T: Lödning av ytmonterad krets

capcom

Re: T: Lödning av ytmonterad krets

Inlägg av capcom »

tecno skrev:Befarar att ingen vill ta tag i detta = ingen enkel match att få kretsen ditlödd. Hur har du tagit bort originalet?
Det är det jag inte har, det är bara bilden i mitten som är min, dom andra är hittade på webben.

Så min förfrågan verkar dela forumet i två läger, "köp en ny telefon", eller "visst går det att fixa".

Det är ju både deprimerande och upplyftande, visst vore det smidigt att köpa en ny telefon, men då ekonomin inte tillåter det så är renoverings alternativet ett jag är villig att följa så långt det går.

Varmluftslödning? det har jag inte hört nått om måste jag erkänna, hur pass ovanlig är sån utrustning, är det nått som ingen i norra europa sitter på eller finns det folk som har sånt hemma?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Går att fixa som i med mer eller mindre rätt utrustning vls.

En varmluftsstation/hetluftstataion för lödning finns det säkert en del här som äger och det finns att köpa i välsorterade elektronikaffärer eller på nätet som tex Ebay, det första dock normalt bra dyrare än det sista. Det är helt enkelt i princip en hårtork men mycket mindre och med mycket högre utgångstemperatur som det sedan går att reglera både luftflödet och temperaturen på luften.

Swech här på forumet som har butik på nätet har sådana till salu som vad jag hört verkar vara helt ok grejer till ett bra pris, har varit sugen på en själv en tid.

Skulle kunna gå med en varmluftspistol med men bara om den har en smal pip som inte är mycket större än kretsen men det har de normalt inte men varmluftstationerna har och tom mindre.
capcom

Inlägg av capcom »

Jag bumpar min egen tråd istället för att skapa en ny,

Eftersom det verkar hopplöst att hitta nån som kan byta ut den komponent som behöver bytas, så frågar jag efter er expertis när det
gäller att ladda bara batteriet, skulle det vara möjligt? :oops:

Eftersom jag har två st batterier så tänkte jag att det skulle gå att ha ett batteri på laddning medan det andra används i telefonen?

Ett par bilder på iphone 3gs batteri:

Bild Bild
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

det går ju att ladda batteriet med ett nätaggregat enklast.. du ställer den på 4,2V och strömbegränsar till runt 500mA.
capcom

Inlägg av capcom »

Jag gör ett sista försök att nå framgång i min strävan, jag läser tidigare i tråden om ev problem med dosering och applicering av lödpasta på själva kretsen.

Jag bifogar en länk gällande bytet av just en sådan krets.
http://forum.gsmhosting.com/vbb/f631/ip ... w-1210826/

Om jag fixar fram krets och stencil för applicering av lödpasta är det då någon som har varmluftslödningsutrustning
som skulle tänka sig att ta sig an arbetet?
Skriv svar