Jag kom över massor av grejor för en struntsumma och har nu ett litet elektronikhörn hemma som ingen kan lägga ner

nablaman: Den kommer från institutionen för neurovetenskap vid Uppsala Universitet och har så vitt jag vet använts till neurofysiologiska experiment. Vi kommer säkerligen att gräva reda på mer information till utställningen. Skärmen med dess styrlogik är lämplig för att visa t.ex. oscilloskopkurvor, och maskinen har ett antal analoga inputjack som kan kopplas till allehanda mätinstrument. Modellen kom 1969 och tillverkades bara ett par år och i ett litet antal exemplar. Elsa kom i Updates ägo 2002.
I Uppsala finns också en LINC-8, som är den direkta föregångaren till PDP-12 - den senare är egentligen en nyare implementation av LINC-8. Det är en riktigt sällsynt dator, som också har ställts ut på Museum Gustavianum.
I Uppsala finns också en LINC-8, som är den direkta föregångaren till PDP-12 - den senare är egentligen en nyare implementation av LINC-8. Det är en riktigt sällsynt dator, som också har ställts ut på Museum Gustavianum.
..Varför tycker jag mej känna igen tankesättet från universitetsvärlden generellt ? 

Vad var "elektronikförrådet/labb" för verksamhet ..?
Knepigt att man prioriterar ett café över sådant som är direkt relevant för läroverksamheten.
Knepigt att man prioriterar ett café över sådant som är direkt relevant för läroverksamheten.
Jättekul tråd, här kommer man sitta klistrad..
PGBP var vänlig nog att ge mig en riktigt rolig tur på update en gång, många härliga maskiner. Kändes mäktigt att få se prylarna i verkligheten. Dyker gärna upp till utställningen, är det planerat till hösten?
På tal om tjockskallighet i akademiska världen. I huset där jag sitter finns en stor maskinhall i mitten med en 5-tons travers i taket och en 10-15 meter (fyra våningsplan) hög hydraulpress (tror jag iaf) bredvid. Golvet är specialbyggt, och det finns lucka för fallprov. Den användes av Byggvetenskap för hållfasthetsprover på betong framför allt. När institutionen fick ekonomiska problem kastades man ut från den specialbyggda lokalen. Nu sitter KTH:s orkester där och övar, hyran är gratis helt plötsligt... All utrustning står kvar kring stolarna, det ser ut som verksamheten upphörde över en natt. Och ni undrade vart skattepengarna tar vägen.

På tal om tjockskallighet i akademiska världen. I huset där jag sitter finns en stor maskinhall i mitten med en 5-tons travers i taket och en 10-15 meter (fyra våningsplan) hög hydraulpress (tror jag iaf) bredvid. Golvet är specialbyggt, och det finns lucka för fallprov. Den användes av Byggvetenskap för hållfasthetsprover på betong framför allt. När institutionen fick ekonomiska problem kastades man ut från den specialbyggda lokalen. Nu sitter KTH:s orkester där och övar, hyran är gratis helt plötsligt... All utrustning står kvar kring stolarna, det ser ut som verksamheten upphörde över en natt. Och ni undrade vart skattepengarna tar vägen.

Hur provar dom sina saker numera då?, akademiska hus kan nog ha en del med det att göra?
Tills nyligen bodde de i ett annat hus som också hade en stor provhall, men jag vet inte om de var byggda för samma syfte riktigt. Datorerna har nog tagit över en hel del också.
-
Ursäkta att jag kapar tråden, men eftersom du frågar: Rörigt på dessa bilder, man hade redan börjar avvecklingen.blueint skrev:Vad var "elektronikförrådet/labb" för verksamhet ..?
Det var i alla fall ett elektronikförråd med verkstad på Ångströmslaboratoriet.
Man kunde lämna in saker och få dom reparerade, köpa komponenter och få allmän support och råd.
Jag spenderade en betydande del av min tid på labbet där som ni kanske kan förstå

