termoelektrisk generator

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
sorry

Re: termoelektrisk generator

Inlägg av sorry »

Jo , att löda kopparrör med silverlod har jag gjort då jag byggde om badrummet , så det är inga problem .

Men de lod jag har tittat på nu säger utan fluss till koppar men med för lödning av mässing och legeringar .

Man ska ju även kolla kopparen som har olika kvalite . Som i dessa från ställverket .

Så det lutar väl åt silverlod av hårdare typ som tål lite temp .
Eller då elektroderna för bågsvets . Men då måste jag lära mig det först .
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Enklast med pinnarna är nog om du har tillgång till en svets med fjärr (pierr eller fottrampa) så bör det vara nemas problemas med litet träning. Har försökt en del här på gemmelhärken med lågeffektpinnar men det blir sheisse under viss dimmension även med vanliga om man kör länge pga tempdifferensen som fluktuerar våldsamt om man kör tunnt gods på konstant styrka och reglerar för hand (eller så beror det på ovana vid dessa jag vet inte... Var i och för sig ett rejält gap på flera centimeter jag var tvungen att lägga igen då och mycket tunnt gods på skitig och sönderbrännd plåt så det var ju långt i från optimala egenskaper... (har visserligen inte testat äkta lågströmspinnar, typ "ganjagrönt" (minns inte vad de heter, men giftgröna, har för mig de finns under 250, eller någonting sådant så man kan köra tunnplåt rakt av, dyra lär de dock vara) så tippar på det är samma teknik för koppar och liknande )).
Men, är ju klart koppar torde ha bättre värmeledning så det kanske blir tvärtom att det är enklare jag vet inte.
sorry

Inlägg av sorry »

Koppar verkar vara speciellt .

Har hört att man SKA använda fluss och aldrig värma för hårt .

När jag lödde kopparrören så värmde jag till det nästan glödde lite genomskinligt och använde inte fluss , och det blev helt tätt . Även många år efteråt höll de fortfarande tätt .

Har fått lära mig att kopparn ska förvärmas ordentligt för att lodet ska flyta ut jämnt och inte bilda porer . Vilket skulle vara lätt om man inte förvärmer .

Så det är så olika vem man pratar med , som med så mycket annat , finns alltid tusen experter med tusen lösningar .
Lite jobbigt att välja vem man ska tro på .

Får sätta mig och testa . Har lite spillbitar att testa på .
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Mmm... Nu är det ju en sak om det tex gäller tryckrör på en kärnreaktor och en annan om det gäller att få två bitar att hålla ihop för hemmabruk.

Kör på, bästa sättet att lära är ju att prova. :tumupp:
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Undra när någon här bygger en RTG.. :)
Skriv svar