Trasig ATX PSU

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ToB

Inlägg av ToB »

Bild på baksidan
Dom bruna fläckarna tror jag bara är flussmedel, men kan det faktum att dom är mörka tyda på att för mycket värme?Bild
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Brukar det inte bli sådär när det har varit för varmt?

Jag skulle satsa på att köpa ett nytt, kostar inte mycket.
Användarvisningsbild
ToB

Inlägg av ToB »

OpelGT skrev:Flertalet av dem jag har lagat så har det varit för låg 5v standby.
Kolla den vad den ligger på.

Det sitter en mindre konding där som ofta är dålig.
5VSB ligger på ca 5V, tyvärr?
Jag kan inte se någon konding som verkar dålig.
Säkringen är hel förresten.

Känns som skiten får hamna i skrotlådan...
Tack för hjälpen iallafall.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

De flesta sådana nätdelar fungerar inte utan belastning, dom kan helt enkelt inte reglera ordentligt. När man testar utanför datorn kan man simulera last genom att ansluta t ex ett 4R7 10W motstånd som belastning på 5 volten, då funkar regleringen.
Lallas

Inlägg av Lallas »

Jag hade nog inte lagt så mkt tid på att hitta felet utan köpt ett nytt. Vill du ha ett begagnat så kan jag ordna det. Har några stycken :)
Användarvisningsbild
ToB

Inlägg av ToB »

Jag tror jag avvaktar ett tag, jag har ett över som jag kan använda men man vet inte, det kan ju gå sönder det med... :)
Användarvisningsbild
Volny

Inlägg av Volny »

Har också ett söndrigt nätaggregat där det var den lila sladden man skulle koppla till jord för att manuellt starta. Får också ett pipande ljud men får aldrig fläkten att fungera och inte heller någon ström ur molex...
Någon idé vad jag ska göra? :P
Användarvisningsbild
ToB

Inlägg av ToB »

Såja, nu har en nätdel till pajat så det passar kanske i den här tråden :)
Det förra haveriet löste sig, det var bara att köpa en ny PSU och den har gått som den ska.

Nu har jag fått problem med min andra dator. Helt plötsligt, till synes utan anledning så stängdes datorn av, hårddiskarna tystnade, fläktarna stannade och jag hoppas verkligen att cpu.n gjorde det också :?
Det som inte verkade vara riktigt riktigt var att PWR_LED fortfarande lyste trots att datorn var avstängd. Nåja, dra ut sladden och sätt i igen, tryck på PWR_ON. Gröna lysdioden tänds, fläktarna rycker till och inget mer händer.

Nyfiken är man ju så jag öppnar nätdelen och som vanligt går det inte att se något som ser trasigt ut.

Den här gången brydde jag mig inte om att fråga på elektronikforumet för nu viste jag hur man skulle göra. Åkte till affären och köpte en ny nätdel, stoppade in och startade datorn. Allt funkade precis som innan.

Här borde väl historien sluta, men då hade jag naturligtvis inte tyckt att det skulle ha varit nödvändigt att skriva ner den här, så...

När datorn gått i 5-10 minuter så händer precis samma sak som tre dagar tidigare. Precis samma! Gröna led.en lyser, fläktarna rycker til och inget mer. Vad ska man tro? Tredje gången gillt eller?
Man kan ju byta nätdelen igen och försöka plocka i några saker itaget för att se när det inte funkar men det känns lite tungt att bränna en nätdel till om det inte funkar...
Eller ska man byta moderkortet på en gång???

EDIT: Stavning
Megge

Inlägg av Megge »

Ger nätagget tillräckligt med effekt till datorn? Det som jag tror brukar kunna vara kritiskt är om den ger tillräckligt med ström på 12V.
Användarvisningsbild
ToB

Inlägg av ToB »

Jag har ju inte ändrat på något i datorn under det senaste året så jag tycker att det borde vara något som gått sönder. Frågan är vad...
Användarvisningsbild
ToB

Inlägg av ToB »

Är det sant som jag hört att atx-nätdelar inte ska gå sönder pga överbelastning eller kortslutning? Har för mig att jag läst det någonstans också.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En granne brände två nätdelar pågrund av ett kortslutet ljudkort. Inte 100% att det var ATX men det borde det ha varit.

EDIT: När jag råkar kortsluta mitt agregat har det bara stannat utan skada. MEn det beroe på att det var högra ström eller på att det är ett bättre agregat vet jag inte.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

ToB: Vad har du för moderkort? Kör du Intel eller AMD?
Märke på nätdelarna? Vad har du för grafikkort? Märke på minnet?
Det finns vissa kombinationer som inte trivs så bra nämligen...
Användarvisningsbild
ToB

Inlägg av ToB »

Moderkort: DFI AD70-R
Processor: AMD AthlonXP 3200+
Grafikkort: ATI Radeon 9500 PRO 128MB (Tror det är Sapphire)
Minne: Kingston KVR400 512 MB

1:a nätdelen: Codegen 300X (ATX 2.03 P4 - står det på den)
2:a nätdelen: Billigaste jag fick tag på

Tror du att det går att klura ut något utifrån det här?
I eftermiddag tänkte jag försöka prova delar från en annan dator jag har stående. (den som var trasig förra gången) :)

Är det någon idé att posta den här frågan på något datorforum?
Har ni några förslag i så fall?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Du dendär var inte dyr. Hur tyst är den?

Men, det finns en sladd från PSU:n som heter "PowerGood", när PSU:n tycker att spänningen är stabil nog att starta på så ska den få 5V. Får den det?

Testa med att plocka ut / kopplabort allt utan: grafikkort, CPU, RAM och CD-ROM. Bootar den då? Om ja, lägg i en skiva med knoppix och kolla om den är stabil...
Skriv svar