u-Machine - eller vem krympte datorn? (mycket bilder!)

Berätta om dina pågående projekt.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Vad betalade du för kortet, eller lyckades du sampla det?
VikHe

Inlägg av VikHe »

Åh så söt den var :)

Vad kommer nano-ITX-korten att kosta?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Fagge skrev:Hur lyckas du?: Min statistik på startade projekt & slutförda är ca 80/20% medan du värkar ro hem alla!. :tumupp:
Just nu har jag 74 projekt på min projekt-lista. Det är allt från minsta lilla limplutt till stora prylar som nytt golv till balkongen... Jag har gjort klart 28 av dem. I genomsnitt har jag färdigställt 0,58 i veckan. Beräknat klardatum för hela listan är precis nu 2006-09-30 17:05 :P
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Jag har faktiskt projekt som också ligger till sig, bland annat det tidigare nämnda PowerAMP. Detta vill jag dock få klart så snart som möjligt.

Aktuell status: har lött kablarna till VFD, DVD-läsaren och hårddisken. Det som skall göras är att fixa IDE-kabeln, vilket inte blir det enklaste i detta trånga utrymme. Det blev dock stopp när jag inte hade ett par 40-pol klämkontakter hemma.

gvs: om det är moderkortet du tänker på så gick det på 2900:-. Inte direkt billigt, men som sagt, jag orkade inte vänta på nano-itx. Vad dessa kommer att kosta har jag ingen aning om, förhoppningsvis blir de billigare eftersom dessa är tänkta för konsumentmarknaden. Det kort jag lyckades köpa (stället säljer normalt inte till privatpersoner, men jag övertalade dem till det) är för industribruk, därav priset.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Riktigt snyggt! Ser nästan ut som ett slutsteg faktiskt med tanke på höjden. Men processor på 1Hz?! :D
Sen är Lm2576 är en switchad regulator om jag inte minns fel? :)
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Håller helt med - speciellt efter poleringen av flänsarna blev slutsteg det jag också täkte på. Ihop med svarteloxerade sidor blir det nog riktigt bra. Ang. processorn så är det en VIA C3 på 1 GHz, vilket inte är samma som en Intel P4 vid samma frekvens. Jag hoppas den är kraftfull nog för att spela DVD-filmer.

LM2576 är en 3 A switchregulator som är mycket enkel att använda. Kopplingen är rakt av från databladet.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Gjorde första provstarten i går kväll (fick till den lite udda IDE-kabeln) - allt startade som det skulle förutom en sak: hårddisken. Den disk som jag köpte var kass, vilket för att jag måste få den utbytt. Lite jobbigt i och med att den är köpt på Komplett... :(
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Efter en del testande (bland annat med en annan disk) visade det sig att Hitachi-disken inte är felaktig. Problemet orsakas av att DVD-brännaren (NEC ND-6500A) stör ut disken när de sitter på samma IDE-kanal. Var för sig fungerar disk och DVD-brännare, tillsammans fungerar bara DVD-brännaren och disken uppför sig som trasig. Det positiva i detta är att disken inte behöver skickas tillbaka till Komplett, det dåliga är att jag vet inte hur problemet skall lösas.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Det kan bero på master/slave byglarna.

Helst ska DVDn vara SLAVE och disken ska vara MASTER...

Det finns små plastbyglar på baksidan av DVDn och disken.
Ovanför/brevid/på kretskortet sitter en etikett eller tenntryck på kretskortet med instruktioner hur byglingen ska sättas för om det ska vara master eller slave.

Ibland (mycket ovanligt) finns det DIP-switchar som har samma funktion.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag tror nog att Illuwatar, som erfaren datorbyggare, har koll på master/slave-byglingar av IDE-enheter. Det är ju inte direkt raketforskning vi talar om här...

Däremot kan det ju vara andra skumma kompabilitetsproblem som ställer till det.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Oftast kör ju bara bärbara en enhet/kanal.
Har dvd´n master/slace/cs bygel över huvud taget?

Skulle tippa på att bägge identifieras som master om man kör dom ensamma på kanalen va?

Jo Illuwatur har nog ganska bra på datorns hårdvara. :wink:
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

NEC ND-6500A har inga byglar över huvud taget, vilket gör den svår att ändra mellan master/slave. Hårddisken går att bygla - inga problem där. DVD'n går dock att ställa om genom att jorda stift 47 i den lite udda kontakten (signal CSEL - Cable Select). På så sätt har jag kunnat testa spelaren som både slave (factory default) och master (efter lite lödning). Inget av dessa fall löser problemet. Det enda jag inte har testat är att uppgradera spelaren från firmware 2.24 till 4.24 och Reverse-AT. Om inte detta hjälper får jag leta efter en IDE-kontroller för PC/104-plus-porten som finns på kortet.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Misstänker att din nya kabel är rätt kort?
Det är inte så att det blir några "roliga" fenomen i kabeln?

Konstaterade att man inte kunde ansluta kontrollerkortet till mittkontakten på de gamla hederliga 40 pins kablarna....

Men du kanske redan har provat med en normal lång kabel?
Användarvisningsbild
TLovskog
EF Sponsor

Inlägg av TLovskog »

Har haft samma problem med ett EPIA 5000 (Eden 533Mhz) kort från Via systems. Oavsett hur jag byglade, lödade, meckade, bad, förbannade .. så fungerade inte hårdisken när båda enheterna var inkopplade.

I BIOS så stod disken som "34%&ghDJH hhdkE" eller andra skräptecken.

Det var en NEC slim DVD spelare mot en Hitatchi 20Gb 2.5" disk.

Eftersom jag inte hade för avsikt att ha DVD spelaren inkopplad i den färdiga burken använde jag den sekundära IDE kanalen för DVDn under installation.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

I stort sett liknande setup - enda skillnaden är att disken visas med sitt riktiga namn (inga skräptecken). Jag vill dock ha DVD-brännaren permanent i maskinen, blir lite enklare att titta på DVDer på detta sätt. Det som återstår att testa är att uppgradera brännaren till 4.25. Lödningen är i alla fall borttagen så att spelaren uppför sig som original. Om nu inte uppgradering hjälper får jag skippa läsaren och sätta i en extra HD i stället.

För att inte stanna upp helt pga krånglande IDE-enheter gav jag mig på kylningen av moderkortet. Orsaken till detta är att originalfläkten avger ett irriterande surr, ungefär som om den gick ojämt. Detta hör inte hemma i en maskin som skall kunna agera musikspelare. Så det var bara att sätta igång med moddandet. En Zalman-fläkt avsedd för deras passiva grafikkortskylare införskaffades - den enda 80 mm som är 10 mm tjock (en vanlig 25 mm tjock fläkt passar inte) samt en Zalman Fanmate (spänningsregulator). Fläkten sattes så att den täcker hela flänsen på moderkortet. Det handlar om millimetrar för att få det att passa.

Bild

Fanmaten strippades ner eftersom den tog för mycket plats. Plasthöljet togs helt enkelt bort. Därefter isolerades baksidan med hårdplast och det hela sattes fast med dubbelhäftande tejp på en av de få lediga platserna.

Bild

Kablarna löddes om så att de passar utan att bli en massa slack. Som bilden visar tas matningsspänningen till fläkten från moderkortet. Detta skall ändras så att fläkten får sin spänning från regulatorn direkt. Orsaken är att moderkortets fläktkontakt inte orkar med att driva den stora fläkten fullt ut.
Senast redigerad av Illuwatar 8 december 2005, 21:16:02, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar