ljud från tv/dator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Samt även uppeldade grafik- och ljudkort i datorn.

Hmm... jag har ju ojordat överallt här. Den enda jorden som finns i mitt system är den som blir genom antennsladden till teven. Kanske ska fixa en såndär galvanisk avskiljare till antennkabeln...
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Jag hade samma problem, att jag inte kunde köra med datorn jordad utan att få brum i stereon och vita breda ränder på TVn. (Datorn är såklart kopplad till stereon och TVn, och jag bor i lägenhet med centralantenn a la UPC.)

Jag tänkte köpa två antenntrafos från ELFA, men sen hittade jag denna länk:

http://documents.epanorama.net/document ... lding.html

följde instruktionerna där och byggde denna:

Bild

Bild

Det hela är faktiskt väldigt enkelt: en toroidkärna som jag hittade i ett gammalt datornätaggregat och två (olikfärgade) isolerade enkelledare som jag tvinnade ihop och trädde 2-3 varv genom kärnan. Det hela fick som synes plats inuti kontaktdonet.

Tänk på att det ska kopplas som en trafo, d.v.s. båda ändarna av samma tråd till samma kontaktdon.

Resultat: inget brum i stereon, inga linjer på TVn - möjligen *något* sämre bild på TV4, men så pass liten skillnad att jag inte är säker.

Bild

Arvid
Krawk

Inlägg av Krawk »

I min förra lägenhet använde jag varianten med två kondensatorer som även syns i den länken.
Funkade bra men skapade störningar på z-tv som redan innan hade dålig bild (låg signal?). Provade med lite olika värden på kondensatorerna och det gjorde skillna men orkade aldrig experimentera färdigt och hitta det perfekta värdet...
Skriv svar