jfri skrev:
Har blivit spekulant på denna bok. För mig verkar de två senaste delarna vara mest användbara. Tycker mig behärka grunderna i assembler. Men skulle vilja fråga om bokens första del också lär oss att använda MPLABs finnesser och funktioner förutom t.ex instruktionsuppsättningar och grundläggande exempel som att blinka lysdioder?
Vilken C kompilator använder man i andra delen? Tar man upp utrymme med att lära ut själva C språket?
Kan den vara värd priset bara för de två sista delarna? Den är lite dyr.
Boken använder Hi-Tech C som numera ägs av Microchip och det finns en gratisversion för fri nedladdning. Bokens appendix visar hur du kommer igång med MPLab projekt för assembler och C och det finns beskrivet i texten hur du använder tidtagningsfunktionen, stimulus och watches.
Den wastear inte en rad på att lära ut C, det förutsätts du kunna eller ha en annan bok till. När du löser uppgifterna förutsätts du ha databladet öppet, boken visar tydligt hur olika hårdvarufunktioner används men innehåller inte en massa redundant information från appnotes eller datablad.
Ja den är lite dyr men täcker allt från PIC16 assembler till CAN och ett RTOS (Pumpkin Salvo) och den är helt inriktad på att tillämpat lära dig lösa saker med PIC genom att läsa boken och lösa uppgifterna. Det är ingen kokbok som serverar klipp-klistra lösningar och den innehåller inte en massa utfyllnadsmaterial.
Den enda nackdelen jag kan se är att den delvis använder lite gammal hårdvara som är dyr på Elfa men allt går att få tag på på Ebay till en mer rimlig kostnad.
Eftersom det är en typisk kursbok så finns den på många universitetsbibliotek om någon vill låna istället för att köpa eller bara bläddra i före ev. köp.