Framtiden för klass-D förstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tekko

Re: Framtiden för klass-D förstärkare

Inlägg av Tekko »

Spelar ingen roll om det e en kinasak för 200 spänn, e ju tripathkretsen som bestämmer hur det låter, kringkomponenterna har ingen inverkan.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Tekko, du får ta med klockradion också :)
Tekko

Inlägg av Tekko »

har ingen klåkkradio.
kasfrosk

Inlägg av kasfrosk »

Även om klass D är jävligt bra på sitt sätt, så finns det lite problem fortfarande.
Själv skulle jag, om jag fick välja, dela aktivt innan förstärkarna, och sen köra klass D för bas och mellanregister, och klass A eller AB för diskanten.

(Fast normalt sett så får man förstås inte tänka så, det måste vara allt eller inget. Man blir lite trött på audiofascister som inte har nån egentlig aning...)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Varför skulle du inte vilja ha klass-D för diskantåtergivning?
kasfrosk

Inlägg av kasfrosk »

Därför att det fortfarande är problem med distortion vid högre frekvenser.
Mycket för att man har begränsad slew rate (speciellt om man vill ha en sportslig chans att uppfylla EMC-kraven).

Jag kan leva med många sorters dist, men slew rate-distortion låter jäkligt elakt.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Intressant. Jag borde ta någon dag och läsa på lite mer detaljerat, någon som har tips på bra litteratur?
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Ni kanske undrar varför jag inte skriver mer om detta, det är ju rätt mycket mitt ämne. Men jag hade lovat mig själv att inte blanda mig i några diskussioner i denna fråga på det här forumet, så jag avstår. Varför? Lång historia :shock: Jag avstår helt enkelt.

Jag skulle alltså inte ha skrivit tidigare i denna tråd heller men gjort är gjort.
kasfrosk

Inlägg av kasfrosk »

Det här är lite kul, faktiskt. Jag och några polare byggde ett klass D-steg i samma genre som till exempel Tripath, riktigt långt tillbaka, innan det fanns en enda krets för skiten. (Jodå, med brusformning och allt.) Fast min bit var bara själva H-bryggan och filtren, förstås, och första kortet hade lite problem med störningar, så vi kom inte upp i mer än typ 800W på den modellen. Och dessutom visade det sig att vi behövde mycket hottare FPGA för att få ner bruset till en rimlig nivå. Men roligt var det ändå.

Förresten, om du nånsin behöver en 800W konstlast som inte låter nåt kan jag tipsa om att en hink vatten med ett par stora plattelektroder i går bra att kalibrera med vanligt bordssalt tills man får rätt impedans :)
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Förresten, om du nånsin behöver en 800W konstlast som inte låter nåt kan jag tipsa om att en hink vatten med ett par stora plattelektroder i går bra att kalibrera med vanligt bordssalt tills man får rätt impedans

Haha, kul idé! :tumupp:
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

kasfrosk: Hinken med saltvatten som konstlast är ett utmärkt tips, helt i MacGyver-klass.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Inlägg av mr.olle.norell »

KlassD duger kanske ibland, ibland inte. Det beror väl på vad man ska ha det till.
Några har redan varit inne på att distorsionen stiger med ökande frekvens.
Om man läser lite datablad och specifikationer för olika klassD-moduler och kretsar finner man snart att även dämpfaktorn sjunker när frekvensen ökar.
Alltså att utgångsimpedansen stiger med frekvensen :o

En utgångsimpedans på över 1R i de övre registren är inte ovanligt att se :?

Dessutom tycks många av dagens klassD-moduler dra en betydande tomgångsström, vilket leder till ruskigt låg effektivitet vid vardagslyssnande med låg genomsnittlig uteffekt.
Dessa siffror på apparater med 90% verkningsgrad, det brukar bara gälla när de är fullt utstyrda och inget annat.

