[audio] Chipamp v2

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Re: [audio] Chipamp v2

Inlägg av anders_bzn »

Ok, tack för ett bra svar. Det blir en varistor för säkerhets skull.

Jag har byggt ihop nätdelel och testat den, den ger +/- 29V DC, inget konstigheter med detta. Jag har även lött ihop förstärkarkorten, men inte testat dem ännu.

Bild

Nu väntar jag på min låda från modushop.biz, det verkar ha blivit strul med betalningen, jag som trodde att det var den italienska posten som skulle stå för strulet. Någon som vet hur lång tid en europeisk bankbetalning brukar ta?
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

ser kanon ut :D

är inte +-29volt en ultimat spänning för 4ohm last?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

kimmen skrev:Magnetiseringsinduktansen är mycket stor så magnetiseringsströmmen är bara ett tiotal milliampere så det är ingen större fara för kontakterna vid frånslag. Läckinduktansen är mycket liten för toroider så det är inte heller så mycket lagrad energi som det rör sig om ifall du slår av vid full last.

Det kan fortfarande vara en bra idé att lägga till en varistor om du har problem med störningar från frånslaget. Ganska vanligt är att man använder varistorer märkta 275 V AC vid vår nätspänning vad jag har sett. Att sätta den över transformatorn borde också fungera bra.

Jag hade lite problem en gång med en förstärkare som small vid frånslag och den gången monterade jag en X-kondensator över transformatorprimären med gott resultat, så det kan också vara ett alternativ.
Jaha, det är ett problem. När man stänger av förstärkaren så slocknar även förförstärkaren och PIC:en på mjukstartskortet spårar ur...

Är detta en lämplig varistor: 60-295-41
Är detta en lämplig x-kondensator: 65-649-91

Förövrigt så spelade förstärkaren på en kanal igår! Dock med bara ett chip monterat, detta kan nog bli bra!

Sen kan man tycka mycket om kablar till audio, nu har jag hittat på något nytt. Jag råkade ha en stor hög med lagom långa 75Ohms koaxkablar med BNC liggandes. Så jag köpte BNC->RCA på Kjell för 39kr st och vipps fick jag finfina kablar! Enda nackdelen är att de inte passar överallt då kontakterna blir ganska tjocka. Men bygger man själv är det inga problem.
kablar.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Har du provat den och fått problem eller vad menar du?

Det kan ju vara värt ett försök att prova. Men det skulle ju också kunna vara så att det är prylarna som krånglar som är lite väl känsliga för störningar.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Ja, jag har provat.

Det är problem med störningar vi frånslaget, även kortet som styr reläerna ballar ur. Schemat på detta finns tidigare i tråden. Nätdelen på detta består av trafo, likriktare, glättning och en 7805 samt lite små plastkondingar till denna.

Jag kan ju inte vara säker på det är trafons frånslag som ger upphov till problemet, men det känns som man ska börja där.
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

undra vad de kan vara som stör ut pic en och op förstärkaren :humm: är de bara under frånslag? ett tips är att prova att lägga en kondensator över kontakterna i reläet och sedan en varistor över trafons lindning, nå annat kan jag inte komma på....

jag kör med en liknande lösning på signalkablar, RG59 MIL KV, och de fungerar kanon, bra och tät skärmningsstrumpa, och dämpningen är ungefär densamma upp till ca 1MHz, och ditt upp hoppas jag att vi inte hör :mrgreen:

ett par bilder på kablarna:
Bild

oj, såg nu att de står 1986 på kabeln, men de borde inte påverka kvalitén tycker man :D
Bild

bifogar en till bild då kablarna är i kopplade i en NIKKO förstärkare.
Bild
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Det är ju exakt samma kabel som jag har! Fast på min står det inte tillverkningsdatum.

