DC-DC omvandlare? Finns det någonstans man kan läsa om dem?? Med grunderna menade jag att jag kan ohms lag och kan koppla ihop dioder och motstånd. Även kondensatorer och lite hur det fungerar?
Vad kul att det är många som är så optimistiska , jag hade ju tänkt mig att ni kunde stötta mig lite iaf.
DC-DC-omvandlare kan du nog läsa om i detalj något år in på en högskoleutbildning i elektronik
För att ens ha en chans att förstå hur de fungerar måste du ha lite mer koll än ohm lag. En bra start är att läs på om induktiva och kapacitiva komponenter.
Det är bara att inse att vissa saker är inte enkla ... Det som det handlar om i sista änden är hur mycket tid du måst lägga ner på att lära dig allting. Men om det finns färdiga scheman från någon som redan gått på högskolan i 4 år så blir det ju mycket enklare. Folk här på forumet är i allmänhet väldigt hjälpsamma och tonen är nästan alltid trevlig. Men är en sak svår, så är den det.
Jag menar till det switchande power supply, som man behöver bygga! Alltså PWM är en pulsbreddsmodulator, man kan ju ansluta transistorer efter den. Men nu till en ny fråga.
Om jag har 12 V Inström till en transistor som har en resistans på 0.003 ohm då bör jag väl få en ström på 12/0.003= 4000 A. Alltså många parallella transistorer för att klara strömmen. Då borde jag väl med ett motstånd som spänningsdelare på 1 ohm ha en spänning på 4000 * 1 = 4000 Volt Switchad ström som kan transformeras ner till 12 Volt. Eller har jag fel på något sätt?? Men jag räknar ju med Ohms Lag
U = I * R
I = U/R
R= U/I