Starta datorn med radio

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Johan
Kontakt:

Inlägg av Johan »

Borde inte "Wake on lan" uttaget på moderkortet gå att använda? Är inte så insatt i hur det fungerar men det borde väl ändå ha nåt med saken att göra.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har förmig att man använder det när ma botar från en server
DragonOrb

Inlägg av DragonOrb »

man kan använda wol (wake on lan) men då kan man bara starta datorn, jag vill kunna stänga av den också !! :D
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Fattar inte riktgti varför man vill fjärrstarta den, men man kan ju använda reläer som styrs av telefonens ringsignaler.
Då kan detn startas när man inte är hemma
DragonOrb

Inlägg av DragonOrb »

janne66 skrev:Fattar inte riktgti varför man vill fjärrstarta den, men man kan ju använda reläer som styrs av telefonens ringsignaler.
Då kan detn startas när man inte är hemma
telefonen ???
göcke

Inlägg av göcke »

hej och tack för att man får vara med i detta forum.
men har inte förståt vitsen med att ha billig radiosändare och motagare för att fjärrstyra något så viktigt som en dator.
det finns ju ingen säkerhet med radio om man inte använder sig av filter.
tänk om rf-signalen slår av datorn just när man har skrivit i en timma och inte har sparat alstret, samt att vad som hellst kan slå av och på datorn.
om det bara är i rummet som man skall styra använd ir
om man vill styra ifrån flera rum använd infraljudsmickar. sådana som man använde i tv-fjärrkontrollens barndom.
båda används med fördel med modulerad bärvåg för ytterligare selektivitet.
Fältan

Inlägg av Fältan »

jag viöll veta hur man kna göra det med telafonen...
Fältan

Inlägg av Fältan »

jag hittade en sida om hur man gör det nu...
brodin

Inlägg av brodin »

Kod: Markera allt

jag tror det är enklast att koppla den till WOL eller WOR kontakten på mobot. Den är ju till för att väcka datorn vid såna tillfällen. Den ska vara jordad hela tiden, sen ska det komma en kort puls på 5v för att sedan återgå till jord. Eller så var det tvärtom. Det är bara att testa lite. Men det bör ju vara en kodad signal så att en annan sändare inte kan starta datorn. Då behöver du nog en µC.
Jag har själv använt kjells mottagare och sändare i ett rätt avancerat PIC projekt. De funkar bra men de måste absolut användas med en kodad signal eftersom de är väldig störningskänsliga! När sändaren inte används så flimrar mottagarens utgång rätt så rejält, men när du väl börjar sända så blir den stabil.
Jag skickar några byte bara för att "öppna" mottagaren, sen börjar jag skicka data. Det funkar bra. Räckvidd på ca 100meter (Utomhus 200m).

Men dom är lätt prisvärda!
VikHe

Inlägg av VikHe »

om man vill ha en telefon att starta en dator tar man bara ut signal från konktakten på telefonen.
Finns en som jordar eller ger 5v kommer inte ihåg, när det ringer.
används för att muta stereon i bilen om man har bil-handsfree :)
Fältan

Inlägg av Fältan »

Skriv svar