Energimätare med loggfunktion

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
jesse

Re: Energimätare med loggfunktion

Inlägg av jesse »

Tänk bara på att om du ska sända "antalet pulser" t.ex. en gång var femte sekund, så måste du räkna med risken att det kommer in en puls exakt när du ska sända. Är det dåligt programmerat så kan den missa pulsen, eller ännu värre , sända ett helt felaktigt värde (om räknaren t.ex. är 16-bitars och den ska precis slå om till jämnt tal delbart med 256 när sändning sker).

Om du räknar pulser med interrupt så föreslår jag följande inför sändning av data:

Kod: Markera allt

uint16_t puls_counter;
uint16_t data_to_send;

...
// send data
cli(); // stäng av interrupt tillfälligt
data_to_send = puls_counter;
puls_counter = 0;
sei();
// nu har du säkrat värdet i variabeln "data_to_send".
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag håller med om att LDR är långsamma.

Om man inte har nån ljuskänslig diod/transistor i skrotlådan så kan man klippa av locket på en metallkapslad transistor, jag gjorde så när jag byggde en slavblixttrigger för några år sen, fast känsligheten kanske blir för kass för att funka till detta?

Är det nån som lyckats få tillgång till pulsutgången från sin elleverantör?

Edit: I princip skulle man kunna montera in en till elmätare efteråt och använda dess pulsutgång...
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Vet flera som fått tillgång til S0 utgången. Själv skulle det kosta 2500sek för att de skulle komma ut och knipsa om den plomberingen så jag satt upp en till låda precis efter deras mätare och har då egen mätare med S0.

Kostnad 350sek.
Skriv svar