Signalmodifierare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Syntex

Inlägg av Syntex »

bengt-re skrev:http://groups.msn.com/Elektronikfiler/s ... &PhotoID=1

Det som saknas där är att op- matas med 9V med spänningsreg för att skydda dem och att du får koppla en LMC7660 eller liknande för negativa matningen. Säger inte att det är den enklaste kopplingen, men den kommer att fungera. Observera att oparna måste vara stabila för en gångers förstärkning, men det är många billiga op- kolla dock databladet innan så att det inte blir pinsamt.[/img]
Det ska inte behövas. En LM224 går ju som rail ned till jord både på in- och utgång. Ingångarna får sedvanligt inte avvika mer än 0.3 V från matningsspänning för att inte op-n ska förstöras (bortsett de få op med inbyggda förklampdioder, bl a i Analog Devices OP-xx-serien) och det åtgärdas bäst så, att först ett motstånd på kanske 2-3 kOhm som strömbegränsare, sen 2 schottkydioder som bara
tar 0.3 - 0.4 Volt, från signalen till vardera 9V Vcc och jord, som klampar insignalen om den överskrider matningsspänningens område, under
GND-0.3 V eller över Vcc+0.3 V. Därefter igen ett strömbegränsarmotsånd på några kiloohm till +-ingången på LM224.

Lite overkill, men visar principen...

http://www.circuitcellar.com/library/de ... c99cd3.asp
"the most heavily armored input that is practical. L1 is a ferrite bead to reduce conducted RFI. L1, R1, and the open-circuit capacitance of the TVS help slow down any high- speed transient event until the TVS can turn on. R1 also serves to limit current into the TVS if the input is pulled to a low-impedance source that is of a higher potential than the TVSs standoff voltage.

Bild
Figure 2eThis circuit is grossly expensive on a per I/O basis, but its also extremely rugged.

R2 and C1 form a low-pass filter that will debounce switch contacts and further attenuate transient events. The diodes D1 and D2 prevent the CMOS input from going above VCC or below ground by 0.2 V. D1 and D2 will also provide additional ESD protection.

The circuit shown in Figure 2e is gross overkill for most applications. However, for certain industrial or mission-critical applications, this is the best protection you can have without resorting to optoisolation. Insertion costs, component cost, and board space are the factors to be weighed against ESD protection, overvoltage protection, and debouncing needs."

Förresten, behöver man en negativ spänning, för att allmänt nämna det, inte måste man ha en 7660 eller liknande. Som ofta är dyra. Jag tror att Nationals typ är billigast, ca 20:- på Elfa, har jag för mig. Vilken fyrkantsvågoscillator som helst med några dioder och kondensatorer gör ju samma jobb och ev med mer strömkapacitet än 7660 m fl.
Med en op, en transistor eller t o m en optokopplare? Eller den för ofta
lite för mkt avgudade 555. Åtm billigare än 7660.
Se: http://www.baso.no/content/tech/Negativ ... One555.gif
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

*ler*

Inlägg av bengt-re »

Oki, sant när jag tänker efter. Läste uppgiften utan att tänka närmare på vad vi höll på att styra.

Fast om man har bredbandslambasond så spelar det lite mer roll... Dock antar jag inte att en sån dyr och fin givare sitter på plats i någon vanlig standardmotor och dessutom ligger spänningarna lite anourlunda på dessa så motorelektroniken måste ändå anpassas om man väljer en sådan som sond. Dock har man en fördel i just turbomotorer där man gärna "blaskar ner" motorn rejält med kylbensin att kunna mäta exakt hur mycket överskott man har av bensinen. Åtminstonne kan det vara intressant under en utvecklingsfas för att bestämma sina parametrar för motorstyrningen, därefter kan man ta sina mätvärden och låta spollufttrycket, varvtalet, tempgivaren och trottelgivare stå som ingångsvärden till sin "uppslagstabell" man tar fram under utprovningen. Tråkigt bara att dessa givare är satans dyra, för de kan ge svar som är svåra att få på annat sätt. Visst kan man mäta EGT och uppskatta bränsleöverkottet, men mäta det kan man inte.
JkpgLars

Inlägg av JkpgLars »

Tack för alla svar!
Måste läsa detta i lugn och ro och säkert två gånger för att snappa upp allt
:D

Varför just 0.4 volt? Tja grejen är den att när jag skickar gasen i botten så har jag en piggyback-dator som fejkar lite signaler till bilens ECU för att få mera soppa. I det här läget vill jag ligga lite fett i blandningen men eftersom bilens dator fortfarande befinner sig i closed loop så försöker den magra ut blandningen. Datorerna motverkar varandera! Men om bilens dator enbart ser 0,4 V så håller den sig lugn och fin. Just så funkar min motor iaf.

Hoppas att ni har haft det kul alla ni som uppenbarligen har lagt viss tankemöda på detta - ett stort tack! :) :) :)

Ett komplett kopplingschema vore ju toppen om någon har en bra lösning på mitt problem!
/Lars
Skriv svar