Problemet med störningen är löst, jag kopplade en 100nF konding i serie med 100 Ohm parallellt med trafons primärlindning. Nu händer det inget konstigt vid tillslag eller frånslag.
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

tycker de fungerar bra med vanlig coax kabel. helt onödigt att köpa svindyra märkes kablar, när de fungerar minst lika bra med nå hemmapulat (om inte bättre) :D

bra att du löste störnings problemen iaf, de kan bli mycket konstiga grejer när spolar ska kopplas in /ur ,men de brukar gå att få ordning på :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Liten update,

Nu har jag byggt färdigt och testat hela förstärkaren elekriskt sett, lite kabeljobb blir det men det får fixas när det finns en låda. Första bilden visar de båda förstärkarkorten monterade på en kylfäns för test. I den riktiga lådan så blir det en kylfläns till varje kort, frågan är bara om det behövs. När jag provspelade så blev flänsen lite ljumen och då spelade jag så högt jag vågade för högtalarnas skull (och jag hade rejäla peltorkåpor på!).
IMG_20100831_212125.jpg
Labbuppställningen, förförstärkaren får vara med!
IMG_20100831_212131.jpg
Jag funderar på att skaffa en konstlast så jag kan plåga det här bygget rejält!

Ursäkta bildkvaliten, mobilen...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

det där ser ju kalas ut ju! hur är ljudkvalitén på den? en till sak som är intressant är vika högtalare du körde med när du testade, är de lättdrivna så kommer man med ganska få watt upp i obehagliga volymer :D

nu har jag iaf beställt kretsar till de kort jag köpte av dig (anders_bzn), ska bli riktigt intressant att få provlyssna! har redan förberett för grejernas ankomst, trafo, kondingar och kylflänsar är redan framletade ur gömmorna:

Bild

jag klarade inte att vänta på kretsarna och korten, de kliade så mycket i fingrarna att jag var tvungen att labba lite, hittade en TDA7269 - (2x10watt) som jag kopplade upp på labb-bänken, första testet gjordes med 2st 12volt 7AH blybatterier som spänningskälla, dagen efteråt tillverkades en liten nätdel av en 2x14volts ringkärna på 80VA, och med några volt till så vart det lite mer drag i den! och jag är väldigt imponerad av både kvalitén på ljudet och inte minst orken i den här lilla kretsen, 2x10watt känns verkligen i bröstet :D är helt klart imponerad!

några bilder:

Bild
mindre snygt, men de fungerar :humm:
Bild
fick nytta av två av de ca 40 st kondingar jag fått av skolan
Bild
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jodå den låter bra, inget brus och sus. När jag vred upp så lät det också bra, men när jag vred upp mycket så blev ljudet lite konstigt eftersom jag hade peltor-kåpor på :)

Jag spelar med mina små stativhögtalate, Monitor Audio RS-1

Jag tycker ditt bygge runt TDA-kretsen är kreativt, men det ser lite läskigt ut med benen så nära kylflänsen.
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

okej, bara så nyfiken, ska bli kul att höra hur de låter:)
du får vara försiktig så du inte bränner upp de där högtalarna! de kan ju inte vara avsseda för den effekt steget ger :!: :D

nä det är kanske lite nära flänsen, ca 5mm, men så länge man inte drar allt för hårt i kablarna så är de lugnt. benen är ju ganska stadiga.
det är ju trots allt bara ett test, så skulle jag få för mig att bygga ett steg av de här prylarna så får jag tillverka ett kort åt kretsen
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Åjo, de är rätt tuffa. 80W RMS

Länk till tillverkaren

Men min verkstad är på 12m2 så det behövs inte så mycket innan det blir högt!
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

ja i 6 ohm, frågan är om inte steget ger mera än 80watt, varje krets ger väl dryga 68 watt? eller? sen så är de ännu farligare för högtalarna när man spelar alleles på toook för högt så steget klippar, risken är stor att de kommer likström ut ur stärkaren, och de tycker inte högtalarna om :vissla:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Steget ger inte mer effekt för att jag har tre kretsar, uteffekten begränsas av matningspänningen. Om man parallellkopplar dem som jag gjort så kan man driva tyngre högtalare!

Om man vill ha mer effekt så får man bryggkoppla eller skaffa en trafo som ger högre utspänning.
Skriv svar