Jag vet inte hur man löser dessa problem. Visste jag det skulle jag nog ha en vinnande produkt :)

Det jag skriver om ovan är klassD-moduler som marknadsförs som HiFi-förstärkare, och inte pytteförstärkare i mobiltelefoner, mp3-spelare och liknande...

Edit: Kan tillägga att jag själv tror rätt mycket på Hypex-modulerna som funnits ett antal år nu. Har aldrig lyssnat, men enligt data verkar de helt ok :) Men det är ju mycket lätt att hitta en konventionell förstärkare som presterar bättre...
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Hej!

Jag har kört med Tripath-baserade Klass-D ("Klass T") förstärkare i ungefär fem år nu.
För tillfället kör jag en AMP 10 BASIC mot ett par Dynaudio 42.
Jag har även kört billigare högtalare med T-amp och med Trends Audio TA-10 tidigare.

Jag är inte tillräckligt HIFI-nördig för att gräva ner mig i detaljer, utan använder grejorna för daglig lyssning, i första hand från datorn via ett Soundblanser X-Fi.
Jag har även ett par CD-spelare och ett försteg med rör för att kunna Hifi-nörda vid behov :-)

Det första jag slogs av när jag gick från normal förstärkare till klass D var att klass D upplevs ge extremt bra skärpa i diskanten och total tystnad i tysta partier.
Kopplar jag in en gammal tvåkanalig förstärkare av konsumentkvalitet så undrar man vem som lagt ett täcke över högtalaren, ungefär.
Jag vet inte riktigt jag kan då inte uppleva att klass D ger någon distortion att tala om, men mina öron är inte heller hyperkänsliga.
Värmeutvecklingen hos förstärkarna är minimal.

Däremot, när det gäller ljudet, så är det inte så "mjukt" som andra förstärkare kan göra det. Klass D är inte förlåtande. Ibland spelar man någon pop-låt som brukar gå på radion och undrar vad det är för fel på förstärkaren. Sedan byter man till nåt som är inspelat för att låta bra och då låter allt som det ska. Det känns som att mycket av musiken som spelas på radio är mixad för att låta bra i ett par IPod-lurar eller i en bilstereo och inte i en HiFi-anläggning.

Med högtalare och musik av god kvalitet kan Klass D låta väldigt bra, är min uppfattning.
Jag har inte jämfört så mycket med normala HiFi-förstärkare, men jag lånade hem en Linn Classik Music för nåt år sedan och tyckte inte att den lät bättre än min AMP10 direkt.
Ska dock låna hem den igen någon dag och jämföra lite, har betydlig bättre lyssningsrum nu.

Jag tycker definitivt inte att någon ska göra uttalanden om Klass D utan att ha lyssnat på en sådan ordentligt. Jag var mäkta imponerad första gången jag lyssnade på T-amp. Det ger liksom en ny dimension till förstärkar-branchen att något så litet kan låta så mycket och så bra.

För konsumentprodukter så tycker jag att Klass D borde knapra i sig en stor del av marknaden de kommande åren. Kretsarna kan göras väldigt små och effektiva och fortfarande ge tillräckligt ljud.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

I min studio har jag rumskompenserat med en digital equalizer för att få riktigt jämnt frekvenssvar. Precis som Anders Olsson skriver låter radiomusik väldigt vasst. Men det har med frekvenssvaret att göra och inte vilken typ av utgångssteg förstärkaren använder tror jag. Många hifi-högtalare och -förstärkare är knappast jämna i frekvenssvaret utan låter mer mjukt (högre basförstärkning misstänker jag). Tycker dock inte det är nog fel med det, det mesta låter bra i mina hifi-högtalare men i min musikstudio låter mycket skit, vilket också är meningen :).
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Lärdom, skaffa inte för bra förstärkare. För då får du uppleva vilka smörja som den mesta musiken är? :badgrin:

Annars, någon som sett en bra algoritm för att sprida ut bitmönstret i PWM vågformen?

Och kanske någon lämplig MOSFET som har mycket skarp flank?
Skriv svar