Styr skaker via hjärnan
Ja just det, jag såg oxo ett program, där en kille hade en hjälm på huvudet med en kamera som via massa elektronik var kopplad med elektroder på vissa ställen på huvudet som hade hand om synen/balansen. Och testet gick ut på att han skulle gå en hinderbarna i labbet med förbundna ögon & fanskapet klarade det galant!.
OBS det var ingen tecknad disney film, utan nått riktigt vetenskapsprogram!.
OBS det var ingen tecknad disney film, utan nått riktigt vetenskapsprogram!.
För er som är intresserade av det här så kan jag rekomendera Elektronikingenjör med inriktning mot medicinteknik i Umeå. På en av de första kurserna på medicinsidan så labbade vi på varandra och mätte lite EMG & EKG samt testade lite Spirometri. Vad jag har förstått så behöver inte en EMG-uppkoppling bli så avancerad. En diff.förstärkare med CMRR>100dB, nått sätt att isolera mätobjektet (isolertrafo el optokopplare) & några filter. Se bara till att ha bra kontakt mellan hud och elektroder så ska det nog gå fint =)
För övrigt så blir den integrerade EMG-signalen direkt proportionell mot kraften från muskelen som nerven stimulerar. EEG däremot är lite svårare. Det blir betydligt fler elektroder att hålla reda på och det är lite mer noggrant var man placerar dem. Dessutom så är kontaktgelen/pastan inte alls så rolig att ha i håret =)
För övrigt så blir den integrerade EMG-signalen direkt proportionell mot kraften från muskelen som nerven stimulerar. EEG däremot är lite svårare. Det blir betydligt fler elektroder att hålla reda på och det är lite mer noggrant var man placerar dem. Dessutom så är kontaktgelen/pastan inte alls så rolig att ha i håret =)
BrainAthlon, som använder OpenEEG's modularinterface verkar ju lite coolt, kolla in filmen!
Undrars hur/vad man ska tänka för att något ska hända.
Undrars hur/vad man ska tänka för att något ska hända.