Medelstor teslaspole (med gnistgap)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Re: Medelstor teslaspole (med gnistgap)

Inlägg av Sparkz »

tesladude skrev:Projektet har stått i garaget ett bra tag.
Sen runt 2002-2003 nån gång? Vill minnas att jag såg en spole byggd helt i plexi på mailinglistan på pupman.com nån gång då. På den tiden när man var nybliven högspänningsfanatiker och orkade läsa 50 mail om dan... Men det är ju kul att få se fortsättningen då! (Om det nu är samma spole)

:tumupp: :tumupp: :tumupp:
voltmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 8 oktober 2010, 15:30:31

Re: Medelstor teslaspole (med gnistgap)

Inlägg av voltmannen »

Helt korrekt ! Kul att du kom ihåg.

Det blev andra prioriteter och hade inte pengar/tid att färdiställa. Bygga teslacoil helt i Lexan och nylonskruv är inte så billigt hehe.
Sen hade jag inte tillgång till nån verkstad längre. Har gjort allt efter det med enklare handverktyg. Inte lika kul :P

Enda jag fick billigt var koppartråden för den fick jag gratis av ett företag. Linda själva spolen var dock ganska tålamodskrävande.
Blir väl "first light" om ungefär två veckor förhoppningsvis. Har slagit ner ett 22mm:s kopparör 1,5 meter ner i trädgårn som jord också.
Väntar bara på generatorn nu.
voltmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 8 oktober 2010, 15:30:31

Re: Medelstor teslaspole (med gnistgap)

Inlägg av voltmannen »

Testar gnistgapet lite.
Frågan är om det är för mycket luftflöde ? Vet att det kan bli sämre ifall det är för mycket eller för lite.
Antar att det är en såndär grej man får testa sen när man kör den med kondensatorn och teslaspolen.

http://www.youtube.com/watch?v=HWh7Bbv2MRQ
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Re: Medelstor teslaspole (med gnistgap)

Inlägg av Sparkz »

Minnet är konstigt, med tanke på vad som fastnar och inte... Men den här var inte så svår, svenska coilers är lätträknade, och dessutom ett snyggt bygge...
Tror inte det är för mycket luft iaf, det blir mycket kraftigare ljusbåge när du laddar ur kondensatorn genom gapet. Du kanske till och med behöver bygga nån form av tratt som koncentrerar luftflödet till gapet. Jag har inte använt ett enkelt gap, så jag vet inte hur mycket som behövs. På den lilla spolen har jag delat, den typen som brukar kallas RQ-gap. Och på den stora ett enkelt med ihåliga elektroder kopplade till en dammsugarmotor.
Bild
Det har lite svårt att släcka ibland, men då matar jag den med 6 MOTs i serie, nånstans runt 13kV och 500mA...
voltmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 8 oktober 2010, 15:30:31

Re: Medelstor teslaspole (med gnistgap)

Inlägg av voltmannen »

Skysst gnistgap. Den typen verkar väldigt effektiv vid högre effekter, speciellt då det är så omständigt att tillverka en roterande historia.

6,5Kw, trevligt ! :D
Har du mer info på din Teslaspole, kanske har nån tråd här i forumet t.om. ?

Får se hur högt mitt gnistgap håller för, förhoppningsvis en bit över 1Kw iaf. Annars får jag bygga nått liknande du gjort.
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Re: Medelstor teslaspole (med gnistgap)

Inlägg av Sparkz »

Jag hittade min gamla tråd: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 7&p=104444 Filmerna funkar inte längre, ska se om jag hittar dem och kanske slänga upp dem på YT.
Det var alltså nästan 5 år sen! :shock: Börjar nog bli dags att damma av den igen...
Gapet fungerade bättre på tryckluft ja... Undrar om man skulle få bättre flöde med dammsugare om man använde grövre kopparrör än 18 mm?

Hittade filmerna i en mapp, men det är inte mycket att se. Typ 5 sekunder långa, ljusbåge i totalmörker utan storleksreferens, ljudet är bara sprak från en totalt överstyrd mic...
voltmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 8 oktober 2010, 15:30:31

Re: Medelstor teslaspole (med gnistgap)

Inlägg av voltmannen »

Ja tryckluften verkade göra stor skillnad, riktigt feta streamers !
Tycket du får montera ihop den igen och göra en ny video. :)
Passar väl utmärkt nu till Halloween haha.

Tror man kan få lite bättre flöde med grövre kopparrör, plus mer yta att sprida värmen på.
voltmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 8 oktober 2010, 15:30:31

Re: Medelstor teslaspole (med gnistgap)

Inlägg av voltmannen »

First light idag.. generatorn vart försenad så körde ändå.

