Bygga CNC 5-axlig skumskärare, tankar och ideer.
Re: Bygga CNC 5-axlig skumskärare, tankar och ideer.
Varmtrådsskärning skulle jag köra på då. Finns väl en FoamCut app. till LazyCam?
5-axlig CO2-laser. Dyrt och krångligt med optiken. CAM kan jag inte komma på något till rimligt pris.
5-axlig 808nm-laser. Enklare med optiken men annars samma problem med CAM där.
Mitt förslag är nog att du använder LazyCam kombinerat med en 808nm laser. Alltså använda lasern som skärtråd och då har du inte problemet med att göra hål.
5-axlig CO2-laser. Dyrt och krångligt med optiken. CAM kan jag inte komma på något till rimligt pris.
5-axlig 808nm-laser. Enklare med optiken men annars samma problem med CAM där.
Mitt förslag är nog att du använder LazyCam kombinerat med en 808nm laser. Alltså använda lasern som skärtråd och då har du inte problemet med att göra hål.
Så vilket bli ditt slutgiltiga förslag
Enligt första raden (varmtråd) eller sista raden (laser)? Det är visserligen valtider men du behöver ju inte agera partiledare 

HAHA! Skyller på att jag var dödstrött men ville bidra för det var så intressant. Min kämpande lilla minoritetsregering beslutar sig för sista förslaget 

Här har vi ju nåt som liknar det jag vill ha:
Men det verkar som att den har en fast skärvinkel men kan ändra snittets riktning. Vi behöver kunna ändra vinkeln dynamiskt, dvs 5-axligt. Det är ju i alla fall ett bevis på att det går utmärkt att skära i alla fall nån sorts skumplast med laser.
Men det verkar som att den har en fast skärvinkel men kan ändra snittets riktning. Vi behöver kunna ändra vinkeln dynamiskt, dvs 5-axligt. Det är ju i alla fall ett bevis på att det går utmärkt att skära i alla fall nån sorts skumplast med laser.
Det såg ut att gå förbaskat fint att skära med varmtråd, enl. Youtubefilmen.
Nu var det ju inte Frigolit du skulle skära, utan Polyeten, undrar om det fungerar lika fint?
Borde väl gå att bygga en varmtrådsmaskin enl. samma princip som en 4-axlig trådgnist?
Är det ett måste att tätningen är sluten?
Om inte, kan man skippa starthålet.
Å andra sidan, är varmtråden tillräckligt tjock kan man nog "sticka" igenom tråden kall.
Intressant projekt.
Nu var det ju inte Frigolit du skulle skära, utan Polyeten, undrar om det fungerar lika fint?
Borde väl gå att bygga en varmtrådsmaskin enl. samma princip som en 4-axlig trådgnist?
Är det ett måste att tätningen är sluten?
Om inte, kan man skippa starthålet.
Å andra sidan, är varmtråden tillräckligt tjock kan man nog "sticka" igenom tråden kall.
Intressant projekt.

