Bygga en smal högtalarlåda och vilken högtalare till den.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
hubben

Re: Bygga en smal högtalarlåda och vilken högtalare till den

Inlägg av hubben »

ljudshoppen.se säljer infinity och borde kunna ta hem de högtalarna.

De där 3" på hifikit ser riktigt fina ut, ett gäng sådana kan bli riktigt bra.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

... jag får väl erkänna att jag tror att de där infinity högtalarna skulle spräcka min budget flera gånger om, särskillt då jag ju helst skulle haft fler än en högtalare per kanal. :(

Men de där högtalarna från hifikit är jag redo att testa ....... :)
Synd att butiken är ligger så långt borta så man inte får nån chans att klämma lite på högtalaren innan köp.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har byggt med både billiga och dyra element
och man brukar få mycket för pengarna med billiga element, det som inte brukar funka är bas eller djup bas
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ännu en från hifikit
AD 38901P, med rätt mått
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

3x8 tum ..... måste var bra ovanliga mått, men visst den skulle rymmas och till halva priset av den jag kikade på. Ser ut som äkta tv-högtalare magnetiskt avskärmad och allt.
Det är inte lätt att välja...... :humm:
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Jag fick tag i ett par gamla högtalare med element med pappmembran. Pappmembranen var inte hela någonstans, i den ena högtalaren var det helt av så att det inte fanns någonting som kopplade upphängningen till spolen. Det frasade och basen var sådär, minst sagt. ;-)

Åkte och köpte ett par billiga ersättningshögtalare på ÖoB, 8" med hela plastmembran. Installerade dem och provspelade - inse att man blir förvånad när det var BÄTTRE bas med de gamla trasiga pappmembranen än med ÖoB högtalarna - även efter att de fått spela in ett antal timmar.
Så visst fungerar billiga högtalare, men bra skulle jag nog inte kalla dem.

Oavsett vad du köper så kan det bli svårt att få så värst mycket bas ur 3" högtalare. 3x8" låter som en vettig lösning förutsatt att membranet är styvt nog. Kompletterar du med en baslåda kan det bli riktigt bra!

[edit] Beror iofs på hur många högtalarelement du skaffar. Fyller du rummet mellan skåp/tak hela vägen med 3" högtalare får du ju rätt stor totalarea... =) [/edit]
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Jag tror jag går på de där dyrare högtalarna, det är ju ändå inga stora pengar och den ser helt enkelt robustare ut.
Tror på 3 högtalare per kanal, hoppas jag kan hoppa över baslådan då, tror ändå inte djupbas gör nått gott i närheten ett vitrinskåp med glas hyllor fyllda av glas och porslin få för sig att dansa ikapp med basgången. Blir lådan inte mer än 70mm så kommer det finnas lite luftspalt mellan skåp och tak, ska fästa högtalaren i taket så kökskåpet inte blir en resonanslåda.

Är det nån som har ett program för designa högtalarlådor, och kanske kan slänga ihop en ritning åt mig? ..... :)

Lådan måste se ut ungefär som på bilden, den snea fronten måste bli minst 85-90 mm för att få plats med högtalarna och lådan får max vara 70 mm hög för att rymmas mellan skåp och tak.
Datan på högtalaren är:
Känslighet: 84.2 dB/SPL
Resonansfrekvens: 83.8 Hz
Vas: 1.8 L
Qts: 0.59
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

tunga plastmembran är av ondo , det drar ner verkningsgraden mycket, men kan göra att man klarar sig med mindre lådor och dom tål fukt
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Numera finns en del gratisprogram därute, tex WinISD och Boxnotes
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Man kan inte får allt, men det är ju bra att de tål fukt då en av dem blir placerad nästan rak ovanför spisen.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

mrfrenzy - gott .... tack ... :tumupp: :)
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Är det yttermått 7cm på höjden? Och en lutande front? Ryms verkligen magnet/spole i lådan då, eller tänkte du montera högtalarna med dem utåt? Högtalarna såg ju som sagt rätt robusta ut.

Bra idé att ha lite luftspalt mellan högtalare och skåp, men du måste ändå förankra högtalarna ordentligt. Vibrerar högtalarlådan tappar du massor med verkningsgrad, den ska stå helt still. Vilket material hade du tänkt bygga i?
3st 3" lär inte bli något extremt bastryck, men jag har ett par högtalare med 3" membran som spelar i köket och om man inte drar på alltförmycket spelar de ruggigt fint över hela registret. Det är inte det där dunket i bröstet man får av en subba, men det låter riktigt trevligt... jag tror att det där kan bli riktigt bra.

Kom bara ihåg att dokumentera bygget och lägga upp bilder eftersom. ;-)
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Rätt uppfattat, 7cm i yttermått på höjden, lutande front, placerar högtalaren på frontens utsida, högtalaren smalnar ju av mot magneten och högtalaren in i lådan. Det känns som om den borde få plats, verkligheten brukar iaf ändå alltid hinna ikapp en.

Provade ladda in Boxnotes och det var ingenting för mig. Sedan slängde jag det och laddade in WinISD och det verkar vara grejer. Men jag har inte en aning om vad alla förkortningar står för. Så här långt kommer jag, vad betyder de förkortningar där jag inte fyllt i nått? Högtalaren är Peerless Full Range 830986 3" från hifikit.se
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Rätt uppfattat, 7cm i yttermått på höjden, lutande front, placerar högtalaren på frontens utsida, högtalaren smalnar ju av mot magneten och högtalaren in i lådan. Det känns som om den borde få plats, verkligheten brukar iaf ändå alltid hinna ikapp en.

Provade ladda in Boxnotes och det var ingenting för mig. Sedan slängde jag det och laddade in WinISD och det verkar vara grejer. Men jag har inte en aning om vad alla förkortningar står för. Så här långt kommer jag, vad betyder de förkortningar där jag inte fyllt i nått? Högtalaren är Peerless Full Range 830986 3" från hifikit.se
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Jag brukar tänka precis som du, sen får man tänka om när elementet inte ryms i lådan. ;-)
Nu minns jag inte om jag fick svar, men kommer taket att vara en del av lådan, eller kommer du ha en skiva som tak i lådan under rummets tak - om du förstår hur jag menar? Vilket material kommer du bygga lådan i.

Det var länge sedan jag räknade på en låda, men de flesta av de där värdena ska du få ut från specen på högtalaren.
Skriv svar