Mikrokontroller för nybörjare

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
jfri

Re: Mikrokontroller för nybörjare

Inlägg av jfri »

tompa74 skrev:>Den enda bok om PIC på Svenska jag känner till är:
Mikrocontrollers : från assembler till RTOS

Denne köpte jag och jag är precis hur korkad som helst, men jag har ändå
lyckats förstå och följa exemplen, utan att ställa en enda fråga på forumet, ÄN så länge! ;)

Rekommenderas.

/ Tompa
Har blivit spekulant på denna bok. För mig verkar de två senaste delarna vara mest användbara. Tycker mig behärka grunderna i assembler. Men skulle vilja fråga om bokens första del också lär oss att använda MPLABs finnesser och funktioner förutom t.ex instruktionsuppsättningar och grundläggande exempel som att blinka lysdioder?
Vilken C kompilator använder man i andra delen? Tar man upp utrymme med att lära ut själva C språket?
Kan den vara värd priset bara för de två sista delarna? Den är lite dyr.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Notera också att Microchip själva har en del material kring hur man använder MPLAB.
"MPLAB® IDE User's Guide" har t.ex dessa inlednande kapitel :
"Chapter 1. What is MPLAB IDE?"
"Chapter 2. A Basic Tutorial for MPLAB IDE"
"Chapter 3. Walk-Through and Detailed Tutorial".

Visst, det färutsätts kanske att man har en *viss* vana vid
att läsa teknisk dokumentation på engelska. Men har man inte
det så kommer man sannolikt att få problem i alla fall...

> Tar man upp utrymme med att lära ut själva C språket?

Det rent grundläggande när det gäller C får man sannolikt hitta
någon annanstans, och det finns ju massor av material kring det.
Eller så lär man sig under resans gång, så att säga.
jfri

Inlägg av jfri »

Jag ser en klar fördel i att kunna läsa något i en (bra) bok framför att läsa det framför en datorskärm. Annars är engelska inget problem för mig. Det som främst intresserar mig i denna bok är avsnitten som behandlar nätverk och RTOS.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Vad har det med saken att göra ? ("Läsa på skärm"...)
jfri

Inlägg av jfri »

Är inte säker på vad du menar. Föredrar bok framför att sitta vid datorn och läsa. Tänkte du på att man kan printa ut filer?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Tja, PDF är PDF. Antingen (om man vet vad man letar efter) så läser
man på skärm. Gäller det lite större "inläsning" så brukar jag printa ut
rellevanta sidor och läsa i soffan/sängen/wherever.

De tre kapitel (1, 2 och 3) som jag nämnde är ca 50 sidor, inget
större problem att printa. Resten av manualen blir mer och mer
specifika detaljer som man kanske inte läser "från pärm till pärm"
utan tar när behovet uppkommer.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

jfri skrev: Har blivit spekulant på denna bok. För mig verkar de två senaste delarna vara mest användbara. Tycker mig behärka grunderna i assembler. Men skulle vilja fråga om bokens första del också lär oss att använda MPLABs finnesser och funktioner förutom t.ex instruktionsuppsättningar och grundläggande exempel som att blinka lysdioder?
Vilken C kompilator använder man i andra delen? Tar man upp utrymme med att lära ut själva C språket?
Boken använder Hi-Tech C som numera ägs av Microchip och det finns en gratisversion för fri nedladdning. Bokens appendix visar hur du kommer igång med MPLab projekt för assembler och C och det finns beskrivet i texten hur du använder tidtagningsfunktionen, stimulus och watches.

Den wastear inte en rad på att lära ut C, det förutsätts du kunna eller ha en annan bok till. När du löser uppgifterna förutsätts du ha databladet öppet, boken visar tydligt hur olika hårdvarufunktioner används men innehåller inte en massa redundant information från appnotes eller datablad.

Ja den är lite dyr men täcker allt från PIC16 assembler till CAN och ett RTOS (Pumpkin Salvo) och den är helt inriktad på att tillämpat lära dig lösa saker med PIC genom att läsa boken och lösa uppgifterna. Det är ingen kokbok som serverar klipp-klistra lösningar och den innehåller inte en massa utfyllnadsmaterial.

Den enda nackdelen jag kan se är att den delvis använder lite gammal hårdvara som är dyr på Elfa men allt går att få tag på på Ebay till en mer rimlig kostnad.

Eftersom det är en typisk kursbok så finns den på många universitetsbibliotek om någon vill låna istället för att köpa eller bara bläddra i före ev. köp.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

jfri skrev:Jag ser en klar fördel i att kunna läsa något i en (bra) bok framför att läsa det framför en datorskärm. Annars är engelska inget problem för mig. Det som främst intresserar mig i denna bok är avsnitten som behandlar nätverk och RTOS.
Där är väl människor olika jag föredrar böcker som inte repeterar befintligt standardmaterial från datablad och liknande, då blir de väldigt tjocka i onödan.