Hur tjockt är materialet förresten? Är det för tunt så är nog laser bättre än varmtråd.
bland dom första raderna:
Tätningarna är i 10mm tjockt cellpolyeten
Du ska ha en oscillerande kniv. När jag jobbade på Signcom så sålde vi maskiner som skar ut tex. kartonger, gummimattor, packningar mm. Då var det kniv som gällde. Finns lite olika typer där kniven vrider sig av sig själv och såna där kniven är motorstyrd.
Hittade en film på kartongmaskinen:
Hittade en film på kartongmaskinen:
Kolla här det borde väl lösa problemen.... eller
http://www.youtube.com/watch?v=euo8IKf2 ... re=related
Chrille
http://www.youtube.com/watch?v=euo8IKf2 ... re=related
Chrille
Materialet är alltså mer som skumgummi än frigolit. Typ lyxigt liggunderlag fast ändå lite styvare/tätare.
Att fräsa ut bitarna är nog inte aktuellt även om det eventuellt skulle gå att fräsa i materialet. Tar för lång tid och går inte att få tillräckligt snäva innerradier.
Här är en bild på hur formen, i princip, ska se ut. Är det någon som vågar ge sig på att gissa, mellan tummen och pekfingret, vad en laserskärare på 1500x100mm skulle kosta bara i material? Då det inte blir så stora krafter på grejjerna tänker jag mig att det går bra att bygga i standardaluminiumprofiler, nån enklare glidlagring (Drylin?) och kulskruvar. Jag får nog börja stolpa upp en inköpslista om jag ska få nån vettig kalkyl antar jag...
Edit: Skissade lite bättre:
Att fräsa ut bitarna är nog inte aktuellt även om det eventuellt skulle gå att fräsa i materialet. Tar för lång tid och går inte att få tillräckligt snäva innerradier.
Här är en bild på hur formen, i princip, ska se ut. Är det någon som vågar ge sig på att gissa, mellan tummen och pekfingret, vad en laserskärare på 1500x100mm skulle kosta bara i material? Då det inte blir så stora krafter på grejjerna tänker jag mig att det går bra att bygga i standardaluminiumprofiler, nån enklare glidlagring (Drylin?) och kulskruvar. Jag får nog börja stolpa upp en inköpslista om jag ska få nån vettig kalkyl antar jag...
Edit: Skissade lite bättre:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Svarar på min egen fråga om vad materialet kostar efter att ha funderat lite mer. Jag har rationaliserat bort z-azeln...
- benämning Förklaring antal pris delsumma
Aluminiumprofil 45x90 JB 6 354 2124
Fästelement 50 2 100
Linjärskena Igus 4 785 3140
Linjärvagnar Igus 3 500 1500
Mekanik 10 500 5000
Kulskruv + mutter ebay 4 350 1400
Drivare Gecko 1 2100 2100
Motorer JB 5 300 1500
Nätagg JB 1 500 500
Laser ebay 1 2000 2000
Övrigt 10 100 1000
Summa 20364
kuggremsdrift? (säkert billigare och fullt fungerande vid dessa låga krafter)
Hur många kommer ni att serietillverka? Kanske borde ni titta på riktiga formverktyg och gjuter skumgummit själva om det går.
Ajt, ska kolla på kuggrem. Minns en kille på maskinisten.net som har byggt en plasmaskärare med kuggremsdrift. Länk här.
Jag spanade in linjärlagringarna från linearmotionbearings på ebay oxå, de är ju rejält mycket billigare. Utsvävningen med Iguslagringen kanske inte var lyckad. Jag inbillade mig att de skulle vara rejält billiga iom att de är i extruderad aluminium och glidlagrade, men det var inte alls speciellt billigt med 785kr/meter för bara skenan...
Att värmeforma eller gjuta tittar vi oxå på. Fördelen med att ha en skärplotter är att man kan göra små serier och prototyper, vilket vi gör ganska mycket. Vi slipper även göra så stora beställningar och hålla stora lager etc (som jag skrev i början av tråden).
Edit: Hittade en pdf med intressanta grafer på första sidan. Enligt denna ska jag ha glidskenor och kuggrem.
Jag spanade in linjärlagringarna från linearmotionbearings på ebay oxå, de är ju rejält mycket billigare. Utsvävningen med Iguslagringen kanske inte var lyckad. Jag inbillade mig att de skulle vara rejält billiga iom att de är i extruderad aluminium och glidlagrade, men det var inte alls speciellt billigt med 785kr/meter för bara skenan...
Att värmeforma eller gjuta tittar vi oxå på. Fördelen med att ha en skärplotter är att man kan göra små serier och prototyper, vilket vi gör ganska mycket. Vi slipper även göra så stora beställningar och hålla stora lager etc (som jag skrev i början av tråden).
Edit: Hittade en pdf med intressanta grafer på första sidan. Enligt denna ska jag ha glidskenor och kuggrem.
Kanske köpa en beggad 6-axlad industrirobot som skär ut bitarna?