Det spelar ju egentligen ingen roll eftersom du ska bygga en egen styrning.
Var det en centrifugalreglerad insprutningspump på den förstår jag mycket väl om varför de använt tps.
De är i princip vidöppna hela tiden och reglerar med enbart bränslemängd istället.
De blir då svåra att reglera med en mapsensor då det inte finns nåt undertryck att mäta, så där kan ju tps verka lämpligt.
Du får mycket gärna bygga med tps om du vill det men insugstrycket säger mer om vridmomentet än spjälläget.
Å andra sidan kan den nog bli stabilare i växlingarna med tps, eftersom insugsvacuumet minskar när den lägger i en högre växel, så har du ingen hysteres så kan den kanske vilja växla ned igen.
Å tredje sidan får du nog göra en array med lämpliga växlingsvarvtal och växlingstryck i förhållande till spjälläge för att få den att växla lagom hårt och vid lagom varvtal hela tiden.
Å fjärde sidan får du antagligen göra det med mapsensor åxå.
