Ta bort klister efter klistermärke?

sugarman64

Re: Ta bort klister efter klistermärke?

Inlägg av sugarman64 »

Eftersom jag nästan bara använder det till att ta bort klisterrester så brukar jag bara köpa det i en sådan här konsumentförpackning. Tror att den finns att köpa lite varstanns i dagligvaruhandeln.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
twse

Inlägg av twse »

Jag hade samma problem när jag fick ett lass godislådor av den lokala kioskägaren och skulle ha loss de stora etiketterna på. T-Röd bet inte på klägget! Men jag läste ett tips om matolja och det funkade. Värmde upp klägget med hårfön, gnuggade in matolja, lät stå en stund, och gnuggade sedan loss med ännu mer matolja. Men då fick jag å andra sidan använda diskmedel och T-Röd för att få bort resterna av matolja. :?
Halvorsen

Inlägg av Halvorsen »

På Bauhaus brukar dom ha Mellerud etikettborttagningsmedel, funkar bra
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

Hittar inte flaskan just nu, men jag är hyfsat säker på att Biltema har en produkt som heter just Label-Off. Luktar citron, skall vara naturligt (på något sätt), och fungerar utmärkt för att ta bort etiketter och klisterrester. Prisvärt som vanligt när det gäller Biltema.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Själv har jag använt lacknafta i många år och har än så länge inte stött på något klister som inte lösts upp, lukten kan ju kanske vara en nackdel i vissa fall men bara att skölja av om möjligt.
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Det finns olika typer av klister, jag känner igen det som skrivits. Kemiskt ren bensin fungerar till mycket men inte alltid. Man får prova. Penseltvätt är ett medel som brukar fungera på mycket som behöver bli rent, inte bara penslar.
Användarvisningsbild
Syncro

Inlägg av Syncro »

"Lim & Klotterbort" från Alfort & Cronholm (tror att Nitor har samma produkt i sitt sortiment?), köpt på Beckers (vet inte om det ingår i deras sortiment numera) här i Helsingborg för ett par år sedan.

För borttaging av just limrester samt färg etc på olika material. Ganska nasty kemikalier i den, inget man vill andas in, men den har hjälpt mig många gånger när inget annat fungerat. Även vid borttagning av t.ex. markörpennekladd på diverse plaster (inget universalmedel, dock, men vad är det?).

På flaskan:

"Art.nr. 213731 UN 1263
Alfort & Cronholm ... Bromma ... 08-7044500"

"Lim & Klotterbort används för borttagning av limrester och klistermärken, gummi- och klackmärken samt för klotterborttagning av tusch, kulspets på målade ytor, kakel, marmor och liknande material."

Kollade på alfort.se men...
krone

Inlägg av krone »

Prova balamterpentin det löser det mesta (finns i färghandlen)
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Kemiskt ren bensin har nämnts av flera. Det använde min mamma för att ta bort plåster när jag var liten. Fungerade väldigt bra för plåster men kanske inte så nyttigt. Så blev jag som jag blev också :shock:

Lacknafta, målarterpentin, fotogen, (miljö)diesel, flygfotogen...tror jag är ganska lika kemiskt med olika renhetsgrad och ursprung.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

T-Gul, tändvätska
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Nu kapar jag den här tråden istället för att starta en helt ny :)

Jag har ett 25 år gammalt tangentbord med klisterdekaler som har suttit ungefär lika länge, det krävdes mycket för att få bort dekalerna och kvar är det mesta av klistret.

Vad kan jag använda för att få bort allt klister utan att skada eller missfärga ytan på tangentbordet?

Mycket tacksam för alla tips, gärna att ni själv provat och vet att det fungerar :)
tobbe

Inlägg av tobbe »

När jag verkligen vill undvika lösningsmedel tar jag en bit tejp och försöker få klistret att fastna på det istället, sen är det bara att slita loss tejp-biten upprepade gånger tills man har fått upp allt kvarvarande klister.
Tar en stund kanske men funkar de gör de.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Isopropanol brukar ha rejäl effekt på gammalt klister.
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Tack för det snabba svaret tobbe!

Testade först med vanlig papperstejp som inte hjälpte alls men efter att ha letat bland tejprullarna hittade jag en som fungerade riktigt bra men det finns fortfarande lite kvar.
Nu är det ungefär som streck av torkat klister runt där klisterlapparna har suttit samt lite klister på ett ställe där jag först försökte diska bort det så det känns nästan som att jag måste dra till med något slags lösningsmedel.

Ytan där underlaget sitter på är inte helt blank/slät utan ytterst fint skrovlig, hoppas ni förstår vad jag menar :)

Isopropanol, beter det sig likadant som aceton? aceton har ju en tendens att förstöra ytor mer än att hjälpa till, tycker jag.
Hur är skonsamma är ren bensin och nacklafta mot "ömtåliga" plastytor?kan dom missfärga plasten?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Isopropanol beter sej ungefär som etanol, och det brukar fungera ganska dåligt till tejp eller dekalklister tycker jag.

Annars gillar jag isopropanol, använder det ofta :) ..just i detta fallet skulle jag dock ha använt kemisk ren bensin.

Har man inte det hemma men samlar på bensintändare (som jag gjorde förr) så går det bra med sånt bränsle också, det är i princip bara kemiskt ren bensin.
Skriv svar