Belysning nödutgångsskylt

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Belysning nödutgångsskylt

Inlägg av mrfrenzy »

Ja då borde alltså brandskyddsgubben ha förordat batteridrivna skyltar ;)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

FormerMazda skrev:Det var inte dåligt med fördomar du lyckades få in i den raden.
Men genom sig själv känner man andra?

Väljer att ignorera. :wink:
Fördomar mot att kina vårtor går sönder? Har inte ganska många av de som tex köptes in via MrMister gått sönder?
Hur många har inte brandvarnare liggandes med uttagna batteri, för att de ska byta?

Och visst hade jag tittat på dem och tänkt, oj de där måste jag fixa och så blir det inte av. Därför hade jag kört säkra kort och satsat på något som är godkänt och testat. Och förhoppningsvis inte strular... Allt för att slippa det dåliga samvetet om något skulle hända som jag hade kunnat motverka men inte gjorde.

Att hemmapula med nödutgångsmärkning/belysning i utrymme som används av "allmänheten" är helt förkastligt i mina ögon, men jag är väll bara fördomsfull...
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Är det BARA jag som redan efter att ha läst FormerMazdas första inlägg förstod att vad han ämnade göra var mer eller mindre exakt som mrfrenzy föreslog, men utan att koppla "skyltbelysningen" till den ordinarie belysningens knappar, utan att använda en LDR som ljussensor så skyltbelysningen alltid lyser när det är mörkt (såvida det inte är strömavbrott)?

Det handlar ju alltså om att använda en skylt utan inbyggd belysning som är godkänd (enl. TS) att användas som den är, men att montera belysning som lyser på skylten när det är mörkt. Om det blir strömavbrott så är skylten självlysande/efterlysande.

Jag kan inte se några hinder alls för ett sådant förfarande, så länge skylten är godkänd att använda utan annat än ordinarie belysning i lokalen så är ju saken biff. Dina uppmonterade lysdiodslampor är den ordinarie belysningen i lokalen (om du väljer att den ska vara det).

Dock så är ju säkert en godkänd belyst skylt ännu bättre.

Edit: Lade till en massa
Senast redigerad av Walle 10 februari 2011, 22:08:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Walle:nä...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jodå jag förstog det också, därav min lösning som är mera "standard" och används överallt utan problem istället för hempul med LDR.
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

I baren och matsalen (källarlokal) har vi efterlysande skyltar belysta med 8W lysrör.
Skyltarna är tända dygnet runt, (det finns ingen strömbrytare).
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Var bra nära att be om att få tråden låst då den var på väg att spåra ur i sann "EF-anda" om vad en del tycker och tänker om saker som inte alls har med vad tråden handlar om egentligen.
Jag frågar inte efter laglighet eller lämplighet. Det har jag brandchefen till.

Det står klart och tydligt i första inlägget att det handlar om att komplettera en efterlysande skylt med ljusstyrt ljus så att skyltarna alltid är belysta.
Och vad det har med kina-vårtor och knattediscon att göra, det vete tusan, men det är så, en del bara måste hacka på nåt. :roll:

Det finns inte pengar att köpa belysta skyltar för idag. Efterlysande är ok, men inte bra med tanke på att det inte är ljust tillräckligt dygnet runt. Därav min idé och anledning till att jag skapade tråden.
LDR och LED är rena energibesparingsmässiga idéer. Och för att det är kul att bygga.

Men jag tackar de som lyckades läsa första inlägget till slutet i alla fall. :tumupp:
grottan

Inlägg av grottan »

Är det inte nog så enkelt att köpa en färdig skylt? Kollade lite snabbt hos en elgrossist och en skylt med inbyggd batteribackup för 230V anslutning kostar (den billigaste) runt 600:- + moms (netto)
Användarvisningsbild
mcrj

Inlägg av mcrj »

Med rätt belysning så borde efterlysande funka fint
http://www.norrlandsbrand.se/produktbla ... oschyr.pdf
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det viktigaste är väl att man kan vara säker på att skyltarna syns ordentligt den dag det behöver utrymmas?

Att köra med efterlysande skyltar tycker jag är en dålig lösning eftersom det finns så många situationer där de inte kommer att bli tillräckligt "laddade". (Det var det jag menade med knattediscot, när man har ett sånt så är den ordinarie belysningen släckt i flera timmar. Det funkar väl om LED-belysningen lyser upp dem ändå, men hur lång tid tar det från att LED-belysningen går sönder tills den fixas? En vecka? Två veckor? Kommer framtida ansvariga att öht klara av att byta/laga den?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Är det inte bättre att ta reda på vilka krav som gäller?

http://www.lisol.se/datablad/projekteringUnderhall.pdf
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Ang. trasigt och när det byts, det problemet har man ju även med "riktiga" skyltar.

Jag är ansvarig för att sakerna finns och fungerar. Det är godkänt med efterlysande skyltar. Min enda idé var att belysa dom för att gör dom ännu bättre.

Belysningen ska inte kunna släckas. Går den sönder lär jag upptäcka det/få reda på det inom två dagar eftersom jag själv är där så ofta, och övriga medlemmar i kommittén är där lika ofta.
Och från att man får reda på att det knasat tills det är fixat behöver inte ta mer än ett par dagar. Men även om det tar två veckor så är ju ändå bef. skylt godkänd i lagens mening.

Det är totalt sju skyltar som behövs. Efterlysande kostar runt 50-100kr. Belysningen står jag för privat som ett kul projekt. Belysta skyltar hittar jag inte för under 1000kr. Totalt 7000kr + installation av behörig elektriker är långt mycket mer än vad vi har i kassa.

Kan vi nu släppa allt som inte har med tekniken att göra kring att belysa en sak när det mörknar på?
Hade jag behövt hjälp med lagtolkningar och dylikt så hade jag bett om det. Men den hjälpen har jag av brandchefen i kommunen.

Jag förstår att det är i all välmening, men det börjar bli tjatigt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jamen, varför frågar du inte honom om han godkänner efterlysande skyltar med extern belysning istället.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Jag tror jag får en hjärnblödning..
Nerre

Inlägg av Nerre »

Som flera redan har skrivit: Du måste börja med att kolla om det öht är genomförbart att "ladda" en efterlysande skylt mha lysdiod. Funkar inte det så är det ju ingen mening med att gå vidare med projektet.

Om ska du hålla priset nere så tror jag PWM är overkill, enklare med bara ljusstyrd on/off. (LDR, transistor, några motstånd och en strömförsörjning).

Sen är ju frågan om du har eluttag i närheten av alla ställen där skyltarna ska sitta? Annars tillkommer ju kostnaden för dem. (Dra dit elen kostar ju lika mycket om du ska ha lysande skyltar, men själva uttaget måste ju läggas på priset.)
Skriv svar