Ombyggnad av Elbil för barn...
Re: Ombyggnad av Elbil för barn...
Hehe, rätt nice att göra donuts med en såndär. =)
Frågan är, med gummihjul och stel axel, kommer det gå att styra då? Risken är ju att den bara tuggar på rätt fram...
Frågan är, med gummihjul och stel axel, kommer det gå att styra då? Risken är ju att den bara tuggar på rätt fram...
Jo, det är ju risken, men det får vi ta då i så fall. Kanske blir tillräckligt bra att bara gå över till gummihjul så att vi inte behöver stel axel. Tyvärr ligger projektet lite på is för tillfället, men jag kommer bevaka detta bygge med intresse!
Alternativt så kan man ju bygga sin egen diff om man är sugen: http://rsb.se/arena/showthread.php?t=45777
Alternativt så kan man ju bygga sin egen diff om man är sugen: http://rsb.se/arena/showthread.php?t=45777
> Jag ville stoppa en sånhär *länk* i lillans traktor, men då sa frugan stopp...
6800W! Tur att det finns mammor som vet var gränsen går!
Du behöver kanske inte ha en pot i gaspedalen. Du kan låta pwm:n rampa upp sakta och stanna på ett förinställt värde (lagom långsamt framåt, vilket kan regleras med en pot nånstans). När man släpper upp pedalen bör den däremot rampa ner ganska snabbt.
6800W! Tur att det finns mammor som vet var gränsen går!
Du behöver kanske inte ha en pot i gaspedalen. Du kan låta pwm:n rampa upp sakta och stanna på ett förinställt värde (lagom långsamt framåt, vilket kan regleras med en pot nånstans). När man släpper upp pedalen bör den däremot rampa ner ganska snabbt.
Jag löste gaspedalsproblemet i min sons elbil, när jag konverterade den till pwm, genom att slakta pedalstället till en gammal pc-ratt.
Då fick jag allt på köpet, pedal, fjäder potentiometer. Jag tog helt enkelt och satte medallblad i sticksågen och sågade ut pedalen från undersidan...
Kan ju vara ett tips, borde väl gå att få tag på rätt billiga pedalställ?
Då fick jag allt på köpet, pedal, fjäder potentiometer. Jag tog helt enkelt och satte medallblad i sticksågen och sågade ut pedalen från undersidan...

Kan ju vara ett tips, borde väl gå att få tag på rätt billiga pedalställ?
Kan vara en tanke... Jag är mest inne på idén att bara sätta dit en RC-koppling som korstluter ett effektmotstånd, motståndet sätter jag i serie med motorn. Vill jag lyxa tar jag den H-brygga jag redan köpt och låter den inbyggda funktionen för upprampning göra jobbet, går att ställa från 1-5sek. från 0-100% (separata inställningar för både upp- och nerrampning
)
Det som jag måste lösa i vilket fall är en säkerhetslogik som förhindrar att motorn växlar håll om barnet ändrar växel från fram till back
Förutsättningarna här är att "OM GAS=PÅ IGNORERA VÄXELSPAK".
Tips på enkelt och gratis logiksimuleringsprogram önskas!

Det som jag måste lösa i vilket fall är en säkerhetslogik som förhindrar att motorn växlar håll om barnet ändrar växel från fram till back

Tips på enkelt och gratis logiksimuleringsprogram önskas!

"OM GAS=PÅ IGNORERA VÄXELSPAK" om man av misstag byter riktning på växelspaken, fortsätter köra framåt. släpper på gasen en millisekund och gasar igen så blir det tvärvändning! Det kanske ska finnas en fördröjning mellan fram och back , helt enkelt (en viss tids stillastående).