Det fanns 24st hyllor enligt bilderna ovan fyllda med komponenter, tre "snurror" med smågrejor samt verkstad med borrmaskin, svarv och bandsåg och ett rum med utrustning för kretskortstillverkning.
Jag lyckades aldrig förstå motiven till att lägga ner verksamheten, saker som hyreskostnad och att Tommy (föreståndaren) skulle gå i pension var det man hörde. Men räknade man på det så gick verksamheten inte med förlust och Tommy hade gått att ersätta. Jag fick uppfattningen att någon på administrationen gett sig f*n på att verksamheten skulle läggas ner och efter mycket envishet fick sin vilja igenom.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Så man kunde inte gå dit som student och löda ihop sin senaste A/D omvandlare? 
En fuling kanske skulle varit att hyra lokal nära universitet som man inhyser verksamheten i?
En del universitet har ju sina progromer.. t.ex mot godisförsäljning, studentverkstäder osv..

En fuling kanske skulle varit att hyra lokal nära universitet som man inhyser verksamheten i?
En del universitet har ju sina progromer.. t.ex mot godisförsäljning, studentverkstäder osv..
Man kunde gå dit som student eller egentligen som vem som helst om man visste att det fanns där. Man kunde köpa komponenter, och ofta när man bad om nån komponent så visade det sig att de hade likadana eller liknande grejer begagnade som man kunde få köpa billigt istället om man hellre ville spara pengar, de hade hyllvis med begagnad specialbyggd elektronik som använts i forskning som man kunde plocka komponenter ur. Man kunde gå dit och fråga om saker också, de som jobbade där var väldigt kunniga fick jag intrycket av även om jag inte var dit så ofta. RS232-kortet i slutet på mitt första inlägg är tillverkat i deras labb med deras utrustning. Det var gratis och de hjälpte oss och visade hur man gör, jag hade aldrig etsat ett kretskort förut.
Det stället var som en dröm om det goda samhället. Det måste vara många studenter som lärt sig väldigt mycket där, både genom hjälpen de fått och genom tillgången till verktyg och billiga komponenter. Att de lade ner stället är verkligen en tragedi. Inte verkar de ha använt lokalen till nåt annat vettigt heller, det är som sagt nåt cafe där nu, ett av två stycken i samma korridor...
För att ändå ha nåt positivt att säga (om ni ursäktar att tråden blev lite Uppsala-centrerad), så har det just bildats en elektronikförening vid universitetet, efter många års vilja. Den heter SETUP och har en lokal på ITC på andra sidan gatan från Ångström, och där finns också verktyg och instrument av olika slag man kan få låna, och föreningen syftar till att låta kunniga hobbyister lära ut tekniken till intresserade, bland annat genom öppet hus-dagar och liknande, och göra det möjligt för kunniga men mindre bemedlade att utöva sin hobby och lära sig mer tillsammans med andra kunniga och intresserade personer.
Det stället var som en dröm om det goda samhället. Det måste vara många studenter som lärt sig väldigt mycket där, både genom hjälpen de fått och genom tillgången till verktyg och billiga komponenter. Att de lade ner stället är verkligen en tragedi. Inte verkar de ha använt lokalen till nåt annat vettigt heller, det är som sagt nåt cafe där nu, ett av två stycken i samma korridor...
För att ändå ha nåt positivt att säga (om ni ursäktar att tråden blev lite Uppsala-centrerad), så har det just bildats en elektronikförening vid universitetet, efter många års vilja. Den heter SETUP och har en lokal på ITC på andra sidan gatan från Ångström, och där finns också verktyg och instrument av olika slag man kan få låna, och föreningen syftar till att låta kunniga hobbyister lära ut tekniken till intresserade, bland annat genom öppet hus-dagar och liknande, och göra det möjligt för kunniga men mindre bemedlade att utöva sin hobby och lära sig mer tillsammans med andra kunniga och intresserade personer.