Styr skaker via hjärnan

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Ja just det, jag såg oxo ett program, där en kille hade en hjälm på huvudet med en kamera som via massa elektronik var kopplad med elektroder på vissa ställen på huvudet som hade hand om synen/balansen. Och testet gick ut på att han skulle gå en hinderbarna i labbet med förbundna ögon & fanskapet klarade det galant!.
OBS det var ingen tecknad disney film, utan nått riktigt vetenskapsprogram!.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

men hur visste han vart han skulle gå?? va de signalerna som gjorde det eller :roll:
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Har det inte gjorts kamera-implantat som skickar bilder direkt till syn-nerven?

Eller var det i något scifi-film jag såg det? :D
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Alltså , han skulle bara gå frammåt men han vek av vid hindrerna omedvetet, som kameran hade upptäckt!.
Mer än så vet jag inte, & kan man hjärntvätta folk så som religösa grupper så kan man nog fan lura nerverna med lite strömm!. 8)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det är väll enkelt att fejka...
Kameran upptäcker ett hinder så skickar den en stöt på varje sida av huvudet... en för sväng vänster, en för sväng höger...
Det räcker ju med att man kan känna det...
Hur vet man att han gör det omedvetet?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Nä visst, men det såg så jävla avancerat ut så jag har svårt å tänka mig att di hade fejkat skiten & gjort ett vetenskapsprogam av det!.
Men men man vet ju aldrig fören man har provat!.
Fricke

Inlägg av Fricke »

För er som är intresserade av det här så kan jag rekomendera Elektronikingenjör med inriktning mot medicinteknik i Umeå. På en av de första kurserna på medicinsidan så labbade vi på varandra och mätte lite EMG & EKG samt testade lite Spirometri. Vad jag har förstått så behöver inte en EMG-uppkoppling bli så avancerad. En diff.förstärkare med CMRR>100dB, nått sätt att isolera mätobjektet (isolertrafo el optokopplare) & några filter. Se bara till att ha bra kontakt mellan hud och elektroder så ska det nog gå fint =)
För övrigt så blir den integrerade EMG-signalen direkt proportionell mot kraften från muskelen som nerven stimulerar. EEG däremot är lite svårare. Det blir betydligt fler elektroder att hålla reda på och det är lite mer noggrant var man placerar dem. Dessutom så är kontaktgelen/pastan inte alls så rolig att ha i håret =)
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

BrainAthlon, som använder OpenEEG's modularinterface verkar ju lite coolt, kolla in filmen!
Undrars hur/vad man ska tänka för att något ska hända.
Användarvisningsbild
Nutrino

Inlägg av Nutrino »

Det var ett program på vetenskapsmagasinet om en liten tjej som hade fått ett konstgjort öra. De opererade in en processor som de kopplade den till nervbanorna i örat. Som var kopplad till en microfon.LÄNK
Skriv svar