Rökövervakning
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Känsliga förstärkare..
Men tar du en med inbyggd förstärkare slipper du uV-förstärkare med alla problem dessa kan ge.
Här kommer lite uppdateringar och bilder, det vet jag att ni gillar 
PT100 givare.. bra att dem är i rostfria rör. Men jag skulle ju behöva ha åtminstone den ena spetsig. Vilken är den bästa lösningen här?
Ytterligare ett rör utanpå som är spetsigt?
Kabeln.. är ett litet problem, kan man isolera den på något sätt så att den inte smälter runt 100C??
Tack till salle för givarna..

PT100 givare.. bra att dem är i rostfria rör. Men jag skulle ju behöva ha åtminstone den ena spetsig. Vilken är den bästa lösningen här?
Ytterligare ett rör utanpå som är spetsigt?
Kabeln.. är ett litet problem, kan man isolera den på något sätt så att den inte smälter runt 100C??
Tack till salle för givarna..

- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Dubbla rör..
Ger nog väl mycket seghet. När det gäller kablar så finns det brandlarm och bastukakabel eller i värsta fall strykjärnskabel som tål höga temperaturer. RTF tål också enling märkningen 100 grader, men i praktiken lite till utan att ge upp. Elfa har siliconkabel som tål 180 grader: 55-566-18
Jo det blir nog lite väl segt med dubbla rör...
Ser ut som om det är något liknande elfas kabel som sitter på här..
Bara att prova med en tändare antar jag...
Återkommer med resultat..
Under tiden skulle det vara bra om någon hade nåt bra förslag på
hur jag ska få in temperaturen i microdatorn.. är inte så säker på analogtekniken tyvärr. men det finns ju andra som är väldigt duktiga här!
Ser ut som om det är något liknande elfas kabel som sitter på här..
Bara att prova med en tändare antar jag...
Återkommer med resultat..
Under tiden skulle det vara bra om någon hade nåt bra förslag på
hur jag ska få in temperaturen i microdatorn.. är inte så säker på analogtekniken tyvärr. men det finns ju andra som är väldigt duktiga här!
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ja, det är ofta det enklaste..
Problemet är ofta att få till mekaniken och givarna på ett bra sätt. Att processa givarsignaler är "bara elektronik"
Okay här kommer lite fler frågor!
Mätteknik:
Tänkte ha givarna ute i röken och lcd,microdator mm inne.
sträckan är ca 10 meter.. påverkar kabelresistansen PT100 mätvärdet mycket? Borde väl gå att bygga bort?
Skulle en wheatstonebrygga fungera tillsammans exemplet nedan?
Har ju inte någon inbyggd A/D i 8515..
http://www.atmel.com/dyn/resources/prod ... oc0942.pdf
LCD: Vettigt pris?
http://www.tradera.com/auction/aid_13074862
Mätteknik:
Tänkte ha givarna ute i röken och lcd,microdator mm inne.
sträckan är ca 10 meter.. påverkar kabelresistansen PT100 mätvärdet mycket? Borde väl gå att bygga bort?
Skulle en wheatstonebrygga fungera tillsammans exemplet nedan?
Har ju inte någon inbyggd A/D i 8515..
http://www.atmel.com/dyn/resources/prod ... oc0942.pdf
LCD: Vettigt pris?
http://www.tradera.com/auction/aid_13074862
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Brygga är oki
För ett av problemen är att kabelresistansen ändras med temperaturen, så det blir till att kompensera för detta, bästa lösningen är som du var inne på att göra en brygga där du har likadana kablar dragna samma väg till bryggan. En annan lösning är att om man kan hålla kablarna korta att man gör som strutsen och bortser ifrån problemet och kalibrerar systmet ändå och ser glad ut. Hur stort felet blir beror på kabellängd och hur mycket kabeltemperaturen ändras. För ett permanent ickefäranderligt fel går ju att trimma bort i kalibreringen - ingen ISO9000 lösning kanske, men men.
Är dina intentioner att använda komparatorn som just en komparator eller tänker du konstruera en A/D-omvandlare av den?De_Ville skrev:Bengt.. det var precis det jag tänkte göra, kalibrera å dra kablarna sedan.
Litet problem.. har ju bara 1 analog komparator i 8515.. men 2 mätvärden.
vad tror ni om att switcha mellan givarna? Borde väl gå att dra ett relä mha en av utgångarna? Så att jag kan välja vilken givare jag vill läsa av?
Om du väljer det senare borde det vara lättare att välja en annan uC med inbyggda A/D-omvandlare, som det nämnts tidigare.