AVR-studio 5 beta

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
jesse

Re: AVR-studio 5 beta

Inlägg av jesse »

så går det när man skriver innan man läser :?

Jag ska seeda.

edit: hmm , har inte ens ett torrentprogram på den här datorn . Hur har jag klarat mig utan det ? Blir till att ladda ner bittorrent. Det är väl ett av de bättre torrentprogrammen?

Hedis: kommer du att lägga ut den offentligt eller bara i den här tråden? Om det bara ligger här blir det nog inte så hög fart på den. Man gör väl hela AVR-gemenskapen en tjänst om den ligger sökbar på The Pirate Bay t.ex.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Kommer att plocka ner och seeda så fort jag kommer hem ikväll också.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Sådär! Nu ligger den på TPB.
http://thepiratebay.org/torrent/6216001

Hmm.... Verkar vara strul med TPB. Nu finns inte den upplagd längre och mitt användarkonto är borta....
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

hmmm. konstigt. Jag kyckas inte få den att hitta de lokala hjälpsidorna som jag laddat ner.
och när det ändå finns + funktionen i editorn (att kunna expandera / dra ihop stycken) så irriterar jag mig på att man inte kan göra det med valfri kodsnutt t.ex. allt inom en if-sats eller mellan två hakparenteser { }

Korkat att det går att "fälla ihop" alla kommentarer, men inte koden. Utan kommentarer är man ju snabbt vilse... borde varit tvärt om... nåja, jag har mycket att lära!
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Verkar konstigt, brukar ju vara standard att man kall fälla ihop tex funktioner och sånt. Posta gärna om du hittar en lösning : )
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

ja, alltså, hela funktioner går att fälla ihop. men inte mindre snuttar. Jag vet inte vad som man brukar kunna fälla ihop, men jag tycker t.ex. detta ska gå att fällas ihop:

Kod: Markera allt

if (a==b) {
kod ;
kod;
kod;
  }
eller bara

{
kod ;
kod;
kod;
  }
alltså kod innanför { och }

Jag vill t.ex kunna lägga de första bitarna i main() (innan huvudloopen) bakom ett minustecken... t.ex. DDRB osv... så att man kan gå rakt på innehållet i loopen utan att rulla igenom koden före...

då kan det se ut nånting såhär:

// main.c
// include
+ ...

// globala variabler
+  {  }

// skriv ut på uart
+void print(char * apa) { }

// main
-int main(void) {
    // variabler
+  {  }
    // initiering av portar
+  { }
    // initiering av timers
+  { }
    // initiering av device:
    // initiering av SPI
+  { }
    // initiering av display
+  { }
    // initiering av UART
+  { }
    // main loop
+  while(1) { }
}
Här ser man ju hur korkat det är att man kan ta bort kommentarerna (som visar var man är) men inte koden (som bara tar utrymme).
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Ahh, då fattar jag. Det borde man ju kunna göra tycker man, fungerar ju utmärkt i tex Notepad++ att göra på detta sätt.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

jesse skrev:Jag vill t.ex kunna lägga de första bitarna i main() (innan huvudloopen) bakom ett minustecken... t.ex. DDRB osv... så att man kan gå rakt på innehållet i loopen utan att rulla igenom koden före...
Markera det du vill dölja -> Högerklicka -> Outlining -> Hide selection?

Sen förstår jag inte riktigt vad du gör, du har två extra, lösa hakparenteser som omsluter hårdvaruinitieringen inne i main?

Jag brukar ha en separat funktion init() där allt sånt ligger com lägs före main() i koden och anropas på första raden i main().
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

visst, man kan ju ha en init()... men det var bara ett exempel... jag kan t.ex ha en rad med if-satser efter varandra i samma funktion, och vill inte göra en massa underfunktioner för varje stycke, eftersom de kanske behandlar samma lokala variabler etc.

>Markera det du vill dölja -> Högerklicka -> Outlining -> Hide selection?

nja. det funkade ju bara tillfälligt. Så fort man stänger och öppnar editorn är ju allt det borta. Tanken är ju att den ska minnas "outlinings" men det gör den visst inte alls.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

I Visual Studio 2010 finns Tools -> Options -> Text editor -> C/C++ -> Formatting -> Outline statement blocks.

Aktiverar man den så blir det som du vill, att man får +/- tecken i marginalen även för nakna måsvingar som ligger i en main() metod, jag testade nu.

Tyvärr finns inte den möjligheten med i betaversionen men det borde vara enkelt att lösa eftersom den finns i originalet.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag lyckas ju inte heller hitta några vettiga hjälpsidor. Varken online (404) eller nerladdningsbara (finns hur mycket som helst att välja på, men inget AVRSTUDIOHELP utan en massa .net- och visual Basic etc.. och jag vet inte om någon av dessa är relevanta för editorn.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Den lokala hjälpen startas som en webserver från 127.0.0.1 där står det mesta men du kanske råkat blockera den i din brandvägg eller liknande?

http://127.0.0.1:47873/help/1-6600/ms.h ... cale=en-US

Så där ser min hjälp ut.

Hjälpen hos Microsoft är av förklarliga skäl inriktad på deras språk som C#, VB m.m. och inte AVR-GCC eller assembler som inte är deras produkter.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

"id=AVR_STUDIOUSERGUIDEAVRSTUDIOUSERGUIDE&product=AVRStudio" i adressen antyder ju att hjälpsidorna är för just avrstudio.... Hur som helst finns de inte, jag har lagt till 127.0.0.1 som undantag i brandväggen. Det hjälper inte. Onödigt att dom ska krångla med en webbserver så man inte ens hittar filena...

edit:
Den hittar inte den lokala hjälpfilen som har samma sdress som du skrev ovan. Istället får jag meddelandet:
The topic you requested could not be found in local help.
Have you installed the local help content?
How to install and configure local help using Help Library Manager.
Check online for your topic at:
http://msdn.microsoft.com/en-US/library ... GUIDE.aspx
Men URL:en som hänvisas till funkar inte heller :humm:
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Programmet som startas och serverar hjälpsidorna heter "Help library agent" tyvärr tror jag du gjort något med din dator som gör att denna blockeras eller inte har installerats korrekt.

HelpLibAgent.exe i C:\Program Files\Microsoft Help Viewer\v1.0?

Om du kör XP har du Sevice Pack 3 och alla uppdateringar installerade så det inte är något kompatibilitetsproblem där? XP är från 2001, VS2010 är ett decennium nyare programvara.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

fast den sida jag får upp i min chromium browser när jag klickar på "help -> view help" visar ju ett innehåll, vilket väl tyder på att den lokala servern fungerar? (och jag får exakt samma resultat i MS IE-explorer också)

Den lokala adressen i adressfältet är:
http://127.0.0.1:47873/help/0-1692/ms.h ... cale=en-US

Och om det var fel på den lokala hjälp-servern så borde jag väl ändå kunna hitta online-hjälpen ??? Den är det ju också error 404 på :humm: (se länk nedan)
The topic you requested could not be found in local help.
Have you installed the local help content?
How to install and configure local help using Help Library Manager.
Check online for your topic at:
http://msdn.microsoft.com/en-US/library ... GUIDE.aspx
Other options to try

Do you have the right content installed locally?
How to add new content to your local help store with Help Library Manager.

How to enable online only help.

© 2010 Microsoft Corporation. All rights reserved

Send Feedback on this topic to Microsoft.
Eftersom jag inte begriper mig på brandväggen (jag har MS windows inbyggda + router med brandvägg, fast routern bör väl inte vara inblandad i det här fallet???) så vet jag inte om något blockeras av denna.
Skriv svar