Hur funkar HID lampor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Vackert!
Skall försöka att göra nått liknande denna lamp hus.
Kanske i ALU eller PVC.
Bild
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag hittade inte schemat, men kom på lite andra grejer om konstruktionen.
MAX1771:s spänningsingång (V+) är extremt känslig för överspänningar (> 16V?)! Jag kopplade in en transientskyddsdiod till den för att undvika att kretsen pajade. Det är extremt lätt hänt att utspänningen driver iväg när man håller på att labba!

Dessutom kopplade jag in (V+) ingången till utspänningen. Detta gjorde jag dels för att jag ville att kretsen skulle mata sig själv, och sedan kan man även med en spänningsdelare ställa in spänningen så att den ligger en aning över Luxeon Stars maxspänning. MAX1771 kommer då att hålla en hyfsat konstant utspänning samtidigt som den reglerar på strömmen.

Kretsen kommer dock inte att starta om inspänningen ligger under ca 3,5V, men väl igång kan den dra ur batterierna helt. Det går nog att trixa till det så att man får kretsen att hoppa igång med låga inspänningar också.

Valet av diod är också extremt viktigt. Använd en schottkydiod med riktigt lågt framspänningsfall. Likaså bör man använda en hexfet med lågt RDSon.

Regleringen visade lite tendenser att oscillera, beroende på om det ar ström- eller spänningsregleringen som ville jobba. Detta var inget praktiskt problem, men kan finjusteras genom att trimma in utspänningen så att den reglerade utspänningen genererar samma ström genom Luxeon Star som strömbegränsningen är inställd på.

Pust, det blev ett långt inlägg!
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Tackar.

Inlägg av bengt-re »

Funderade på li-po batterier. Har funderat länge på att bygga dykllapa, men dyker inte själv (annat än med robotar).. hmm. nåvö jag skall labba lite med spänningsmatningen såfår se hur jag gör. Går ju i värsta fall offra lite framspänning också. Med li-po så får man ju nte dra ur cellerna helt heller... Nej, sova nu - klura imrogn. JObb imorgon...
dangraf

Inlägg av dangraf »

Jag har byggt en HID lampa till dykning. Hade en god vän som hittade billig elektronik på http://www.brightstar-hid.com/
Men de var rusktigt svåra att få tag på. svarade knappt på mail.
Hittade sedan en annan sida på dykarna.nu
http://www.pyramidtechnologies.com/prod ... D=3&CID=31
Där e de lite billigare. en fulständig HID sats för ca 100$

Jag köpte en 35W från brightstar,lyser RUSKTIGT mycket! på nära håll ser det inte så märkvärdigt ut, men när man lyster lite längre sträckor eller lyser upp en fotbollsplan så märker man hur kraftiga de är.
jag gav ca 1200:- inklusive frakt för en 35W ballast och igniter och 3 olika lampor från 5600K-8000k.
Men det e lite lurigt. i startögonblicket ger den ca26kV, vilket gör att det blir överslag i vanliga kablar om man vill förlänga sladden till 1m eller nått.
Lamphuset jag använder köpte jag på jula. de hade trädgårdslampor som var IP68 klassade som jag modifierade lite.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Jo kabelproblem..

Inlägg av bengt-re »

26kV är mycket spänning och dessutom i en våt miljö så är det lite tufft. Lösningen torde vara att bygga ballasten så liten så att den kan monteras invid lampan. Det torde gå, då kylningen bör bli bra med tanke på att man använde lampan under vatten. Vad använde du för kablel?
dangraf

Inlägg av dangraf »

Jag använder faktiskt en vanlig släpkabel som jag köpte på elfa... men det går vara att tända en av mina 3 lampor. Om jag väljer nån annan lampa knastrar det bara i kabeln.
Min kompis löste det genom att köpa nån kabel från USA. men jag har inte länken dit. Den kabeln var godkänd för 25kV tror jag och funkade fint. Men det tog några försök innan det blev rätt. Många kablar som inte fungerade

Jag vet att robust (www.dyklampor.se) använder sig av samma sorts pur kabel till sina HID lampor som jag.
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Frågan är om det är möjligt/värt/hitta schema att bygga elektroniken själv. Eller om man skall satsa på en färdig konstruktion.
dangraf

Inlägg av dangraf »

Min kompis funderade på att bygga den själv precis om du, men tillslut kom han på att det knapt lönar sig.
Tydligen behöver man lite spolar och en hel del komponenter, så det slutar nog kring 4-500kr för en enhet i enbart materialkostnader.
Jag kommer inte ihåg exakt, men det var något med att ballasten skulle vara avvägd på något sätt. Andra kanske vet bättre. Vi tyckte det var lika bra att köpa en färdig fungearande enhet, så man fick lampan klar det här deceniet.. :D
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Ja, det är trixit

Inlägg av bengt-re »

att bygga själv skulle jag tro. Jag såg en liten färdigbygd ballast som satt till lampan på en mc. Dum som jag var frågade jag aldig killen vart han hade köpt den. Men utveckligen går nog emot lite kompaktare ballaster och som sagt - kostar ballasten 1000 spänn så är det nog knappt lönt att bygga den själv då det verkar lite knepigt att få till samt att man riskerar att döda en lampa för lika mycket pengar om man misslyckas...
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Jag såg en sådan lampa igår någonstans på webben. Om det blir något av detta projekt så får det bli en färdig ballast.

Skall nog ge mig på Luxeon med kanske en max1771. Vet inte riktigt hur det skall kopplas bara.

Vad är det för skillnad mellan Lambertian och en Side-emitting?
Förutom att Lambertian är hälften så dyr? lite sämre ljusflöde (hur mycket)? Är det dumt att snåla med en Lambertian?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Vad tänker du använda för batteri?
Kopplingen jag använde var en step-up, och den fungerar inte om batterispänningen är högre än utspänningen. Jag har för mig att 5V-varianten av Luxeon Star har ett framspänningsfall på på runt 6V.

Jag hjälper dig gärna med schemat om du vill, jag tycker att det är ett intressant projekt!
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Jag har ett 9.6V @ 4.4A batteri i min befintliga lampa. Men det väger en ju en del.
I stort sett som denna.
Bild

Jag är ute efter en mer fältmässig lampa, typ den jag visade innan.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Till den du visade innan gissar jag att man har batterierna på något annat ställe, typ runt höften eller mellan tuberna. Om du ska ha den när du dyker alltså.

Att bygga ett eget batteripack är inte svårt, kanske att få det helt vattentätt dock.
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Mellan tuberna stämmer bra det. Men det är inte aktuellt utan det är bara på handleden jag vill ha den.

hittade 1.2V@900mA för 20 kr st.
5 sådana kanske vore nått? 6V. Borde ju räcka en liten stund.
Jag vet inte hur mycket man förlorar med att köra med 6V och ha ett motstånd. Jämfört med nån annan variant.

EDIT Den vill max ha 6.8V skulle det då funka med en max1771?
Edit 2 Cyr. vad tänkte jag på?? dags att sova nu.
Senast redigerad av Jonaz 21 april 2005, 01:51:43, redigerad totalt 3 gånger.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Med 5st 1.2V 900mAh kan du få antingen 6V (900mAh) eller 4500mAh (1.2V) men inte båda.
Skriv svar