Upptäck kapad dator ?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Upptäck kapad dator ?

Inlägg av TomasL »

Dessa sk tester är och förblir fullständigt meningslösa, då de bara testar gentemot gammal känd skåpmat.

Det intressanta och viktiga är, hur snabbt programmet blir uppdaterat när nya virus upptäcks-
I det fallet är och förblir Norton oslagbart, dessutom är det det ett av de minst resurskrävande och mest välfungerande AV-program på marknaden.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Tja, jag använder inga antivirusprogram, och har inte gjort sedan 1990. Då hade en bekant fått FORM-virus. Jag testade alla mina datorer (3 st), samt några hundra disketter och fann FORM-virus på en diskett jag just fått av honom.

Jag har under de senaste 20 åren varit ansluten mot internet via modem, kabelmodem, GPRS, Edge ..., Ice-net(gamla GSM), ISDN, ADSL och nu fiber.
Jag har flera datorer med Windows, Linux, Solaris, BSD, m.m.
Jag har surfat över allt och laddat hem allt möjligt.
De program jag laddar hem tar jag från "säkra" ställen, och jag trycker inte på webknappar utan att veta vad jag gör.
Jag har några gånger kört antivirusprogram som följt med nån ny dator eller varit ett gratismånads prov för att testa.
Och jag har ALDRIG fått ett virus.

Jo, en gång. Som test anslöt jag en nyinstallerad Win98-dator, med brandvägg och allt avstängt, via telefonmodem till internet och det tog kanske 10 minuter och nån nedladdning så hade jag virus. Jag försökte ladda ner ett gratis antivirusprogram men det gick inte, viruset tog över datorn, Jag minns inte vad det hette, men det var bara att radera allt och börja om.

Min slutsats är att har man en bra brandvägg, surfar förnuftigt, kastar all okänd e-post, undviker Internet-Explorer och Eudora så klarar man sig. Skulle jag ha betalat ca 100:- kr per månad i 20 år så hade jag nu betalat 24,000:- för ingenting. (Det har kostat 179:-/månad och nu kanske 39:-/månad). Kanske hade det kostat mer om jag behöver fler licenser för alla mina datorer.

Som jag ser det är virushotet överdrivet och mycket av en kassako. Det finns virus, och de kan ställa till det, men med lite sunt förnuft, tvättade händer och en nysnuten dator är det inga problem. :)

Detta är min erfarenhet. Alla andra för själv göra en säkerhetsbedömning och därefter ta egna beslut.
Borre

Inlägg av Borre »

Ja då vill vi ju såklart ha någon form av bevis på att Norton är bäst, länk till sådan information?

Om Norton nu är ett av de minst krävande så har det hänt något otroligt på senaste tiden då Norton länge varit känt (många år) för att vara segt. Avast hör då till dessa också i så fall, kör det på datorer med väldig låg prestanda utan problem.

Jag har så gott som alltid kört med gratisantivirusprogram och har aldrig haft problem med virus, programmen har hittat virus nån gång men det har aldrig skapat några problem. Så betala för att något som inte ger mig något extra tänker jag inte göra.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Ja norton vill jag påstå vara ett av de som kräver mest resurser. Testat på lätt 20+ datorer. Efter installation av valfritt annat av program så har alla de datorerna gått snabbare. Om inte något radikalt hänt med norton senaste halvåret.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

TomasL skrev: I det fallet är och förblir Norton oslagbart, dessutom är det det ett av de minst resurskrävande och mest välfungerande AV-program på marknaden.
Jag hoppas du är ironisk ?

Det tar väldigt mycket resurser och orsakar ännu mer problem.

Som jag sa kan jag köra en riktig licensierad norton gratis, men föredrar avast.. jag kör hellre helt utan virusskydd än norton.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Som sagt, har testat samtliga tillgängliga versioner av olika AV, både kommersiella och "fria"

Resultatet för min del blev en kombination av NAV och NIS.

Nej Nortons programvara stjäl inga resurser, använder de på ett femtontal burkar fn, allt ifrån lågspecade laptops till högpresterande desktops, helt fritt från problem.
Har dessutom gjort så de senaste åren.

Visst när norton 360 kom, så var den lite tung.

Naturligtvis, när en full systemsökning pågår så tar det lite kraft, dock inte så mycket att det påverkar speciellt, men naturligtvis, packa upp isofiler, och komprimerade arkiv stjäl kraft, konstigt vore annars.

