idé bortskänkes ...musikmobil-mp3-utstörare*edit*

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
arvidb

Re: idé bortskänkes ...mobiltelefonstörare

Inlägg av arvidb »

Nu handlade det ju inte heller om en olaglig störsändare från början, utan mer om hur man skulle kunna störa ut musikspelare...

För att svara på originalfrågan:

Det är egentligen ingen skillnad på "musikmobiler" som spelar musik högt och på t.ex. en mp3-spelare med externa högtalare. Musikuppspelningsfunktionen har inget med telefonifunktionen att göra. Så det gäller i så fall att komma på ett sätt att störa musikuppspelande elektronik utan att störa annan elektronik (som spårvagnens)... :humm:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: idé bortskänkes ...musikmobil-mp3-utstörare*edit*

Inlägg av JimmyAndersson »

CrowStudio:
"Jag tänker på när man sitter hemma vid tv:n och precis innan man får ett sms, då brukar det tjattra i högtalarna på min stereo"

Vill du uppnå den effekten så är det enklast om du tar med en mobil och börjar SMS-chatta med någon. :)
Har för mig att effekten även märks när mobilen "letar" efter en mobilmast.

Men det är inte alla förstärkare som är mottagliga för dessa störningar.
Jag skulle kunna tänka mig att det är "bortbyggt" i mobiler med musikspelare.
Det vore väldigt jobbigt annars...

Det stora problemet med din idé är att det även drabbar de som inte spelar för hela omgivningen.
Jag skulle bli ordentligt irriterad om jag märkte såna här störningar hela tiden.
Tänk på att det inte är svårt att "pejla in" var källan till störningarna finns....

Sedan så är det långt ifrån alla som vet hur pass mycket ljud som deras lurar släpper ut från fel sida!
De kanske inte ens vet om att de stör och att då straffa alla i närheten med störningar är ganska dumt.
Jag menar, man kan ju inte tycka att någon stör och sedan sätta igång och störa alla.

Då är hela soppan igång:
Person A tycker att Personer B och C stör, så A börjar störa alla i kupén
som kommer hit och skapar trådar om hur man stör resten av alfabetet.....
(Låter *principen* bekant? Mjo, det är väl ungefär sådär som USA's vapenlagar fungerar.)

Så jag skulle hellre rekommendera någon annan lösning.
Varför måste en lösning på ett problem vara destruktivt?
Klura ut något smartare sätt. :)

T.ex bygg ett "noise cancelling"-system med separat ingång för det som inte ska "släckas ut"
(t.ex meddelande om försening mm). Häng upp på stolsryggen och marknadsför för övriga
resenärer genom en liten skylt (eller Powerpoint-presentation på datorn) framför dig.
*Det* är något som passar på det här forumet.

Glöm inte bort mig när pengarna börjar rulla in. :D
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det funkar alltså inte att störa en *mobil* som spelar musik (mp3), bara en traditionell radiomottagare. Det som händer när man hör "klicken" i en vanlig radio är att mobilens lokaloscillator stör mottagaren i en *vanlig* radio, du behöver dessutom vara ganska nära för att störning skall uppstå. Du hör aldrig klicken i telefonen utan bara i radion. I dom (troligtvis få) fall som någon lyssnar på radio i mobilen kan man störa den på samma sätt, men eftersom jag skulle gissa att 99% av dom som spelar musik med mobilen kör från minneskortet och då kan du inte störa någon radiomottagning.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

all elektroink kan störas, men det krävs ibland myycket höga effekter

men med 1kw och bra riktantenn och en meters avstånd så är det ungefär som att ha elektronik inne i en mikrovågsugn :vissla:
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jo det är helt rätt, allt *kan* störas... Men ska man sitta med en 1kW sändare på en spårvagn/tunnelbana och riktantenn så kan man nog lika gärna cykla eller gå till jobbet :doh:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

japp :)

eller får man kolla på filmen falling dow och inse att man kanske inte alltid ska reta upp sig för mycket
Nerre

Re: idé bortskänkes ...mobiltelefonstörare

Inlägg av Nerre »

CrowStudio skrev: Jag tänker på när man sitter hemma vid tv:n och precis innan man får ett sms, då brukar det tjattra i högtalarna på min stereo (som tv:n är kopplad via), men som sagt jag vet inte hur dom här grejerna funkar.
Det beror på att stereon är dåligt avstörd för mobiltelefoner. En mobiltelefon brukar inte vara dåligt avstörd för mobiltelefoner för då skulle den liksom störa ut sig själv.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Problemet är väl folk som använder högtalaren ?

Man kan antingen sampla korta snuttar och skicka ut igen för att göra musiken till ett sorl. FFT kan användas för att rikta in det på specifika ljudtyper. Fasvändning är en annan, men kräver sannolikt riktmikrofoner. Iofs skulle det vara mycket användbart i butiker och för högljuda utrop på tåg.
Helt legalt såvitt jag vet.

Att däremot störa radiosidan är en annan sak :badgrin:, vilket iofs skulle sätta stop för spotify användande.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Problemet är ju knappast nytt, det fanns även förr på freestyletiden, ni vet kassettband med magnetremsa som rullade mellan två spolar.

Men har någon av er som är så störda av detta testat den enklaste av alla lösningar - knacka snubben på axeln och påtala att du blir störd av "musiken". Lite psykologi fungerar för det mesta. - "Ursäkta jag har lite ont i huvudet idag, skulle du kunna tänka dig att sänka lite".

Fast det är klart det här problemet är väl storstadsrelaterat och storstadsbor törs inte prata med varandra...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Problemet är att dom gör detta inte bryr sig att dom stör eller förstår detta. Eller är potentiellt våldsamma. Således skulle det vara rätt smidigt med en manik (med låg vikt!).
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Avbitare är smidig och har låg vikt! Borde lösa problemet resten av den kollektiva resan....
Nerre

Inlägg av Nerre »

Du får gärna förklara hur man med en avbitare får tyst på en telefon som spelar musik i den inbyggda högtalaren.

För det handlar ju INTE om folk som sitter med hörlurar.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Jaha, då får man använda en större modell av avbitare som klipper itu hela telefonen. :)
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Ska man vara lite mer nördig skulle man kunna tänka sig att man kan ändra inställningar i deras mobiler via blåtand 8)
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

För gick det enkelt att slå ut elektrnik som walkmans och radios med RF på 5-10W - alltså dom tysnade temporärt - inget gic sönder :mrgreen:
Numera i den rf täta miljön är allt säkrat med filter så att säga.

Speciellt på mobiltelefoniband ,Ska ni slå ut elektronik utan att sabba den så håll er på andra frekvenser än Gsm850,900,1800,1900,2100,2400 - där är utrustningen kraftigast skyddat

-
Skriv svar