Skall man använda ett datablad väldigt mycket så skriv ut det och låt ringbinda det? Själv kör jag allt som går via PDF numera för att slippa administrera och förvara alla dessa papper.
jfri

Inlägg av jfri »

swesysmgr skrev:
jfri skrev: Har blivit spekulant på denna bok. För mig verkar de två senaste delarna vara mest användbara. Tycker mig behärka grunderna i assembler. Men skulle vilja fråga om bokens första del också lär oss att använda MPLABs finnesser och funktioner förutom t.ex instruktionsuppsättningar och grundläggande exempel som att blinka lysdioder?
Boken använder Hi-Tech C som numera ägs av Microchip och det finns en gratisversion för fri nedladdning. Bokens appendix visar hur du kommer igång med MPLab projekt för assembler och C och det finns beskrivet i texten hur du använder tidtagningsfunktionen, stimulus och watches.

Den wastear inte en rad på att lära ut C, det förutsätts du kunna eller ha en annan bok till. När du löser uppgifterna förutsätts du ha databladet öppet, boken visar tydligt hur olika hårdvarufunktioner används men innehåller inte en massa redundant information från appnotes eller datablad.

Ja den är lite dyr men täcker allt från PIC16 assembler till CAN och ett RTOS (Pumpkin Salvo) och den är helt inriktad på att tillämpat lära dig lösa saker med PIC genom att läsa boken och lösa uppgifterna. Det är ingen kokbok som serverar klipp-klistra lösningar och den innehåller inte en massa utfyllnadsmaterial.

Den enda nackdelen jag kan se är att den delvis använder lite gammal hårdvara som är dyr på Elfa men allt går att få tag på på Ebay till en mer rimlig kostnad.

Eftersom det är en typisk kursbok så finns den på många universitetsbibliotek om någon vill låna istället för att köpa eller bara bläddra i före ev. köp.
När det gäller hårdvaran så ser jag att den första PIC 16F84 som används inte ens är supportad av PICkit 2 som jag använder. Den andra PIC18F458 kostar 90 kr +moms på ELFA. Bok + 18F458 + moms + bussresa för att hämta den sklulle uppgå till cirka 500 kr. Hur opraktiskt blir det att använda t.ex en 18F1320 eller 18F2550 som jag har hemma. Är detta RTOS Salvo något man laddar ner och som finns för alla möjliga PIC kontrollers?
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

16F84 fungerar med min Pickit3 och det är väl en gammal modell så det var underligt att den inte funkar med Pickit 2?

Använda andra modeller går väl bra bara de har samma eller bättre urval av timers, AD-omvandlare m.m. Sodjan eller någon annan expert borde kunna ge ett bra förslag där.

På pumpkins hemsida http://www.pumpkininc.com/ finns en lista över vilka processorer som stödjs och en liteversion för nedladdning.

Jag fick samples av 18f458 från snälla Microchip och boken kan du säkert sälja till någon annan här för 150:- när du jobbat igenom den? :)
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

jfri skrev:När det gäller hårdvaran så ser jag att den första PIC 16F84 som används inte ens är supportad av PICkit 2 som jag använder.
Var tvungen att kolla, det måste vara en missuppfattning, 16f84A är med i listan över enheter som stödjs av Pickit2 här: http://www.microchip.com/stellent/idcpl ... e=en027813

Boken verkar gå att få tag på för 337:- http://www.prisjakt.nu/bok.php?p=1093213
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> det måste vara en missuppfattning,

Varför det ?
PIC16F84 saknas i support listan precis som jfri säger.
Om det nu inte är så att det är 84A som han menar...

> 16f84A är med i listan...

Ja, men det var inte den som nämndes. En massa andra är också
med i listan men det hjälper ju inte F84'an...

För PICkit3 hittar jag ingen "supported devices" lista vid en snabb sökning,
men mycket talar för att F84 inte stöds av den heller. Det var ju väldigt
länge sedan som F84A ersatte F84.

Sen så vill man i alla fall inte hålla på med 16F84/16F84A.
Exakt vad man ska används istället vet i f-n, jag har aldrig sett boken.
Jag skulle rekomendera att man kör de "lessons" som finns still PICkit2,
de är skrivna direkt till den hårdvaran och den processor som följer med.
Det är ju ingen rocket-science direkt.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Boken använder 16F84A, jag skulle ha skrivit ut det tydligare!

Tyvärr har någon slarvat vid författandet av baksidestexten, där står det 16F84 men det är F84A på alla figurer och liknande i boken.

Jag tycker dte är positivt att någon bemödar sig med att skriva en bok av den här typen på Svenska och utan onödigt sidfluffande :tumupp:
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK, det där A't gör en viss skillnad... :-)

Och visst är det bra att det finns böcker, men det är ett
problem att de använder en stendöd processor där vissa
saker som man lär sig inte är rellevanta (idag).
jfri

Inlägg av jfri »

swesysmgr skrev:16F84 fungerar med min Pickit3 och det är väl en gammal modell så det var underligt att den inte funkar med Pickit 2?

Använda andra modeller går väl bra bara de har samma eller bättre urval av timers, AD-omvandlare m.m. Sodjan eller någon annan expert borde kunna ge ett bra förslag där.

På pumpkins hemsida http://www.pumpkininc.com/ finns en lista över vilka processorer som stödjs och en liteversion för nedladdning.

Jag fick samples av 18f458 från snälla Microchip och boken kan du säkert sälja till någon annan här för 150:- när du jobbat igenom den? :)
Också jag har nu begärt samples av 18F458. Det stod någonting om en nominal avgift. Betalade du något sådant och i så fall hur mycket?
Skriv svar