Samma gäller naturligtvis om man tankar ned en komprimerad file, eftersm Norton packar upp den och undersöker de individella filerna (samma med E-Posten)

Norton support, är dessutom mycket bra, framförallt när det gäller misstänkta nya virusvarianter.
De 10 tal gånger jag skickat in grejjor som sluppit förbi, har jag fått nya signaturer nom 10 minuter, Inget av de andra kommersiella programmen har vi de tillfällen flaggat för virus heller.

Dock inte så att normalt arbete förhindras, dvs 3-D rendeingar eller tunga spel.

Ni som påstår annat, jag vill påstå att ni saknar erfarenhet och dessutom lyssnar alldeles för mycket på diverse rykten.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Du säger att vi andra saknar erfarenhet? Hur kan du påstå det utan att veta vad vi sysslar med? Jag står fortsfarande fast vid att norton drar mer än många andra program.

Och nej jag lyssnar inte på rykten om Norton. Det var jätte bra för xx år sedan. Men tillslut så gick det inte längre. Och har bla bytt ut det på ett par företag jag gjort uppdrag åt just för att det var billigare att köra ett dyrare av-program än att byta alla datorer....

Men som sagt smaken är som baken. Finns folk som tycker deras gammla saab99 går bättre än grannens Lexus :wink: :D
Borre

Inlägg av Borre »

Jag har nog testat minst lika mycket på många olika datorer och kan bara instämma att Norton är segt, möjligt att det blivit bättre men det är inte bättre än något annat, kanske lika.

Men det enda vi ska gå på är vad du säger alltså? Det är ju lika mycket värt som alla andra rykte i så fall, inte mycket alls alltså.

Support på ett AV? :D
Avast med mera är så lätt använt att det inte behövs, inte licenser som krånglar eller något sånt.

För alla normala användare fungerar gratisalternativen alldeles utmärkt. Har själv som sagt aldrig haft problem med virus, inte heller mina icke datorkunniga bekanta som jag supportat ett tiotal år som använder dessa.
Nerre

Inlägg av Nerre »

mrfrenzy skrev:Att läsa om IT-säkerhet i PC för alla är ungefär lika pålitligt som utrikespolitik från Aftonbladet...
Nu hänvisade ju de till en rapport som gick att hitta på Nätet.

Och det testet tittade inte på hur många virus programmen hittade, den testet tittade på hur länge det tog från att ett nytt virus hade identifierats till att det kom en uppdatering som hittade det. Det handlade alltså inte alls om att testa mot gammal skåpmat.
Jag brukar rekommendera "Internet Security" från F-Secure eller Kaspersky.
Det är ungefär som att försöka lista ut vilket operativ som är bäst genom att läsa Mac World...
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Vi har haft Norton antivirus här hemma på en dator, man kan förstå att det är det säkraste AV-programmet... för datorn går inte att använda, blir att sitta och vänta!

Bytte till NOD32, det gjorde att datorn gick att använda igen.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Använder också NOD32, norton tyckte jag blev skräp när norton 2003 kom.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Snälla nån, det var ju 8 år sedan??????
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Förvisso, men det är därifrån jag har fått intrycket av Norton.
Testade 2008 också, tror det följde med någon dator, typ samma som 2003 fast med nytt GUI.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Kontentan är, du vet inte.

Jag vet till skillnad från dig, eftersom jag faktiskt har testat datorprestanda före och efter, med gängse industristandard testprogram.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Vilka är "gängse industristandard testprogram" då ?

Själv använder jag datorn som jag brukar, och märkte att datorn fungerade sämre.. det känns som ett bättre test för mej personligen än "gängse industristandard testprogram".

En annan sak som gör mej nyfiken är:

"De 10 tal gånger jag skickat in grejjor som sluppit förbi, har jag fått nya signaturer nom 10 minuter, Inget av de andra kommersiella programmen har vi de tillfällen flaggat för virus heller."

Hur gick det till när du SJÄLV lyckades identifiera detta tiotal virus, och skicka in dom till norton ? speciellt om inte dessa virus detekterades av något program ? ..och hur fick du dessa virus från början ?

Just ja, hur vet du att andra antivirus inte hittade dessa ? har du alla tillgänliga varianter installerade för att testa med ?

..Nu är jag mycket nyfiken på dessa saker så jag hoppas du svarar.
Skriv svar