Vad göra med HDD?
hehe, nu har man byggt en sådan också. om någon har fler saker man kan göra med gamla hårddiskar så skriv här, jag har typ 20-30 gamla hårddiskar liggandes...LaRdA skrev:Eller så kopplar man in en ljudkälla till den och använder den som högtalare.
http://www.afrotechmods.com/cheap/hdspe ... eakers.htm
Fick låna en rejälare förstärkare idag, så nu blev det lite fart på huvudet.
Lämpligtvis kopplas spolen då bort från styrkortet, annars luktar vissa ledare bränt
Ungefär samtidigt kom ägaren till förstärkaren och undra om det var hans förstärkare som lukta...
Motorn startar mycket riktigt om man lägger på 12V och 5V. Går upp och ner i varv och den försöker hitta spåren med huvudet...
Det är roligast med musik med mycket bas i.. fast basåtergivningen i ljudform är lite kass!!
Lämpligtvis kopplas spolen då bort från styrkortet, annars luktar vissa ledare bränt

Motorn startar mycket riktigt om man lägger på 12V och 5V. Går upp och ner i varv och den försöker hitta spåren med huvudet...
Det är roligast med musik med mycket bas i.. fast basåtergivningen i ljudform är lite kass!!
Hade en 7200varvs hdd som lagt av och den blev slaktad. Men motorn till att spinna upp skivorna fungerade fortfarande, och jag såg att det kunde få plats fler skivor på spindeln än dom 2 som var där.
Sagt och gjort så la jag dit ett antal skivor från gamla sönderplockade hdd så det blev över 20 stycken i en hög vilket skapade en nästan 3cm hög skivstapel som vägde en hel del.
Jag satte i kontakten men pga av vikten trodde kortet att det var stopp så den startade inte, men den försökte hela tiden. Men efter att jag satt ordentligt med fart på det hela så satte motorn igång och spann upp omring ett halvt kilo till 7200v. För att sen vrida hela hdd:en i sidled fick jag verkligen ta i, så det märktes att det var ordentliga krafter igång där. Hade fungerat ypperligt bra som gyro.