Orsaken till att man sätter fuktspärren på insidan är för att förhindra nedfuktning av isoleringen.
Mekaniken bakom detta är vattenångans ångtryck.
Vid högre temperatur högre ångtryck.
Ångtrycket är nästan alltid högre inomhus än utomhus, och tryck vill utjämna sig.
Varken den relativa fuktigheten eller den absoluta fuktigheten spelar nån roll egentligen.
Dock är den absoluta fuktigheten högre vid högre temperatur.
Kort sagt, ångtrycket kan vara högre inomhus trots att den relativa fuktigheten är lägre inne än ute.
Det enda sättet att får reda på förhållanden är att rita in siffrorna på ett mollier-diagram (eller räkna fram det)
Förvaring av bilsimulator utomhus = Möjligt? (kondens osv)
Re: Förvaring av bilsimulator utomhus = Möjligt? (kondens os
Menar du att du kan ha ett omvänt förhållande mellan ångtryck och absolut fuktighet? Det har jag svårt att tro. Även om jag inte hittar någon omräkning just nu.
Re: Förvaring av bilsimulator utomhus = Möjligt? (kondens os
Nej naturligtvis inte, förmodligen lite dunkelt förklarat, ångtrycket följer den absoluta fuktigheten, dvs luftens absoluta vatteninnehåll.
Den relativa fuktigheten, dvs det vi kan mäta är egentligen förhållandet mellan det gällande vatteninnehållet och det vid samma torra temperatur maximala vatteninnehållet.
Vid en viss temperatur kan luften maximalt uppta säg 3g Vatten per kg torr luft, om luftfuktigheten då är 50% så innehåller luften 1.5g vatten.
Om man då höjer temperaturen men låter vatteninnehållet vara konstant 1,5g sjunker luftfuktigheten, då luften kan bära mer vatten vid högre temperatur.
Det omvända gäller om man sänker temperaturen, eftersom luftens förmåga att uppta vatten sjunker vid sjunkande temperatur så ökar luftfuktigheten.
Detta sker tills dess att att man når daggpunkten, dvs man har sänkt temperaturen så mycket att luften inte kan bära den mängd vatten (i det här fallet 1,5g), varvid kondens och fuktutfällning sker.
Vattenångans partialtryck följer dels luftens temperatur och dels lufttrycket, vilket innebär rent praktiskt att vid säg +20C och 50%rh är trycket och vatteninnehållet betydligt högre än vid +5C och 90%rH
Vatteninnehållet vid +20/50% är ungefär 0,008kg/kg och daggpunkten ca +10C, vid +5/90% är motsvarande siffror 0,0055kg/kg och daggpunkt +4C.
Den relativa fuktigheten, dvs det vi kan mäta är egentligen förhållandet mellan det gällande vatteninnehållet och det vid samma torra temperatur maximala vatteninnehållet.
Vid en viss temperatur kan luften maximalt uppta säg 3g Vatten per kg torr luft, om luftfuktigheten då är 50% så innehåller luften 1.5g vatten.
Om man då höjer temperaturen men låter vatteninnehållet vara konstant 1,5g sjunker luftfuktigheten, då luften kan bära mer vatten vid högre temperatur.
Det omvända gäller om man sänker temperaturen, eftersom luftens förmåga att uppta vatten sjunker vid sjunkande temperatur så ökar luftfuktigheten.
Detta sker tills dess att att man når daggpunkten, dvs man har sänkt temperaturen så mycket att luften inte kan bära den mängd vatten (i det här fallet 1,5g), varvid kondens och fuktutfällning sker.
Vattenångans partialtryck följer dels luftens temperatur och dels lufttrycket, vilket innebär rent praktiskt att vid säg +20C och 50%rh är trycket och vatteninnehållet betydligt högre än vid +5C och 90%rH
Vatteninnehållet vid +20/50% är ungefär 0,008kg/kg och daggpunkten ca +10C, vid +5/90% är motsvarande siffror 0,0055kg/kg och daggpunkt +4C.
Re: Förvaring av bilsimulator utomhus = Möjligt? (kondens os
Då håller jag med dig. Det var den här meningen "Varken den relativa fuktigheten eller den absoluta fuktigheten spelar nån roll egentligen." jag reagerade på.
Re: Förvaring av bilsimulator utomhus = Möjligt? (kondens os
säter:För att simulera en bil?
Troligen för att man gillar att spela bilspel med riktig inlevelse 

