Vad göra med HDD?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

380VAC då eller? :D
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

knappast. antagligen 12V topp. Men det är en trefas synkronmotor.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Hmm finns det nått enkelt sätt att framställa trefas ..
Hur hög frekvens vill den ha?
Borde väll kunna använda tre pinnar på nån uC
Känns inte som att en perfekt sinus är så viktig i detta projektet
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

sinus behövs inte. tre halv bryggor är nog bra. Hastigheten är beroende av frekvensen. Du kan köra låg frekvens men då snurrar det sakta.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kan du inte bara sätta dit kretskortet igen och koppla det till motorn? Då borde den varvas upp.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Hmm, säger inte controllern till när HD ska varavas upp?
Får testa på måndag..
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Inte på IDE. Eller det kanske den gör, men disken varvar ändå upp när den får spänning.

SCSI däremot startar inte förrens den får kontrollsignalerna. (inte den jag testade sist iaf.)
Bitmaster
Kontakt:

Inlägg av Bitmaster »

LaRdA skrev:Eller så kopplar man in en ljudkälla till den och använder den som högtalare.
http://www.afrotechmods.com/cheap/hdspe ... eakers.htm
hehe, nu har man byggt en sådan också. om någon har fler saker man kan göra med gamla hårddiskar så skriv här, jag har typ 20-30 gamla hårddiskar liggandes...
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Fick låna en rejälare förstärkare idag, så nu blev det lite fart på huvudet.
Lämpligtvis kopplas spolen då bort från styrkortet, annars luktar vissa ledare bränt :) Ungefär samtidigt kom ägaren till förstärkaren och undra om det var hans förstärkare som lukta...

Motorn startar mycket riktigt om man lägger på 12V och 5V. Går upp och ner i varv och den försöker hitta spåren med huvudet...

Det är roligast med musik med mycket bas i.. fast basåtergivningen i ljudform är lite kass!!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hade en 7200varvs hdd som lagt av och den blev slaktad. Men motorn till att spinna upp skivorna fungerade fortfarande, och jag såg att det kunde få plats fler skivor på spindeln än dom 2 som var där. :) Sagt och gjort så la jag dit ett antal skivor från gamla sönderplockade hdd så det blev över 20 stycken i en hög vilket skapade en nästan 3cm hög skivstapel som vägde en hel del. :D Jag satte i kontakten men pga av vikten trodde kortet att det var stopp så den startade inte, men den försökte hela tiden. Men efter att jag satt ordentligt med fart på det hela så satte motorn igång och spann upp omring ett halvt kilo till 7200v. För att sen vrida hela hdd:en i sidled fick jag verkligen ta i, så det märktes att det var ordentliga krafter igång där. Hade fungerat ypperligt bra som gyro. :D
Skriv svar