Mattias bygger om Julafräsen
-
Re: Mattias bygger om Julafräsen
Häromdagen föll jag rätt illa i trappan och lyckades få axelleden ur led och vilar litegrann nu men jag hann iallafall med att få undan lite jobb, inte lätt att vara enarmad i verkstaden.
Ville slippa så många fräsjobb, den går redan illa som den är.
30 min sen är spindellagrena kokheta.
Jag fäste kressen med en s.k kona i en hondel som är den stora aluringen, verkar funka bra.Ville slippa så många fräsjobb, den går redan illa som den är.
30 min sen är spindellagrena kokheta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Dagens göromål.
Nästintill klar.
Ville kolla att allt passar ihop, skall loctita alla skruvförband senare.
Nästintill klar.
Ville kolla att allt passar ihop, skall loctita alla skruvförband senare.
-
Jag köpte mina på ebay, det är bara att söka på XL typ av rem så kommer man till massa olika storlekar.
Jag köpte mig ett gäng olika remmar och hjul , svarvade sen upp hålen till vad jag behöver.
Transtech i sverige har annars hjul, liksom Conrad o så vidare.
Jag köpte mig ett gäng olika remmar och hjul , svarvade sen upp hålen till vad jag behöver.
Transtech i sverige har annars hjul, liksom Conrad o så vidare.
-
Två saker har hänt sen sist.
Kortade ner pelaren med 40mm, jag ville inte ha ett så långt nerstick med Kressen som spindel.
SY20 lagerbockarna blev mycket varma vid 2 minuters körning vid 10.000 varv på dom specen säger max 6500 men jag tänkte att det skulle finnas lite marginaler men nähä.
Så direktdrift med Kressen och mycket begränsat urval av fräsar.
Den blå RF45 får mycket mer ordentliga grejer istället.
Kortade ner pelaren med 40mm, jag ville inte ha ett så långt nerstick med Kressen som spindel.
SY20 lagerbockarna blev mycket varma vid 2 minuters körning vid 10.000 varv på dom specen säger max 6500 men jag tänkte att det skulle finnas lite marginaler men nähä.
Så direktdrift med Kressen och mycket begränsat urval av fräsar.
Den blå RF45 får mycket mer ordentliga grejer istället.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
-
Igår bytte jag den stora och tunga Z axeln till den hembyggda.
Bytet tog en dryg halvtimma inkl flytt av Z stegmotor, fungerar över förväntan men den hemsnidade Kress hållaren är lite vek..
Som jag ser det så har jag lätt kapat maskintiden till en 1/3 del, men samtidigt så gillar CNC2All korten inte att köras så snabbt utan kylfläkt på flänsarna för i slutet ballar någon axel ur och sabbar hela fräsjobbet..
Bytet tog en dryg halvtimma inkl flytt av Z stegmotor, fungerar över förväntan men den hemsnidade Kress hållaren är lite vek..
Som jag ser det så har jag lätt kapat maskintiden till en 1/3 del, men samtidigt så gillar CNC2All korten inte att köras så snabbt utan kylfläkt på flänsarna för i slutet ballar någon axel ur och sabbar hela fräsjobbet..
-
Ny uppdatering. Återkommer med info.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Förutom att lagerbockarna blev mycket varma, är det lämpligt att belasta Kressens lager åt ett håll sådär hela tiden? 
Nu verkar du ha gett upp den lösningen för tillfället, men ändå. En liten undring bara.

Nu verkar du ha gett upp den lösningen för tillfället, men ändå. En liten undring bara.