LaRdA med flera: Min anledning att använda billigare radiomoduler är just att jag inte är intresserad av att få till en trådlös kommunikation mellan två enheter, utan att lyssna av och avkoda olika sändare som använder olika protokoll.
Jag har funderat på att använda någon lite mer
intelligent modul som TI
CC1101 eller HopeRF
RFM22B, och faktum är att jag just har skaffat en
RFbee från Seeedstudio som jag tänkte bygga och programmera om för 433,92 MHz istället för originalets 868 MHz.
Problemet med
intelligentare moduler är att jag blir tvungen att
fördumma dem för att få tillgång till rådata som jag kan använda. Det jag behöver är en bra mottagare, en radio helt enkelt, som låter mig ta del av vad som händer i etern och som ger mig möjlighet att själv tolka det som finns där. Som jag förstår det (utan att ha lusläst databladen) är RSSI-parametern från t.ex. CC1101 och RFM22B beroende av den datatolkning man har valt, och om man som jag väljer att inte låta modulen försöka tolka data gissar jag att man inte får något användbart RSSI-värde.
RFbee är förresten en CC1101 kopplad till en ATmega 168 på samma kort, och kortet är i samma storlek som en Xbee-modul. Källkoden till µC:ern är öppen och man kan programmera den som vore den en Arduino. Den lilla trådantennen är givetvis för kort för 433,92 MHz, och jag gissar att jag kommer att behöva byta några SMD-komponenter för att anpassa antennen till den nya frekvensen, men det senare borde Seeedstudio eller TI:s datablad kunna hjälpa mig med. Får jag det att fungera kan denna lilla modul gör just det jag vill, ta emot alla möjliga data på denna frekvens och avkoda åtminstone de protokoll jag känner till och använder.