I videon börjar jag från 80volt med vridtrafon och vrider upp till runt 240volt till slutet.
Har inte ställt in så noga ännu då programmet sa att varv 7-8 skulle vara rätt men det var istället runt varv 5 ! Hur kunde det vara så fel.. Ska trimma in den lite noggrannare nån annan helg. Blir lite svårt just nu då jag designat fästena och hålen för yttre varven.

Aja nöjd iaf :)

Bild från montering.

Bild

Video på youtube, tyvärr dålig kvalite av nån anledning.

http://www.youtube.com/watch?v=Kaxe1U1Yclg
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3755
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Medelstor teslaspole (med gnistgap)

Inlägg av LaRdA »

Tjusigt, blir sugen på att fixa iordning min DRSSTC som har blivit stående flera år. :D
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Medelstor teslaspole (med gnistgap)

Inlägg av Walle »

Vackert! :D

Blir också sugen på att ta tag i mitt projekt! :) Men först måste nya lokalen inredas..
voltmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 8 oktober 2010, 15:30:31

Re: Medelstor teslaspole (med gnistgap)

Inlägg av voltmannen »

Ja gör det ! Mer blixtrar åt folket :D

Här är en annan video, provade vimeo. Den brukar ge bättre kvalite ibland.
http://vimeo.com/16140546

Har en annan kraftfullare transformator jag vill prova sen men den kräver strömbegränsning av nått slag.
Funderar på att använda en eller fler MOT:s till det, måste bara hitta lite ugnar att länsa först hehe.
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Re: Medelstor teslaspole (med gnistgap)

Inlägg av Sparkz »

Äntligen får vi väl säga då! :bravo:
Gapet verkar ju klara sig bra, låter jämnt och fint. Blir det varmt?

Vad jag minns så stämde det aldrig helt med antal primärvarv, men jag brukade nog hamna max 2 varv ifrån. Du har iofs gapet och kondensatorn en bit bort, så du har en del induktans i kablarna också. Jag försökte alltid göra primärkretsen så kort som möjligt.
(Jag måste ta mig i kragen snart, tråkigt att behöva prata om mina spolar i imperfekt...)
voltmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 8 oktober 2010, 15:30:31

Re: Medelstor teslaspole (med gnistgap)

Inlägg av voltmannen »

:) Tack

Har bara kört kortare stunder så vet inte hur varmt det blir. Elektroderna ser dock ut att klara sig fint, inga förslitningar syns.
Du har en bra poäng med att hålla kablarna korta, läste att det kan ge problem och minskad prestanda.

Kommer korta ner dom till minimum så kanske jag kan få fler varv på primären och inte behöver göra om fästena etc.
Ska även prova med att sänka sekundären lite neråt då jag tror den klarar lite starkare "koppling" (eller vad det heter) och få ut lite starkare blixtrar.

Så nästa video om kanske en till två veckor (måste ge föräldrarna lite sinnesro imellan haha) ska den vara "perfekt" intrimmad. Max teoretisk blixtlängd är tydligen 96cm vid min effekt. Det är utan förluster så dom blir nog inte så långa men ändå. Lite till borde jag kunna klämma ut.
voltmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 8 oktober 2010, 15:30:31

Re: Medelstor teslaspole (med gnistgap)

Inlägg av voltmannen »

Hopp, då var det dags att ta plocka fram grejorna igen. Impulsköpte en ny neontransformator, inte så billig men men... Inte orkat fixa nån ballast till den andra trafon.

Projekt upgraderingar.

*10Kv 100ma(130ma??) NST. [Check]
*Två Maxwell 35Kv 30nF pulskondingar. (istället för 1) [Check]
*Löda två extra varistorer på filtret för att passa nya inspänningen. [check]
*Köra in hela rasket förutom NST under spolen så man slipper ha allt brevid på golvet [Pågående]
*Skaffa större topload [Pågående]

Lite osäker på om den ger 100ma eller 130ma. Vad man kan läsa på tillverkarens hemsida står det
Rating 10Kv/100ma - Max short curcuit current 130ma.
Jag undrar vad man ska räkna på då ?
Tung kloss iaf, 20Kg.

Nu har jag sågat och fixat så grejorna fick plats under.
Hittat möjlig källa till billig större topload. Clasohlson har dekorationsklot i metall (kromade) som kanske kan funka..

*edit* la till några grejor igen. (1 Sept 13:29)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Re: Medelstor teslaspole (med gnistgap)

Inlägg av Sparkz »

Du kan ju mäta utströmmen. Se bara till att mätaren är isolerad från allt annat. (Och kanske inte välja den dyraste du hittar...)
Skriv svar