Tillverka ett kretskort - Ferric Chloride ?

Användarvisningsbild
Perkla

Re: Tillverka ett kretskort - Ferric Chloride ?

Inlägg av Perkla »

Jag har fått för mig att det som du har på kjell är det bästa alternativet.. men man måste nog se till att man har rörelse i badet hela tiden.. tex göra konstgjorda vågor eller liknande..

Och jag tror att jag ska köra med glansigt fotopapper som jag skriver ut på laserskrivaren, och tar bort alla sparfunktioner påskrivaren så den skriver ut med max färg.. och värmer med strykjärnet som du säger lite extra över tunna banor och ev text och sånt..

Tror det kan bli jävligt bra.. fast man lär få testa sig fram lite innan man lixom hittar rätt och fullgott resultat.

Undrar om man kan spara badet med etsningsmedlet och använda flera gånger.. eller om man måste ha nytt varje gång.. ? eller så tillverkar man flera av samma när man endå håller på innan man tömmer bort det...
sugarman64

Inlägg av sugarman64 »

Det går att spara. Det blir blåare och blåare ju mer koppar man löst upp i det. Man märker när det börjar bli svagt och etsa långsamt.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Om det är så att badet med etsningmedel måste vara i rörelse i 10-15 minuter så blir det kanske lite jobbigt att göra dessa vågor själv.. det är en ganska lång tid om man tänker att man ska stå o göra vågor manuellt.. :cry:
jah

Inlägg av jah »

En smal hög etstank och en liten akvarieluftpump är en ganska enkel och väl fungerande lösning.

Du ställer alltså kortet på högkant i karet och låter luft bubbla upp underifrån för att skapa omrörning av etsvätskan.

/J
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Såg dom har etstankar på kjell för 700:-.. inkl allt man behöver.. känns dom som en dyr investering då jag bara ska tillverka enstaka kretskort..
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Enkelt:

1. Köp etsmedel på Kjell
2. Blanda typ 1-2dl av detta eller hur mycket du nu ska etsa bort.
3. Köp en Bigpack glasslåda och ät upp glassen.
4. När du blandar i punkt 2 så ta varmt vatten i skålen under punkt 3.
5. Ställ glasslådan i en stekpanna på spisen med varmt vatten i och slå på plattan.

Nu klarar du att hålla badet varmt (dvs ingen långsam etsning) och vaggandet fixar du enkelt för hand någon gång då och då. Man kan även ha en mjuk borste och borsta lös ev bubblor för att vara på den säkra sidan.

Det gäller att försöka att inte få det hela att koka :)
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja det låter ju som en bra idé... :D

Gäller ju att ha fläkt på och inte söla så mycket i köket eftersom det nog inte är så nyttigt att få i sig rester av dessa kemikalier...
AndersLj

Inlägg av AndersLj »

Har inte etsat på länge, men när jag gjorde det använde jag Saltsyra (konc), Väteperoxid (35%) och vatten, lika delar.
Fungerar bra och snabbare än FeCl
Viktig är ordningen man blandar vätskorna i (är inte 100 just nu så jag vågar inte säga vilket, kolla på webben) och att vädra bra eftersom det bildas en giftig gas.
Jag köpte syran och basen på apoteket, borde finnas billigare någon annan stans eftersom de måste väga upp det i apoteket.
Funkar bra i rumstemperatur.
/Anders
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Använder själv det samma sedan många år tillbaka och det finns att köpa på vilken välsorterad färghandel som helst (trodde inte i mitt liv att Apoteket tillhandahöll sådant!) för sammanlagt runt 100:- när jag köpte det för något år sedan men det är inte säkert att de har det stående framme men det är bara att fråga i så fall om de har det. Det säkraste alternativet är dock natriumpersulfat och rekommenderas starkt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag använder Natriumpersulfat, blir inte speciellt dyrt då man kan återanvända flera gånger, och jag kan utan större problem avvara 20 minuter till att sitta vid spisen och agitera de gånger jag gör kort.

Kan ju sitta med den bärbara datorn och surfa på EF under tiden :wink:
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Verkligen många bra tips tycker jag.. :D

Tror det blir det man kan köpa på kjell.com, verkar lätt och smidigt att hålla på med..

Ska ta o se hur jag ska organisera det hela med komponenter och sånt åxå.. men testa att få fram ett par bra kretskort kan ju alltid vara en bra början i alla fall.. :tumupp:
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Man kan ju undra lite i vilka ljuskällor det finns så pass mängd UV ljus att man kan framkalla på kretskort från OH film.. ?

Ser ju ganska smidigt ut att göra på det sättet åxå.. att framkalla mönstret man bränt in med UV ljus.. ser många ger ut att bli bättre än med fotopapper och strykjärn...
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Perkla skrev:Tittar man på Apotekets hemsida så verkar det finnas.. men det står att det även säljs med recept.. så vad ska man ha för sjukdom för att få köpa Järnklorid.. ? :shock:
Apoteket brukar ha. De har det till att pensla på sår på tex hundar.
Det är bakteriedödande.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Kommer nog inte använda järnklorid..

Tror jag kör med sånt man kan köpa på kjell.com istället.. verkar bättre på många sätt tycker jag..
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Ja det är ju avsett för ändamålet torde ju vara fasen om det inte fungerade då :vissla:

Som UV-källa duger ett gammalt ansiktssolarium om man vill köra budget. Är man som jag full i fasen kan man bygga en svepan UV-box av en gammal scanner.
Skriv svar