Kommentera mitt schema (bild)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Bättre att mäta strömmen i ett seriemotstånd innan eller efter trissan. Då hamnar potensialen någon stanns mitt i där op´n har sin matning. Och som sagt... 741 är inte dålig, men inte någon rail to rail direkt..
Rymdninja

Inlägg av Rymdninja »

Schnegelwerfer skrev:Jag tycker nog att du ska skippa 741:an. Det är dessutom vanskligt att mäta strömmen på det sätt du gör. Om det går 1A genom motståndet R2, så blir den mätta spänningen bara 0.01V, som dessutom skall mätas precis vid den negativa matningsspänningen. Jag tror inte att du kommer att hitta någon OP som klarar detta med enkel spänningsmatning.
OM man har dubbel matning då, på typ -5/+5? Då finns det juh lite marginal..
På liknande kretsar som jag sett tidigare, har strömavkänningsmotståndet legat på +-utgången på spänningsaggregatet, och använt sig av en differentialförstärkarkoppling.Genom att göra på det sättet ställs det inte lika stora krav på OP-förstärkaren.
shit...det där fattar inte jag. Nu har jag iofs precis kommit hem efter att ha svingat ett par bägare, men differentialen över motståndet är juh den samma oavsett var i kretsen det kopplas in? Mina kunskaper om op.ampar. kanske sviktar här...
Du kan nog kosta på dig att öka på resistansen i strömavkänningsmotståndet också, eftersom spänningsaggregatet bara ska ge 2A. Du kan nog åtminstone öka det till 0,1ohm.
mjoo..kanske..men helst inte....men om det inte löser sig annars så måste jag väl...
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Problemet med att ha motståndet vid jord är väl just det här med "input range" på opampen. Det ställer mindre krav på opampen om man lägger inspänningen nånstans i mitten istället för ända nere vid negativa matningen.

Kan dock säga att jag använt din koppling, fast med 0.1ohm, ihop med en LM324 för att mäta strömmen i ett labagg och det är inga problem alls.
Rymdninja

Inlägg av Rymdninja »

skulle bara meddela att jag bytte 741:an mot en 4166:a från maxim istället. Så jag behöll 0.01 ohms motståndet och det funkar ypperligt än så länge...

peace
Skriv svar